کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۱۹۱۷
تاریخ خبر:

بررسی هفت قسمت ابتدایی از فصل چهارم «کتاب‌ باز»

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | هفت قسمت از فصل چهارم «کتاب‌باز» روی آنتن رفته است و حالا دیگر نسبت به حال و هوای این فصل اشراف بیشتری پیدا کرده‌ایم. اگر به خاطر داشته باشید هنگام پخش فصل سوم «کتاب‌باز» بارها در این صفحه نوشتیم که این برنامه از هدف اصلی‌اش غافل شده و به برنامه‌ای تخصصی درحوزه کتاب شباهت پیدا کرده است.

درباره فصل چهارم هنوز نمی‌توانیم چنین ادعایی داشته باشیم چون برنامه به همان نسبت که در برخی موارد وارد بحث‌های سنگین می‌شود، بخش‌های جذاب و بامزه‌ای هم دارد و این بخش‌ها در کنار هم اثر قابل قبولی فراهم آورده است. قصد داریم اتفاق‌های فصل جدید این برنامه را خیلی جزئی بررسی کنیم و ببینیم آیا این برنامه توانسته است به اثری جذاب برای شبکه‌ای با تعریف «نسیم» تبدیل شود!

*** انتخاب مهمان‌ها
در هفت قسمت ابتدایی برنامه، جز یکی دو نفر، سایر مهمان‌ها از میان چهره‌هایی انتخاب شده بودند که شنیدن صحبت‌هایشان برای مخاطبان جذابیت زیادی داشت. برنامه با میزبانی از بهرام شاه‌محمدلو شروع شد؛ آقای حکایتی معروف که اکثر مخاطبان با او خاطره دارند. شاه‌محمدلو از ابتدا تا انتهای برنامه از خاطرات قدیمی گفت و یک قصه هم تعریف کرد.

همایون اسعدیان و فریبا متخصص هم جزو مهمان‌هایی بودند که هم مخاطبان آنها را می‌شناختند و هم شنیدن صحبت‌ها و خاطره‌بازی‌هایشان درباره کتاب جذابیت زیادی داشت. حامد عنقا، نویسنده فیلمنامه‌های سریال‌های تلویزیونی مهمان دیگر هفت برنامه اول‌ بود. فردی که هم به خاطر فیلمنامه‌هایش شناخته شده است و هم خیلی از مخاطبان چهره‌اش را به عنوان مجری برنامه «سینمادو» به خاطر دارند.

او زیاد وارد خاطره‌بازی نشد و در نتیجه گفت‌وگویش با سروش صحت تا حدودی به سمت و سوی مباحث تخصصی‌تر رفت و یک مقدار خسته‌کننده شد. گفت‌وگو با سعید بیابانکی، شاعر طنزپرداز هم یک مقدار تخصصی بود اما از آنجایی که بیابانکی با لحن شیرینی صحبت می‌کند برنامه نهایتا دیدنی از آب درآمد. به طور کلی می‌توانیم بگوییم انتخاب مهمان‌های فصل سوم تا اینجای کار قابل قبول است و باعث شده تا مخاطبان از تماشای آن خسته نشوند. البته هنوز نمی‌دانیم در ادامه وضعیت مهمان‌ها به چه سمت و سویی می‌رود.

*** بخش‌های ویژه
در فصل چهارم، چند آیتم ویژه طراحی شده که هم متناسب با برنامه‌اند و هم با حال و هوای شبکه همخوانی دارند. اگر دیده باشید در یکی از آیتم‌ها، فردی میان مردم می‌رود و از آنها می‌خواهد املای چند کلمه سخت را روی تخته سیاه بنویسند. این میان‌‌برنامه، در عین اینکه تلنگری به وضعیت نامناسب یادگیری ادبیات فارسی در میان مخاطبان می‌زند خیلی هم خنده‌دار است. آیتمی که در یکی از قسمت‌ها با موضوع زندگی شخصی مسعود فروتن روی آنتن رفت هم یکی از جالب‌ترین‌ها بود.

فروتن درباره عادت‌های کتابخوانی و مکان‌هایی که در خانه‌اش برای نوشتن و خواندن دارد صحبت می‌کرد و خاطره می‌گفت. آیتم تقویم تاریخ و صحبت درباره روز تولد نویسندگان بزرگ هم از جمله آیتم‌های جالب فصل جدید است. البته این را هم اضافه کنیم که در فصل جدید، یک میزگرد جذاب هم درباره فیلم‌های اقتباس‌شده از روی رمان‌های مهم جهان روی آنتن رفت که با وجود تخصصی بودن بسیار سرگرم‌کننده بود.

*** میزهای تخصصی‌
در فصل جدید «کتاب‌باز» باز هم میزهای تخصصی مخصوص گپ و گفت درباره شعر و سینما و ادبیات کودک وجود دارد. همه چیز مشابه فصل سوم است با این تفاوت که به جای احسان رضایی که هر هفته چند کتاب معرفی می‌کرد در فصل چهارم منصوره مصطفی‌زاده درباره ادبیات کودک و نوجوان با سروش صحت گپ می‌زند. بخش مهمی از انتقادها به فصل سوم درباره همین بخش بود.

خیلی‌ها معتقد بودند گپ‌وگفت‌های مسعود فراستی، رشید کاکاوند و … کاملا تخصصی است و مناسب شبکه‌ای مانند چهار است. راستش اگر بخواهیم محتوای این میزها را به صورت جداگانه بررسی کنیم هنوز هم می‌توانیم بگوییم با بحث‌های تخصصی روبه‌رو هستیم که تناسب چندانی با شبکه نسیم ندارند اما به‌هرحال این بخش‌ها در دل برنامه هستند و نمی‌توان آنها را مجزا بررسی کرد. از آنجایی که در هفت قسمتی که از شروع فصل چهارم می‌گذرد، مهمان‌ها و آیتم‌ها جذاب بوده‌اند تا حدودی می‌توان سنگینی بحث‌های این میزها را هم پذیرفت.

باز هم تاکید می‌کنیم که همه چیز به کلیت برنامه ربط دارد و در صورتی که کتاب باز تا پایان، میزبان مهمان‌های جذابی باشد و متن گفت‌وگوها بتواند مخاطب شبکه نسیم را همراه کند، قابل پذیرش است. هنوز مطمئن نیستیم این برنامه در ادامه چه وضعیتی خواهد داشت و آیا می‌تواند تا پایان موفق عمل کند یا خیر!

کدخبر: ۲۸۱۹۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر