کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۸۳۵
تاریخ خبر:

بدون گواهینامه کسی به شما خسارت نخواهد داد

روزنامه هفت صبح | دیروز دیوان عالی کشور اعلام کرده است که اگر راننده‌ای گواهینامه معتبر رانندگی نداشته باشد حتی اگر بیمه حادثه ویژه راننده هم داشته باشد، دیه و خسارت از طریق شرکت‌های بیمه به او تعلق نمی‌گیرد.

البته این حکم دیوان عالی کشور را می‌توان یک‌جورهایی محکم کاری دانست چون قبل از این هم شرکت‌های بیمه در قراردادهایی که با بیمه‌گذاران منعقد می‌کردند شرط داشتن گواهینامه برای راننده را قید می‌کردند.در واقع آنها از قبل طی می‌کردند که اگر راننده گواهینامه نداشته باشد آنها هیچ خسارت و دیه‌ای پرداخت نخواهند کرد.حالا در حکم تازه دیوان‌عالی کشور تاکید شده که حتی به راننده بدون گواهینامه‌ای که مقصر باشد و آسیب‌دیده باشد هم خسارتی تعلق نمی‌گیرد.

این تاکید برای انواع قراردادهای بیمه‌ای است که راننده را هم پوشش می‌دهند و حالا با حکم دیوان‌عالی، اگر خودرو از این نوع بیمه برخوردار باشد اما راننده گواهینامه نداشته باشد بیمه می‌تواند به او خسارت ندهد. برای اینکه بیشتر به خطر مالی رانندگی بدون گواهینامه پی ببرید بد نیست غیر از نگاه انداختن به قیمت خودروها بدانید که در حال حاضر دیه کامل یک فرد۳۳۰میلیون تومان است که این رقم برای سال آینده قطعا بیشتر خواهد شد. آسیب جدی به هر یک اعضای اصلی بدن افراد هم یک دیه کامل روی دست مقصر حادثه رانندگی می‌گذارد.

بد نیست به بهانه این حکم دیوان‌عالی، بقیه مجازات‌هایی را که در انتظار راننده‌های بدون گواهینامه است، مرور کنیم. مطابق ماده ۷۲۳ قانون تعزیرات اسلامی:«هرکس بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، بنماید و همچنین هرکس که به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد به رانندگی وسائل مزبور مبادرت ورزد، برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.»

البته دانستن دو نکته هم ضروری است؛ یکی اینکه همراه نداشتن گواهینامه یا گذشتن تاریخ اعتبار آن، به معنی «گواهینامه» نداشتن نیست و هر کدام از آنها صرفا جریمه خاص خود را دارد.
دوم اینکه گواهینامه داشتن یا نداشتن به معنی مقصر بودن یا نبودن راننده‌ها نیست و تاثیری در تعیین مقصر ندارد. در واقع راننده مقصر را پلیس راهنمایی و رانندگی فارغ از این مسائل تعیین می‌کند و شما در صورتی که مقصر نباشید، حتی اگر گواهینامه نداشته باشد هم خسارت دریافت خواهید کرد.

کدخبر: ۳۷۱۸۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر