کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۲۹۳۶
تاریخ خبر:

بحران پناهجویان در اروپا شدت گرفت

روزنامه هفت صبح| سازمان بین‌المللی مهاجرت که به سازمان ملل وابسته است، اعلام کرده ‌ در پی گشایش مرزهای ترکیه به سوی اتحادیه اروپا، بیش از ۱۳ هزار نفر در مرز این کشور با یونان گرفتار شده‌اند. شماری از آنان کودک هستند. گفته می‌شود‌ آنها در گروه‌های تا سه هزار نفری تجمع کرده و شب سردی را در مرز ترکیه و یونان به سر برده‌اند.

دمای هوا در ساعات شب به حدود صفر درجه رسیده و باد شدیدی در وزیدن بوده است. لادفو گویلاوا، یکی از مقام‌های بلندپایه این سازمان گفت: « شمار پناهجویانی که از طریق شهر ادرنه راهی مرز یونان شده‌اند، در طول روز شنبه ۱۱ اسفند (اول مارس) پیوسته رو به افزایش بوده و خودروها، تاکسی‌ها و اتوبوس‌های متعددی از استانبول خود را به مرز دو کشور رسانده‌اند.»

*** شماری از پناهجویان را کودکان تشکیل می‌دهند
مقام بلندپایه سازمان ملل افزود اکثر پناهجویان را مردان تشکیل می‌دهند اما در بین آنان خانواده‌های زیادی هستند که با کودکان خردسال راه سفر را پیش گرفته و اکنون در مرز ترکیه و یونان به سر می‌برند. خانم گویلاوا همچنین افزود که سازمان بین‌المللی مهاجرت خواروبار و همچنین توشه غذایی بین پناهجویان تقسیم کرده است.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه با انتشار پیامی در شبکه توئیتر اعلام کرد تا نیمه ‌شب به وقت محلی (ساعت ۲۲ شامگاه شنبه به وقت اروپای مرکزی) ۴۷ هزار و ۱۱۳ پناهجو از طریق استان ادرنه وارد اتحادیه اروپا شده‌اند. در این استان گذرگاه‌های مرزی از ترکیه به یونان و بلغارستان وجود دارد. البته مقام‌های هیچ یک از دو کشور یونان و بلغارستان شنبه ‌شب خبری در مورد ورود این چنین شمار بزرگی از پناهجویان را اعلام نکردند.

پیش از آن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تأیید کرده بود کشورش جلوی پناهجویانی را که از ترکیه قصد ورود به اتحادیه اروپا را داشته باشند، نخواهد گرفت. در پی اعلام این تصمیم هزاران پناهجو از شامگاه جمعه ۹ اسفند (۲۸ فوریه) راهی مرزهای ترکیه با یونان و بلغارستان شده و می‌کوشند وارد اتحادیه اروپا شوند. ترکیه در حال حاضر بیش از ۶ / ۳ میلیون پناهجو از سوریه پذیرفته است. طبق توافقنامه‌ای که میان ترکیه و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ به امضا رسیده، آنکارا متعهد شده که از ادامه سفر پناهجویان از ترکیه به اتحادیه اروپا جلوگیری کند.

افزون بر این دولت یونان می‌تواند پناهجویانی را که به‌طور غیرقانونی از طریق راه‌های آبی خود را به جزایر یونان رسانده‌اند، به ترکیه بازگرداند. ترکیه نیز در قبال این تعهدات از کمک‌های مالی اتحادیه اروپا برخوردار است. به نظر می‌رسد ‌ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با اقدامات کنونی خود می‌کوشد کمک‌های بیشتری از اتحادیه اروپا برای رسیدگی به وضعیت پناهجویان دریافت کند.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و همچنین شارل میشل، رئیس شورای این اتحادیه وضعیت کنونی در مرزهای اتحادیه اروپا را با نگرانی دنبال می‌کنند. فون در لاین با انتشار پیامی در شبکه توئیتر اعلام کرد: «بالاترین اولویت این است که یونان و بلغارستان از پشتیبانی کامل ما برخوردار باشند.» به گفته او اتحادیه اروپا همچنین حاضر است ‌ شمار بیشتری از نیروهای مرزی فرونتکس اعزام کند.

*** آلمان خواستار افزایش فشار بر اسد شد
آنگرت کرامپ کارن‌باوئر، وزیر دفاع آلمان از اتحادیه اروپا و دولت آمریکا خواست که فشار‌های خود بر حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را افزایش دهند تا اختلافات کنونی با ترکیه را از طریق دیپلماتیک حل کنند. ژان آسلبورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ در گفت‌وگو با نشریه آلمانی تاگس‌اشپیگل تصریح کرد: «کشورهای عضو ناتو باید به ترکیه بفهمانند که با توجه به موضع قوی بشار اسد و همچنین پشتیبانی روسیه از او هیچ اقدام نظامی در سوریه ممکن نیست.» سباستیان کورتس، صدراعظم اتریش نیز پیامی در توئیتر منتشر کرد. او نوشت: «وضعیت سال ۲۰۱۵ نباید تکرار شود. هدف ما باید این باشد که از مرزهای بیرونی اتحادیه اروپا خوب حفاظت کنیم و جلوی ورود پناهجویان غیرقانونی را بگیریم.»

کدخبر: ۳۱۲۹۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر