کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۱۸۵۹
تاریخ خبر:

بررسی روش‌های پنجگانه سرمایه‌گذاری طلا

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | قیمت طلا در یک‌سال گذشته تقریبا ۲٫۵برابر رشد کرده و در رقابت با دلار برنده می‌شود. مرداد پارسال هر گرم طلای ۱۸عیار حدود ۴۰۰هزار تومان و هر دلار آمریکا در بازار آزاد حدود ۱۲هزار تومان بود. دیروز و در لحظه نگارش این متن، قیمت هر گرم طلا به حدود یک‌میلیون و ۷۰هزار تومان و قیمت هر دلار آمریکا به حدود ۲۳هزار تومان رسیده است. این یعنی سرمایه‌گذاری در بازار ارز در یک‌سال گذشته حدود ۹۲درصد بازدهی داشته اما بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار طلا به ۱۶۷درصد می‌رسد.

این بازدهی کلی عامل داخلی و خارجی دارد که از جمله مهمترین آنها می‌توان به افزایش قیمت انس جهانی طلا تا محدوده هزار و ۹۰۰دلار اشاره کرد. بعضی اعتقاد دارند درحال حاضر بازار طلا به نقطه اوج خودش رسیده و بهتر است هرچه زودتر از آن خارج شویم، ولی ما فعلا نقطه اوجی نمی‌بینیم. عوامل زیادی بر ادامه‌دار بودن رشد قیمت طلا تاکید می‌کنند و این موضوع می‌تواند برای شما هم حکم دعوتنامه‌ای برای ورود به این بازار داشته باشد.

خیلی‌ها راه سرمایه‌گذاری در این بازار را صرفا از طریق خرید مصنوعات طلا مثل دستبند، گردنبند، النگو یا سرویس طلا می‌دانند اما کلی راه‌های دیگر برای ورود به این بازار پیش روی شماست. در کنار خرید مصنوعات طلا می‌توان روی روش‌هایی مثل خرید سکه، خرید طلای آب‌شده، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر طلا یا خرید گواهی سپرده سکه از بورس حساب باز کرد که هرکدام بازدهی متفاوتی داشته‌اند.

در این گزارش هرکدام از این پنج‌ روش سرمایه‌گذاری در بازار طلا را بررسی کرده‌ایم تا ببینیم در یک‌سال گذشته کدام روش بیشتر جیب سرمایه‌گذارها رو پر پول کرده است. نتایج این بررسی نشان می‌دهد، خرید مصنوعات طلا با بازدهی ۱۰۰درصدی کمترین سود را داشته و خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا با بازدهی ۱۸۵درصدی در رتبه اول قرار دارد.

*** خرید مصنوعات طلا؛ سود ۱۰۰درصدی
دم‌دستی‌ترین روش سرمایه‌گذاری در بازار طلا این است که به نزدیک‌ترین طلافروشی بروید و طلا بخرید. دستتان برای انتخاب باز است. فقط باید نگاهی به ویترین بیندازید و میان النگو، گردنبند، انگشتر یا گوشواره‌هایی که به پیکره‌ها آویزان شده‌اند، یکی را انتخاب کنید. متاسفیم، ولی باید بگوییم شما بدترین روش سرمایه‌گذاری را انتخاب کرده‌اید. چراکه موقع خرید مصنوعات طلا باید رقم قابل توجهی را به‌عنوان اجرت ساخت، مالیات بر ارزش افزوده و سود فروشنده پرداخت کنید.

پارسال این موقع هر گرم طلای ۱۸عیار ۴۰۰هزار تومان بود و اگر می‌خواستید یک طلای نه‌چندان ظریف بخرید، باید حدود ۲۰درصد معادل گرمی ۸۰هزار تومان، اجرت پرداخت می‌کردید. به این رقم باید ۹درصد مالیات و هفت‌درصد سود فروشنده را هم اضافه کنید تا قیمت هر گرم مصنوعات طلا به ۵۳۰هزار تومان برسد. حالا اگر همان طلا را برای فروش به بازار ببرید، آن را بدون احتساب اجرت و… به قیمت روز طلای خام یعنی یک‌میلیون و ۷۰هزار تومان از شما می‌خرند.

با این حساب بازدهی سرمایه‌گذاری روی مصنوعات طلا در یک‌سال گذشته ۱۰۰درصد بوده و پول سرمایه‌گذارها را دوبرابر کرده. آنها در این مدت از طلا استفاده کرده‌اند و صرفا نمی‌توان بازدهی اقتصادی را به‌عنوان سود سرمایه‌گذاری حساب کرد. ولی برای کسانی که صرفا برای حفظ ارزش پول طلا می‌خرند، شاید این گزینه بدترین روش برای سرمایه‌گذاری در چنین بازاری باشد. به‌خصوص که برای انتخاب چنین روشی باید حداقل حدود پنج‌میلیون تومان پول داشته باشید تا بتوانید یک طلای سبک چهارگرمی بخرید.

*** خرید طلای آب‌شده؛ سود ۱۶۷درصدی
اگر بخواهید موقع خرید طلا هزینه‌هایی مثل اجرت ساخت یا سود و مالیات نپردازید، می‌توانید سراغ طلای آب‌شده، دست دوم یا پلاک طلا بروید. در چنین حالتی شما موقع شروع سرمایه‌گذاری صرفا قیمت روز طلا را مبنا خواهید گرفت.

پارسال این موقع هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار حدود ۴۰۰هزار تومان قیمت داشت و حالا به یک‌میلیون و ۷۰هزار تومان رسیده است. به‌عبارتی این روش سرمایه‌گذاری سود ۱۶۷درصد داشته است. هرچند این مدل ریسک‌های خاص خودش را دارد. مثلا موقع خرید طلای دست دوم ممکن است با کلاهبردارها طرف شوید و آنها فلز دیگری را به جای طلا بفروشند.

همچنین بحث موارد بهداشتی هم مطرح است. از طرفی خرید طلای آب‌شده خطرناک‌تر به‌نظر می‌رسد. چراکه در این روش تکه سنگی به رنگ زرد را در اختیارتان می‌گذارند که رویش دو رقم حک شده. این سنگ حتی اگر طلا باشد، نمی‌توان درباره عیار دقیق آن مطمئن بود و کار را باید به کاردان‌ها بسپارید تا برایتان طلای آب‌شده را محک بزنند. راه مطمئن‌تر خرید پلاک طلا است.

در این روش هم اجرتی که برای خرید طلا پرداخت می‌کنید، بسیار پایین است و کل هزینه‌های اضافه در زمان خرید حدود ۱۳درصد خواهد بود. باید توجه داشته باشید که شمش‌ها ۲۴عیار هستند و تقریبا ۳۳درصد بیشتر از طلای ۱۸عیار قیمت دارند. این پلاک‌ها که بعضا آنها را شمش صدا می‌کنند، در ابعاد کوچک یک‌دهم گرمی هم ضرب می‌شوند و می‌توان با بودجه‌ای در حد ۱۸۰هزار تومان از این روش برای ورود به بازار طلا استفاده کرد.

*** خرید سکه؛ سود ۱۵۷درصدی
سکه‌های گران‌تر بیشتر رشد می‌کنند. حداقل در یک‌سال گذشته این قاعده تا حدودی بر بازار حاکم بوده. پارسال این موقع هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار چهارمیلیون و ۲۰۰هزار تومان فروخته می‌شد و دیروز قیمت فروش سکه تمام در بازار ۱۱میلیون تومان بود. شاید با تقسیم ۱۱میلیون بر چهارمیلیون و ۲۰۰هزار تومان فکر کنید در یک‌سال گذشته ۱۶۲درصد سود کرده‌اید اما اینطور نیست. اگر بخواهید سکه‌هایتان را بفروشید آنها را بر اساس قیمت خرید یعنی ۳۰۰هزار تومان ارزان‌تر از شما می‌خرند.

با این حساب شما باید قیمت سکه را ۱۰میلیون و ۷۰۰هزار تومان در نظر بگیرید. این یعنی بازدهی سرمایه‌گذاری سکه تمام در یک‌سال گذشته ۱۵۷درصد بوده است. وضعیت بقیه سکه‌ها بدتر به‌نظر می‌رسد. مثلا سکه تمام طرح قدیم یک‌سال پیش ۱۰میلیون و ۳۰۰هزار تومان فروخته می‌شد و حالا ۹میلیون و ۹۰۰هزار تومان خریده می‌شود و بازدهی ۱۴۴درصدی داشته است. سکه نیم‌بهار آزادی پارسال دومیلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت داشت و حالا قیمت خرید آن تقریبا پنج‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان است.

خریداران نیم‌سکه در یک‌سال اخیر حدود ۱۳۰درصد سود کرده‌اند. آنهایی که پارسال سکه ربع‌بهار آزادی خریده بودند، برای هر ربع‌سکه یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان هزینه کردند و حالا می‌توانند آنها را به قیمت سه‌میلیون و ۵۰هزار تومان یعنی ۱۰۳درصد بیشتر، بفروشند. با این حساب اگر کمتر از ۱۱میلیون تومان سرمایه دارید، باید به بازدهی کمتر سکه‌های کوچک اکتفا کنید. چراکه بالاترین بازدهی در بین سکه‌های مختلف مربوط به سکه تمام است که در لحظه نگارش این متن ۱۱میلیون تومان فروخته می‌شود.

*** خرید واحدهای صندوق طلا؛ سود ۱۸۵درصد
سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر طلا، حتی از خرید طلای آب‌شده هم پربازده‌تر است. چراکه مدیریت صندوق زمانی که احساس کند قیمت طلا کاهش پیدا خواهد کرد، بخشی از دارایی‌های صندوق را می‌فروشد تا در مواقع کاهش قیمت طلا، مشتریانش کمتر ضرر ببینند. این مورد باعث شده یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا بازدهی ۱۸۵درصدی داشته باشد. قیمت هر واحد این صندوق پارسال این موقع حدود سه‌هزار و ۲۴۰تومان بود و در معاملات دیروز بورس به ۹هزار و ۲۳۳تومان رسید.

ماجرا از این قرار است که حتی از بورس هم می‌توان به بازار طلا میان‌بر زد. برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بورس فعال هستند و می‌توان واحدهای آن را روزانه و بدون نیاز به مراجعه حضوری خرید و فروش کرد. شرایط به این شکل است که شما واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا را می‌خرید و این صندوق با پول شما در بازار طلا سرمایه‌گذاری می‌کند.

توجه داشته باشید که برای انتخاب این روش باید سراغ کارگزاری‌های بورس بروید و بعد از دریافت کد بورسی و نام کاربری و رمز عبور سامانه‌های معاملات آنلاین، واحدهای صندوق‌های مبتنی بر طلا را بخرید یا بفروشید. این صندوق‌ها را می‌توان با نماد طلا، گوهر، عیار و زر در بورس پیدا کرد. نقطه قوت این روش خرید و فروش غیرحضوری است اما برای کسانی که تا طلا دستشان نباشد خیالشان راحت نمی‌شود، گزینه خوبی به‌نظر نمی‌رسد.

*** خرید گواهی سپرده سکه؛ سود ۱۵۰درصدی
یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار طلا خرید گواهی سپرده سکه یک‌روزه از بورس است. روشی که در یک‌سال گذشته حدود ۱۵۰درصد بازدهی داشته. شرایط آن به این شکل است که شما از طریق بورس گواهی سکه یک‌روزه را یکی از بانک‌های ملت، رفاه، آینده، سامان و صادرات، می‌خرید و هر موقع خواستید آن را از طریق بورس می‌فروشید.

همچنین می‌توانید با مراجعه به خزانه سکه این بانک‌ها و ارائه گواهی که از بورس خریده‌اید، سکه را به‌صورت فیزیکی تحویل بگیرید. این روش یکی‌دوماه پیش حسابی خبرساز شده بود. چراکه اختلاف زیادی بین قیمت گواهی سکه در بورس و اصل سکه در بازار به‌وجود آمده بود. شاید دوباره چنین اتفاقی بیفتد و بتوان گواهی سکه را بالاتر از ارزش واقعی‌اش فروخت. توجه داشته باشید که هر ۱۰۰برگ گواهی سکه، معادل یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید است.

هرکدام از این برگه‌ها در حال حاضر ۱۰۵هزار و ۸۹۰تومان قیمت دارند و این یعنی سکه در بورس با قیمت ۱۰میلیون و ۵۸۹هزار تومان فروخته می‌شود. پارسال این موقع هر برگه گواهی سکه ۴۲هزار و ۴۰۰تومان بود و این یعنی آن زمان سکه بورسی چهارمیلیون و ۲۴۰هزار تومان، یعنی کمی گران‌تر از سکه در بازار فروخته می‌شد. خرید و فروش سکه در این روش به‌صورت لحظه‌ای انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری به طلافروشی یا بازار سکه نیست.

کدخبر: ۳۴۱۸۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر