کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۵۵۵
تاریخ خبر:

بدون تعارف؛ درباره قیمت لعنتی مرغ

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | دیروز ۱۷۰۰تن مرغ در تهران به بازار توزیع شد.تقریبا یک ماه از اوج گرفتن دوباره قیمت این محصول می‌گذرد و دولت و سایر نهادهای مسئول تقریبا هرکاری که به فکرشان می‌رسیده انجام داده‌اند تا بلکه قیمت مرغ را کاهش دهند؛دامنه این اقدامات از شناسایی و دستگیری دلالان تا ممنوعیت عرضه مرغ به‌صورت قطعه‌بندی شده و مزه‌دار شده گسترده است.

در آخرین وعده اعلام شده بازار مرغ نهایتا یکی دو روز دیگر یا نهایتا پیش از شروع ماه مبارک رمضان در ۲۵فروردین ماه دوباره رنگ آرامش به‌خود می‌گیرد. چون می‌دانیم شما هم مثل ما دلتان طاقت نمی‌آورد، در این گزارش خبرهای خوب مربوط به حوزه بازار مرغ را مرور می‌کنیم.

*** اولین نشانه‌های جدی گرفتن عرضه مرغ قطعه‌بندی شده
سه چهار روز پیش اعلام شد عرضه مرغ به‌صورت بسته‌بندی یا طعم‌دار شده به‌شکل جوجه‌کباب ممنوع می‌شود تا به این ترتیب جلوی بعضی سودجویی‌ها گرفته شده باشد.از خدا پنهان نیست از شما چه پنهان که بعضی‌ها در این مدت مرغ را با قیمت مصوب از بازار جمع‌آوری می‌کردند و با تفکیک قطعات آن یا مزه‌دار کردنش به‌شکل جوجه‌کباب دو سه برابر قیمت مصوب می‌فروختند.

مسئولان نظارتی برای کنترل بازار در شرایط خاص فعلی تصمیم گرفتند این اقدام را ممنوع کنند. دو روز اول نشانه‌ای از وجود این ممنوعیت به‌چشم نمی‌خورد اما از دیروز ۱۵فروردین دیگر نمی‌توانستید چنین بسته‌بندی‌هایی را در فروشگاه‌های اینترنتی یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیدا کنید که خودش نشانه خوبی است.

بعضی‌ها تلفن روزنامه را گرفتند و نگران بساط جوجه‌کباب بودند. برای این دسته می‌توانیم بگوییم در بخشنامه اعلام شده این کار به‌طور کلی ممنوع نشده و تولیدکننده‌های بزرگ هنوز قادر هستند با رعایت سقف تولید مشخص شده، مرغ بسته‌بندی یا طعم‌دار شده بفروشند. پس بساط cغال و جوجه‌کباب همچنان به‌راه است.

*** عرضه گسترده مرغ در سراسر کشور
وقتی محصولی کمیاب یا نایاب می‌شود،دولت و نهادهای نظارتی اقدام به عرضه گسترده آن می‌کنند تا به بازار شوک وارد کنند. دیروز در عرض چند ساعت هزار و ۷۰۰تن مرغ به بازار تهران عرضه شد.آمار مصرف روزانه پایتخت معادل ۱۲۰۰ تا دو هزار تن اعلام شده و عرضه هزار و ۷۰۰تن در یک روز قطعا مانور خوبی به‌حساب می‌آید.

حالا هی تهران تهران نکنیم. در بقیه نقاط کشور هم اجرای سیاست‌های تنظیم بازار به خود استان‌ها سپرده شده و اگر درباره اقدامات آنها خبر زیادی نمی‌بینید به‌‌خاطر دسترسی راحت‌تر ما خبرنگارها به مسئولان استان تهران است ولی حواس‌مان به بقیه شهرها هم هست و می‌توانید هرچیزی به‌نظرتان عجیب است را با ما در میان بگذارید تا حتما پیگیری کنیم.

به‌عنوان مثال دوست داریم با یکی از شما درباره ادعای رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های زنجیره گوشت کشور که گفته فروشگاه‌های زنجیره‌ای مازندران اعلام کرده‌اند دیگر نیازی به مرغ ندارند حرف بزنیم و ببینیم این حرف صحت دارد؟

*** قیمت واقعی مرغ چقدر است؟
وسط همه حرف و حدیث‌ها بیایید تکلیف قیمت مرغ را برای خودمان روشن کنیم. تا همین چند روز پیش مقامات رسمی اصرار داشتند قیمت مصوب مرغ کیلویی ۲۰هزار و ۴۰۰تومان است. عددی که تولیدکننده‌ها آن را قبول نداشتند چون می‌گفتند قیمت تمام شده بیشتر از این حرف‌ها است.

از هفته دوم فروردین حرف این گروه دوم به کرسی نشست و قیمت مصوب مرغ با افزایش چهار هزار و ۵۰۰تومانی به ۲۴هزار و ۹۰۰تومان رسید. البته که می‌بینید در بازار با همین قیمت هم نمی‌توان چیزی زیادی پیدا کرد و مردم با عدد‌هایی مثل ۴۰هزار تومان روبه‌رو بودیم. برای خرید مرغ به‌صورت قطعه‌بندی‌های یعنی بسته‌های باکلاس بدون پوست گاهی ۵۰، ۶۰ و حتی ۷۰هزار تومان هم پول داده‌ایم. در حالی که مثلا قیمت یک کیلو گوشت شقه قرمز در حالت خوشبینانه ۱۵۰هزار تومان است.

قبول کنید کسی که گوشت قرمز را به این قیمت می‌خرد، عددهای ۷۰-۶۰ هزار تومانی گوشت سفید برایش زور دارد. اگر سیاست‌های تنظیم بازار جواب دهد و بازار مرغ آرام بگیرد، احتمالا قیمت مرغ بدون منت صف و سهمیه و آژان‌کشی به ۳۰هزار تومان خواهد رسید.شاید! این حدس ما در سرویس راهنمای بازار هفت‌صبح است بعد اینکه شاخص‌های اقتصادی را در پنج سال گذشته بررسی کردیم.

*** برخورد با متخلفان بازار مرغ
خبر آخر از قول رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ نقل شده است. سرهنگ علی ولی‌پور گودرزی دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته ۲۰نفر را به‌‌عنوان دلال بازار مرغ دستگیر کرده‌اند. او در بخشی دیگر از گفت‌وگو خبر داده در مدت برخورد قضایی با تخلفات بازار مرغ ۵۳تن مرغ را به‌جرم احتکار کشف و ضبط کرده‌اند.

خیلی‌ها عقیده دارند برخورد پلیسی در مسائلی مثل دلار، روغن، پوشک و مرغ جواب نمی‌دهد. ما هم چنین نظری داریم با این تفاوت که تاکید داریم باید عدد ۵۳تن مرغ احتکار شده را مقابل هزار و ۷۰۰تن مرغ توزیع شده در عرض ۲۴ساعت قرار داد و به این نتیجه رسید که برای حل مشکل نباید فقط از نیروی زحمتکش پلیس امنیت اقتصادی انتظار داشت.

کدخبر: ۳۸۱۵۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر