کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۱۲۱
تاریخ خبر:

بررسی عملکرد تلویزیون در روز ملی سینما

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | روز پنجشنبه و جمعه چند برنامه تخصصی سینما و نیز چند برنامه عمومی تلویزیون به شکل ویژه به مناسبت روز ملی سینما روی آنتن رفتند. برخی از آن‌ها صرفا به دنبال ادای دین به سینما بودند و برخی به سینما نگاهی آسیب شناسانه داشتند. فارغ از زاویه نگاه هر برنامه، آنچه مهم است این که امسال تلویزیون به‌سادگی از کنار روز سینما عبور نکرد و به شکل ویژه به آن پرداخت. عملکرد برنامه‌ها در گزارش امروز مرور شده است.

* یک: : شبکه یک| مستند سینما انقلاب
روز جمعه شبکه یک سراغ مستند «سینما انقلاب» رفت و باردیگر آن را روی آنتن فرستاد. این مستند چند سال پیش توسط حمید شعبانی با روایت پروانه معصومی ساخته شد و موضوع آن زاویه نگاه رهبر انقلاب به سینماست. علاوه بر یادآوری نکات راهبردی ایشان، این مستند حاوی نکات جالبی است. بازخوانی دیدار سینماگران با رهبری و صحبت‌های کارگردان‌هایی چون تهمینه میلانی، فریدون جیرانی، علیرضا رئیسیان و … از جمله مواردی است که بازپخش مستند «سینما انقلاب» را واجد تماشا می‌کند.

* دو: شبکه دو |ویژه برنامه زعفران
برنامه «زعفران» روز جمعه به طور کامل به سینما اختصاص یافت. الهه پرسون میزبان امیر شهاب رضویان شد و با او گفت‌وگویی سینمایی انجام داد. «زعفران» خالی از ایراد نبود و می‌شد ویژه‌برنامه‌ای درخورتر آماده کرد اما در همین مقدار هم توانست روز سینما را پاس بدارد. برگ برنده «زعفران» آیتم گفت‌وگو با خانم آن دمی گرو مدرس و پژوهشگر دانشگاه در حوزه آسیاست.

او نویسنده کتاب سینمای ملی ایران و داور سه دوره جشنواره فجر هم بوده و حرف‌های جالبی در این گفت‌وگوی اینترنتی درباره سینمای ایران به زبان آورد. زمان این آیتم کم بود و وقتی دمی گرو از فیلم جدید شهرام مکری (جنایت بی‌دقت) می‌گفت، تصاویر «ماهی و گربه» پخش می‌شد. عدم توجه به نکات عیب اصلی آیتم بود.

* سه: شبکه سه| برنامه هفت و خبر ساعت ۲۲
برنامه هفت تخصصی‌ترین برنامه سینمایی تلویزیون است و از آن به عنوان مرجع یاد می‌شود. سازندگان این برنامه کاری به روز سینما نداشتند و از کنار این مناسبت گذشتند. شاید گمان شود هفت از پیش ضبط شده و فرصت تولید برنامه‌ای جدید نبوده است. صحبت‌هایی که در میز رسانه درباره جشنواره ونیز،«خورشید» مجید مجیدی و واکنش این کارگردان به تحریم‌ها علیه ایران مطرح شد اما این فرضیه را از بین می‌برد.

در برنامه هفت کارگردان فیلم لتیان حضور داشت و همچنین موضوع پول کثیف با حضور محمد درمنش و داریوش باباییان بررسی شد. این که در روز سینما درباره یک وجه منفی آن صحبت می‌شود، اتفاقی است یا آگاهانه؟ برخلاف هفت که روز سینما را فراموش کرد، بخش خبری ساعت ۲۲ شبکه سه گزارشی درباره این روز روی آنتن فرستاد. رویکرد گزارش آسیب شناسانه بود و حتی امیر حسین شریفی (تهیه‌کننده) از مافیای سینما انتقاد کرد.

*** شبکه پنج| برنامه نقد سینما
در شبکه پنج برنامه نقد سینما سعی کرد بزرگداشتی به مناسبت روز سینما تدارک ببیند. چند آیتم درباره تاریخچه سینما در ایران روی آنتن رفت و با هادی حجازی فر در محل موزه سینما گفت‌وگو شد. این بازیگر از تجربیات خود گفت و خاطراتی از همکاری با کارگردان‌های مختلف بیان کرد.

*** شبکه خبر| برنامه شهر فرنگ
حمیدرضا مدقق روز پنجشنبه در برنامه شهر فرنگ شبکه خبر میزبان رسول صدرعاملی بود. گفت‌وگو با این کارگردان به مصائب و مشکلات اخیر سینما گذشت و رنگ و بویی از جشن نداشت. صدرعاملی از شرایط امروز گله کرد و خواستار رفع مشکلات صنفی سینماگران شد. حرف‌هایی که شنیدیم بارها تکرار شده‌اند و در عمل نتیجه‌ای به همراه نداشته است.

*** شبکه نسیم| چهل تیکه با اکبر عبدی
شبکه‌های نسیم و نمایش هم به سهم خود سراغ روز سینما رفتند. برنامه چهل تیکه با حضور اکبر عبدی پنجشنبه و جمعه روی آنتن رفت که مبنای آن خاطره بازی بود. عبدی از فیلم‌هایی که بازی کرده گفت و با کارگردان‌های مهم خاطره بازی کرد.

چهل تیکه فرصت خوبی برای مخاطبان عام سینما بود تا شاهد ورق خوردن گوشه‌ای از سینما باشند. شبکه نمایش هم فیلم «ابر و آفتاب» را پخش کرد. این فیلم تنها تجربه کارگردانی محمد کلاری است که داستان یک بازیگر سینما را روایت می‌کند… تلویزیون حواسش به روز سینما بود اما کار ویژه و متفاوتی برای این روز رقم نخورد.

کدخبر: ۳۴۹۱۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر