کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۱۲۶۰
تاریخ خبر:

بررسی پنج پرونده هولناک تجاوز دسته‌ جمعی

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| ‌ماجرای تجاوز و تعرض به‌خودی خود ترسناک، غم‌انگیز و وحشتناک است حالا در این میان کلمه تجاوز گروهی و دسته‌جمعی هم به داستان اضافه شود، ماجرا باز هم ترسناک‌تر می‌شود. صد‌البته که در ماجرای تجاوزهای گروهی، متجاوزان هم نتوانسته‌اند از تاوان عمل شنیع‌شان جان سالم به‌در ببرند و پایان عمل‌ سیاه‌شان طناب دار بوده است.

فیلم علف‌زار که اکران شد، در فیلم اشاره مستقیم به داستان تجاوز گروهی به عده‌ای از زنان در باغی در خمینی‌شهر نمی‌شود اما موضوع مرتبط است. در فیلم اضطراب‌ها برای اثبات جرم به خوبی نشان داده می‌شود. کلک‌ها و دروغ‌هایی که متجاوزین می‌گویند تا از چنگال قانون فرار کنند. اما بررسی پنج پرونده تجاوز گروهی به شما نشان می‌دهد که درنهایت دست متجاوز رو می‌شود و بدون تاوان هم نخواهد ماند.

یک: تجاوز گروهی در کوه‌های سفیدسنگ فریمان مشهد
ماجرا به سال ۹۹ بازمی‌گردد. چهار جوان نقابدار که با بستن دست و پا‌های مرد جوان در کوهپایه‌های قله دال فریمان، همسر او را در یکی از گاش‌های آغل‌های نگهداری گوسفندان منطقه سنگ سفید مورد تجاوز وحشیانه گروهی قرار داده بودند، سپیده‌دم ۲۵ اسفندماه سال ۹۹ در زندان مرکزی مشهد اعدام شدند. سوم مهر سال ۹۹ بود که زوج جوانی سوار بر خودروی ال‌۹۰ از مشهد به سمت فریمان حرکت کردند. این زوج قرار داشتند تا صبح زود برای کوهپیمایی به قله معروف دال در منطقه سنگ‌سفید بروند.

آن‌ها که زودتر از دیگران به سنگ سفید رسیده بودند، شب را به پارک نزدیک میدان شهر رفتند و در آنجا با نصب چادر مسافرتی اتراق کردند. حدود نیمه شب بود که چهار جوان موتورسوار وارد پارک شدند و زوج جوان را زیرنظر گرفتند. آن‌ها که تصور می‌کردند زوج جوان با یکدیگر رابطه دوستانه دارند و به‌راحتی می‌توانند به زن جوان تعرض کنند. صبح روز بعد زن و مرد جوان به کوهپایه رسیدند و به کوهنوردی ادامه دادند، اما هنگام بازگشت از «قله دال» زمانی‌که به نزدیکی گاش‌های کوهپایه رسیدند، چهار جوان که سروصورت خود را پوشانده بودند، درحالی‌که سلاح سرد (چاقو) را در دست می‌فشردند به سوی زوج جوان رفتند.

آنها با تهدید به مرگ مرد جوان، چاقو را زیر گلویش گذاشتند و دست و پاهایش را بستند. آنان سپس زن ۲۰‌ساله را به درون «گاش» (طویله) کشیدند و در برابر چشمان شوهرش به او تجاوز کردند. از سوی دیگر مرد جوان که نمی‌توانست این صحنه دردناک را تحمل کند، همه سعی خود را به‌کار گرفت تا بتواند راهی برای باز کردن دست و پاهایش بیابد، ولی بیهوده تلاش می‌کرد. آنها سپس با پاره کردن لاستیک‌های خودروی این زوج، سوار بر موتورسیکلت در جاده روستایی متواری شدند. وقتی زن دست و پای همسرش را باز کرد آن‌ها به زحمت خود را به کنار جاده روستایی رساندند و با دیدن خودروی گشت پلیس، ماجرا را برای آن‌ها بازگو کردند. این چهار نفر بالاخره شناسایی شدند که همه دهه هفتادی بودند و درنهایت اعدام شدند.

دو: تجاوز گروهی در جاده بهشت زهرا
این پرونده از روز ۱۴ بهمن سال ۸۸ به جریان افتاد و در آن روز مردی به‌نام یوسف با مراجعه به کلانتری مصطفی خمینی علیه چهار مرد متجاوز شکایت کرد. او ماجرا را این‌طور شرح داد: «به همراه همسرم فرنگیس برای زیارت به سمت بهشت زهرا می‌رفتیم که متوجه دو مرد گالن به دست شدم.

آنها کنار جاده ایستاده بودند و از خودروهای عبوری کمک می‌خواستند. من برای دادن بنزین به آنها توقف کردم و در همین هنگام آن دو، همراه دو نفر دیگر در حالی‌که ساتور و چاقو در دست داشتند، به من و فرنگیس حمله‌ور شدند و ما را به‌جایی خلوت و پشت درختان کشاندند. مهاجمان دست و پاهای من را بستند و به همسرم تعرض کردند. بعد پول، طلا و تلفن‌های همراهمان را سرقت و فرار کردند.» زن نیز گفت: «آن چهار نفر بسیار خشن بودند و به گریه و التماس‌های من توجهی نکردند و مرا مورد آزار قرار دادند. آنها حتی از این صحنه‌ها فیلم نیز تهیه کردند.

من از ظاهر و لهجه‌شان فهمیدم آنها افغان هستند.» بعد از مدت‌ها سه نفر از این افراد شناسایی شده و یکی از آنها به افغانستان فرار کرده بود. آنها در اعترافاتشان گفتند پنج زن دیگر را نیز مورد تجاوز گروهی قرار داده‌اند. قادر یکی از متهمان در اعترافاتش گفت: «ما در ساعات خلوت، کنار جاده می‌ایستادیم و وانمود می‌کردیم بنزین ماشین‌مان تمام شده است و به کمک احتیاج داریم. ما جلوی خودروهایی را می‌گرفتیم که زنان جوان نیز سوار بر آن بودند، بعد با تهدید چاقو نقشه‌مان را عملی می‌کردیم.» این افراد اعدام شدند.

سه: باند برمودا و تجاوز به زنان
زن جوانی که شب بیست‌و‌پنجم آبان سال ۹۲ از چنگ باند معروف به «برمودا» در مشهد گریخته و خود را به نیروهای انتظامی رسانده بود، به ماموران گفت: «به همراه فرزندم کنار خیابان منتظر تاکسی بودم که یک خودروی سواری مقابلم ترمز زد. من هم وقتی دیدم زن جوانی در صندلی جلو نشسته است اطمینان یافتم که راننده جوان مسافرکش است، به همین دلیل در حالی سوار آن خودرو شدم که دو جوان دیگر نیز در صندلی عقب نشسته بودند اما وقتی خودرو مسافتی را طی کرد، ناگهان فردی که در صندلی عقب بود، چاقویی را زیر گلویم گذاشت و با تهدید به مرگ سرم را زیر صندلی برد.

آن‌ها مرا به بیابان بردند و در برابر چشمان گریان فرزندم به من تجاوز کردند و سپس اموالم را ربودند!» از طرف دیگر از مرداد‌ماه سال ۹۲ شکایت‎‌ها و پرونده‌های متعددی مبنی بر سرقت به عنف از خانم‎ها و تجاوز در سطح استان گلستان به پلیس آگاهی استان گلستان و شهرستان‎های تابعه ارجاع شده بود. در اخبار آمده آن‌ها با اعضای دیگر باند، زنان و دختران را به جنگل‌های گرگان می‌کشاندند و پس از تجاوز وحشیانه قربانیان را در محله‌های خلوت رها کرده و می‌گریختند. در تحقیقات اولیه از این گروه مشخص شد که آنان در ابتدا با یک دستگاه خودروی پراید سفید اقدام به مسافرکشی می‎کرده و بیشتر خانم‎‎ها را به‌عنوان سوژه‎های خود انتخاب می‎کردند.

پس از سوار کردن سوژه مورد نظر با توجه به اینکه شیشه‌های خوروها نیز دودی بوده با بالا کشیدن شیشه‎ها فرد را به جنگل‎های حاشیه شهر برده و در صورت مقاومت فرد با ضرب و جرح نسبت به سرقت طلا و جواهر، گوشی تلفن همراه و هر شیء قیمتی دیگر اقدام می‎کردند. اعضای این باند شامل سه مرد و یک زن بودند. اعضای باند «برمودا» در ادامه بازجویی‌ها و تحقیقات قضایی در حالی به ۳۶ مورد تجاوز به عنف اعتراف کردند که ۱۰ مورد آن را در مشهد انجام داده بودند. دو نفر از اعضای این باند که دو برادر بودند، اعدام شدند و بقیه در زندان هستند.

چهار: کفتارهای جنگل لویزان
سال ۸۶ بود که پرونده باند (کفتارها) در جنگل لویزان تهران روی میز پیگیری پلیس قرار گرفت. متهمان، پسران نوجوان بین ۱۱ تا ۱۵ سال را از منطقه شرق تهران با ترفندی ربوده و سپس با تهدید سلاح گرم و سرد و انتقال به جنگل لویزان، به شیوه‌ای خشن، به آنها تجاوز می‌کردند. «هادی» معروف به «هادی لودر» ۲۲‌ساله، متهم اصلی باند «کفتارها»، پیش از این سوابق عدیده‌ای در خصوص سرقت، مواد مخدر و… را در پرونده سیاه خود داشت که در ادامه اقدامات مجرمانه‌اش، آدم‌ربایی،‌ اذیت و‌ آزار، تجاوز به عنف، شرارت، حمل سلاح سرد و گرم و… نیز سوابقش را تاریک‌تر کرد.

آنها به بهانه این‌که پسر نوجوانی برای خواهرشان ایجاد مزاحمت کرده قربانی را به جنگل کشانده و مورد تجاوز قرار می‌دادند. به‌‌قدری اعترافات آنها هولناک است که قابل چاپ نیست. پنج متهم در این پرونده نقش داشتند. در آن زمان گفته می‌شد ۴۰ مورد تجاوز در پرونده آنها وجود دارد و آنها به دختران نوجوان هم رحم نکرده‌اند. البته که سرکرده باند گفته بود به دختران تجاوز نکرده است. برای اعضای این باند به جرم فساد فی‌الارض درخواست اعدام شده بود.

پنج: ۱۳‌بار اعدام برای باند کفتارهای مسافرکش‌نما
رسیدگی به این پرونده سیاه از ۲۹ مهر ۸۸ با انتقال پیکر نیمه‌جان زن جوانی به بیمارستانی در شهرستان پاکدشت آغاز شد. راننده خودروی سواری که این زن را با کمک ماموران کلانتری ۱۴ حصار امیر به بیمارستان رسانده بود، به ماموران گفت: دقایقی قبل پیکر زن جوانی را کنار جاده دیدم. وقتی برای کمک به طرفش رفتم بریده بریده از سیاوش و کریم، سرنشینان پراید فراری حرف می‌زد. بنابراین ماموران پلیس پاکدشت به تحقیق از قربانی پرداختند. زن ۲۸‌ساله نیز قبل از مرگش روی تخت بیمارستان جزئیات جنایت چهار پسر شرور را فاش کرد. چند روز بعد زن جوان بر اثر شدت خونریزی و جراحت جان باخت.

تحقیقات در این‌باره ادامه داشت که دختر جوانی با مراجعه به ماموران جزئیات جنایت سیاه ۴ پسر شرور را فاش کرد. همزمان با چهره‌نگاری رایانه‌ای متهمان از سوی شاکی، تصویر آنان در اختیار پلیس قرار گرفت و سرانجام سردسته شبکه دستگیر و از خودرو‌یش چند عدد کیف زنانه، مقداری طلا و وجود لکه‌های خون کشف شد. اعضای این باند اقدام به تجاوز به زنان، سرقت اموال و قتل کرده بودند. در جلسه محاکمه غیرعلنی که در شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیز‌محمدی برگزار شد، ابتدا نماینده دادستان با بیان کیفرخواست گفت: سیاوش ۲۷‌ساله، متهم به ۵ فقره تجاوز به عنف و معاونت در قتل عمدی زنی به‌نام محبوبه است، محمود ۲۵‌ساله متهم به ۴ فقره تجاوز،‌ علی ۲۶‌ساله متهم به ۳ فقره تجاوز و کریم ۳۱‌ساله متهم به یک فقره تجاوز و مباشرت در قتل عمدی محبوبه است.

بنابراین تقاضای اشد مجازات قانونی آنها را دارم. همچنین سیاوش سردسته شبکه گفت: پس از تشکیل باند سرقت، زنان و دختران جوان را ربوده و پس از آزار و اذیت به شدت شکنجه‌شان می‌کردیم تا ماجرای سرقت و آدم‌ربایی را فاش نکنند. در نهایت براساس علم ۵ قاضی پرونده، کیفرخواست صادره از سوی دادسرا، شکایت ۵ زن و دختر جوان، اقرار صریح متهمان و مطابق ماده ۸۲ قانون مجازات اسلامی، «سیاوش»- ۲۷ ساله- به اتهام ۵ فقره تجاوز به عنف، آدم‌ربایی و سرقت مقرون به آزار به پنج بار اعدام، ۲۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق، «محمود»- ۲۵ ساله- به چهار بار اعدام، ۲۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق، «علی»- ۲۶ ساله - به سه بار اعدام، ۲۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق و «کریم»- ۳۱ ساله- به یک بار اعدام و یک‌بار قصاص محکوم شدند.

کدخبر: ۴۷۱۲۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر