کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۰۴۴۲
تاریخ خبر:

‌بررسی هیوندای i۱۰‌ مونتاژی‌ که قیمتش به جثه‌اش نمی‌خورد!

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان| هرچند کلاس هاچ‌بک‌های کوچک در بازارهای جهانی‌ از اهمیت بالایی برخوردار است اما ماشین‌های این کلاس در کشورمان طرفداران چندانی ندارد. از جمله دلایلی که می‌توان برای این امر شمرد، پایین بودن قیمت سوخت در ایران نسبت به کشورهای مدرن و بالا بودن قیمت خودرو در کشورمان است که مشتریان ایرانی ترجیح می‌دهند خودروهایی با سایز متوسط و بزرگ را انتخاب کنند تا دستکم در ظاهر و سایز، اندازه پولی که پرداخت کرده‌اند از خودروی‌شان استفاده کنند! «هیوندای i10»، از جمله معدود گزینه‌های موجود در این کلاس است که جزو آخرین محصولات پسابرجامی در کشورمان به شمار می‌آید.

‌کوچک اما قابل اعتماد
در فضای غبارآلود صنعت خودروسازی ایران، هیوندای i10 محصول ویژه‌ای به‌شمار می‌آید. خودرویی به‌روز که در دوران پسابرجام به ایران آمد. اما نه به صورت وارداتی و بلکه به شکل مونتاژی در داخل ایران. نسل فعلی i10 را باید خودرویی زیبا و اغواگر دانست که علیرغم قیمت نه‌چندان بالای خود (در خارج!)، حد مطلوبی از زیبایی بصری را به همراه دارد.

این خودرو در دپارتمان طراحی هیوندای در کشور آلمان به‌گونه‌ای طراحی شده که با همان نگاه اول، در دل رانندگان جوان و رانندگان خانم جا خوش کند! چیزی که برای یک هاچ‌بک کوچک امری حیاتی تلقی می‌شود. چهره خشن در قسمت جلو به همراه چراغ‌های کریستالی عقب و عناصری چون رینگ‌های اسپرت 15 اینچی از i10 خودرویی امروزی و مدرن ساخته که به این زودی‌ها جذابیت خود را از دست نخواهد داد.

هرچند استفاده اغراق شده از پلاستیک خشک، از جمله ایرادات عمده طراحی i10 به‌شمار می‌آید. گفتنی آنکه این خودرو با کسب 4 ستاره در تست تصادف موسسه NCAP، خودرویی امن در کلاس خود به شمار می‌آید. شرکت هیوندای برای مدل i10 طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های 3 و 4 سیلندر را در نظر گرفته که مدل مونتاژی در ایران مجهز به یک پیشرانه 2/1 لیتری 4 سیلندر است.

این پیشرانه می‌تواند 86 اسب بخار قدرت و 121 نیوتن متر گشتاور را تولید و به کمک جعبه‌دنده 4 سرعته تیپ ترونیک، در اختیار چرخ‌های این خودرو قرار دهد. این خودرو می‌تواند ظرف مدت 8/13 ثانیه (در شرایط استاندارد) از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر‌ساعت رسیده و پس از آن نیز سقف سرعت 165 کیلومتر بر‌ساعت را تجربه کند.

ضمن آنکه i10 با میزان مصرف سوخت 2/6 لیتر سوخت (در سیکل ترکیبی) خودرویی کم‌مصرف و به‌صرفه به‌شمار می‌آید. به‌طور کلی i10 برای زندگی شهری و ترافیک‌های سرسام‌آور ساخته شده و نباید از این خودرو انتظار چابکی و هندلینگ آنچنانی داشت. در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز i10 به آپشن‌هایی همچون 2 عدد ایربگ، سنسور پارک عقب، سیستم صوتی دارای 4 بلندگو با قابلیت کنترل از روی فرمان و سامانه کنترل حرکت در سراشیبی مجهز شده که دیگر پاسخگوی مشتریان مشکل‌پسند امروزی نخواهد بود.

قیمت عجیب و قریب
هرچه جثه i10 نقلی است، قیمت آن بزرگ است! هیوندای i10 که در بدو ورود به بازار قیمتی معادل 70 میلیون تومان داشت، طی سال‌های اخیر از گزند افزایش قیمت‌ها در امان نماند و همپای دیگر محصولات بازار گران و گران‌تر شد. هم‌اکنون نمونه‌های کارکرده این هاچ‌بک کوچک در بازار خودروی ایران با قیمت باورنکردنی 750 الی 900 میلیون تومان دست به دست می‌شود! رقمی که تا همین چند سال پیش می‌شد برای یک شاسی‌بلند فول‌سایز کره‌ای یا ژاپنی پرداخت کرد! از جمله رقبای i10 در ایران می‌توان به میتسوبیشی میراژ، تویوتا یاریس و کیا پیکانتو اشاره کرد.

کدخبر: ۵۰۰۴۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر