کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۳۳۵۵
تاریخ خبر:

استقلال فرهاد مجیدی؛ بدون شیخ حتما، بدون قایدی عمرا

سه‌هفته تا پایان لیگ برتر و دو مرحله تا پایان جام حذفی باقی مانده است. تکلیف استقلال برای فصل آینده مشخص است. این تیم سهمیه پلی‌آف یا قطعی لیگ قهرمانان را می‌گیرد و در ضمن باید خودش را برای رویارویی با الهلال عربستان در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا آماده کند. اما چیزی که از استقلال در دربی و چند بازی اخیر دیدیم، پیغام‌هایی برای سرمربی این تیم داشت که می‌تواند به بهتر شدن شرایط استقلال در فصل آینده کمک کند.
یک حسینی آماده کافی است
سیدحسین حسینی در سال‌های گذشته همواره یکی از معماهای استقلال بوده است. او در این مدت همواره عملکردی صفر و صدی داشته است. در یک مقطع، با کلین‌شیت‌های پیاپی رکورد چندده ساله تاریخ فوتبال باشگاهی ایران را می‌شکند و در مقطعی دیگر در حد و اندازه یک دروازه‌بان معمولی کار می‌کند. رفتارهای گاهی بچگانه و احساسی‌اش هم در مقاطعی برای استقلال حاشیه درست کرده است. اما حالا می‌توان با قاطعیت گفت که او یک دروازه‌بان کامل و مطمئن است به شرطی که از حواشی دوری کند و تمام تمرکزش را روی بازی‌ها و تمرینات بگذارد و از فضای مجازی دور باشد. او در لیگ بیستم کار بزرگی کرد. نیمکت‌نشین کردن رشید مظاهری با آن سابقه و آمادگی، کار هر کسی نبود و حالا باید گفت اگر استقلال همواره همین حسینی آماده و باانگیزه را در اختیار داشته باشد، نیازی به دروازه‌بان‌های دیگر ندارد و می‌تواند در تمام طول فصل به او تکیه کند.
مرادی یک فصل حیف شد!
بابک مرادی در دربی سورپرایز بزرگ فرهاد مجیدی بود. او در نیمه دوم به جای محمد نادری پراشتباه وارد زمین شد و این جناح را کاملا مال خود کرد. تکنیک بالا، انگیزه و اعتماد به نفس، چیزهایی بودند که در این بازی از بابک مرادی به چشم آمد. او چند نفوذ خوب و خطرناک داشت و شوت‌هایی هم به سمت دروازه پرسپولیس زد. او در دفاع هم خوب عمل کرد و یکی دو بار با تکل‌های به موقع حملات پرسپولیس را نیمه تمام گذاشت و پنالتی‌اش را اگرچه به سختی و با کمی خوش‌شانسی، اما تبدیل به گل کرد. نمایش مرادی در دربی این سوال را در ذهن هواداران استقلال ایجاد کرد که او چرا در بیشتر بازی‌های این فصل نیمکت‌نشین بوده است؟ به نظر می‌رسد استقلال و مجیدی در مقطع بزرگی از فصل، خودشان را از این بازیکن خوش‌تکنیک و موثر محروم کرده‌اند. او قطعا می‌تواند در فصل آینده یکی از کلیدی‌ترین بازیکنان استقلال باشد.
این شیخ به کار استقلال نمی‌آید
استقلال فصل گذشته روی کاکل شیخ دیاباته چرخید. او البته بخشی از فصل گذشته را مصدوم بود اما توانست در نهایت با ۱۵ گل آقای گل لیگ برتر شود. با او استقلال در پایان فصل ۵۳ امتیازی شد و در رده دوم ایستاد. اما در لیگ بیستم شیخ دیاباته کاملا نامرئی بود. او تا این جای فصل فقط دو گل به تراکتور زده است! در بیشتر مواقع هم به دلایلی مثل مصدومیت، ناآماده بودن و رفتن به مرخصی، در تمرینات تیمی غایب بود. یکی دو بار هم حاشیه‌هایی داشت که تصویری را که هواداران از او در ذهن خود ساخته بودند، مخدوش کرد. استقلال بدون شیخ و در فاصله ۳ هفته تا پایان فصل ۵۰ امتیاز کسب کرده است! اگرچه احتمالا نمی‌تواند دوم شود اما می‌تواند نسبت به فصل گذشته که با درخشش دیاباته همراه بود، امتیازات بیشتری کسب کند. اگر قرار باشد شیخ با همین روند ادامه دهد، شاید بهتر باشد که استقلال با او قطع همکاری کند و هزینه تمدید با او را صرف جذب یا پرورش بازیکنان جوان‌تر کند. این شیخ ناآماده با این قیمت، اصلا به کار استقلال نمی‌آید.
استقلال را بدون قایدی تصور کنید!
چهره ویژه استقلال در این فصل مهدی قایدی بود. هم در لیگ برتر درخشید و هم در آسیا با حرکات و گل‌های دیدنی‌اش چشم‌ها را به خودش خیره کرد. او در دربی هم تنها امید گلزنی استقلال بود و بیشترین شوت‌ها را به سمت دروازه پرسپولیس داشت و بهترین موقعیت استقلال را هم به دست آورد که با تکل به موقع سیامک نعمتی از دست رفت. قایدی پنالتی‌اش را از دست داد اما در طول بازی موثرترین بازیکن استقلال بود و پرسپولیسی‌ها بیشترین نگرانی را از حرکات او داشتند. شاید بدبینانه باشد اما به نظر می‌رسد استقلال در غیاب مهدی قایدی یک تیم کاملا معمولی و متوسط است. در برابر پدیده او روی نیمکت بود اما یک دقیقه بعد از ورودش یک پاس گل دیدنی به رمضانی داد و در اواخر بازی گل دوم استقلال را هم زد. مقابل تراکتور هم با تیزهوشی و تکنیک بالایش، زننده هر دو گل استقلال بود. در هر دوی این بازی‌ها اگر قایدی حضور نداشت، قطعا کار استقلال گره می‌خورد. این روزها صحبت از جدایی قایدی از استقلال و پیوستن او به یک تیم عربی است تا با درآمد حاصل از این انتقال، پول استراماچونی پرداخت شود و پنجره استقلال که هنوز بسته است، قفل نشود! اما اگر قایدی از استقلال برود، این تیم باز هم می‌تواند به این روند ادامه دهد؟
جنس ناجور در خط هافبک
مسعود ریگی، آرش رضاوند، مهدی مهدی‌پور و فرشید اسماعیلی هافبک‌های استقلال بودند که در دربی هم به میدان رفتند. سبک بازی ۳ نفر اول کاملا شبیه هم، درگیرانه و تخریبی است و هیچکدام تخصص چندانی در ایجاد موقعیت گل و دادن پاس آخر ندارند. اسماعیلی هم فقط باید در روز خوبش باشد تا بتواند یا گل بزند یا پاس گل بدهد که این اتفاق در طول فصل زیاد رخ نمی‌دهد. به نظر می‌رسد استقلال برای فصل بعد نیاز به یک هافبک تکنیکی و خلاق و البته باثبات دارد که بتواند مهاجمان این تیم را تغذیه کند. البته آبی‌ها داریوش شجاعیان را در فهرست خود دارند اما او معمولا مصدوم است و بعد از بهبود، در نهایت یکی دو روز تمرین می‌کند و دوباره مصدوم می‌شود. عجیب‌ترین نکته این که شجاعیان در این فصل یک بار چهارکارته و محروم شد و هنوز هم نمی‌دانیم او کی ۴ بازی برای استقلال انجام داد که ۴ کارت زرد هم گرفت! استقلال برای فصل آینده باید یک هافبک خلاق و باثبات که زیاد هم مصدوم نشود، به خدمت بگیرد.

کدخبر: ۴۰۳۳۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر