کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۲۹۳۸
تاریخ خبر:

شانس صعود تیم‌ملی به‌جام‌جهانی بعد انصراف کره‌شمالی

روزنامه هفت صبح | ‌‌تیم ملی با مارک ویلموتس شروع خوبی در رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا و انتخابی جام‌جهانی داشت اما دو باخت متوالی به بحرین و عراق در خانه حریفان، کار تیم ملی ایران را برای صعود از گروهش ‌ دشوار کرد. اما بعد از این دو باخت، سلسله اتفاقات دیگری رخ داد که شانس تیم ملی ایران را برای صعود کمتر و کمتر کرد.

*** رسیدن به اسکوچیچ
قبل از مارک ویلموتس، کارلوس کی‌روش به مدت هشت سال سرمربی تیم ملی ایران بود و او با دو بار رساندن متوالی ایران به جام‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸، کارنامه خوبی برای خودش و تیم ملی ایران رقم زد و اعتبار خوبی برای ایران در آسیا و جهان دست و پا کرد. مارک ویلموتس هم اگرچه نتایج خوبی نگرفت اما به هر حال در سطح جهان شناخته شده و صاحبنام بود‌ اما با نتایج ضعیفی که گرفت و رفتار غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی که انجام داد، از تیم ملی جدا شد.

او البته به فیفا شکایت کرد و حکم سنگینی هم علیه فدراسیون فوتبال ایران گرفت اما تیم ملی برای صعود به جام ملت‌ها و جام‌جهانی، ‌ در بدترین شرایط ممکن از نظر امتیازی قرار گرفت. اتفاقی که در دو دوره اخیر رخ نداده بود و حتی در ادوار گذشته هم اینقدر زود از صعود تیم ملی ناامید نشده بودیم.

با قطع همکاری ویلموتس با تیم ملی، فدراسیون فوتبال در نهایت به دراگان اسکوچیچ رسید که از لحاظ کارنامه با مربیان قبلی تیم قابل مقایسه نبود و همین حالا هم مخالفان و منتقدان زیادی در میان کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال ایران دارد. وقتی اسکوچیچ سرمربی تیم ملی شد، ایران برای صعود قطعی به جام ملت‌ها و مرحله نهایی انتخابی جام جهانی نیاز به چهار پیروزی در چهار بازی باقی مانده داشت که سه تای آنها باید در تهران برگزار می‌شد.

*** میزبانی پرید!
مدتی بعد از حضور اسکوچیچ در تیم ملی، کرونا در جهان شیوع پیدا کرد و بازی‌های تیم ملی که قرار بود در فروردین ماه برگزار شود، به تعویق افتاد اما مشکل این بود که تماشاگران اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را نداشتند و تیم ملی در شرایطی که سه بازی مهم و حساس در تهران داشت، نمی‌توانست از امتیاز حضور هوادارانش بهره بگیرد. مشکل اما به اینجا ختم نشد و در نهایت کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت بازی‌ها هر گروه را در یکی از کشورها به صورت متمرکز برگزار کند.

درست در روزهایی که فدراسیون‌نشینان ایران سرگرم برگزاری انتخابات بودند و به حفظ میز و صندلی خودشان فکر می‌کردند، ای‌اف‌سی میزبانی را از ایران گرفت و به بحرین داد! به این ترتیب تیم ملی که سه بازی در تهران داشت و یک بار باید در کامبوج به مصاف این تیم می‌رفت، مجبور است هر چهار بازی باقی مانده خود را در کشور بحرین برگزار کند. کشوری که هرگز برای ایران خوش‌یمن نبوده و همواره خاطرات تلخی را برای فوتبال ایران و هوادارانش برجای گذاشته است.

*** کره‌شمالی تیر آخر را زد
تیم ملی ایران تا هفته گذشته این شانس را داشت که در شرایطی خاص، با سه پیروزی و یک تساوی هم به عنوان صدرنشین گروه خود راهی جام ملت‌های آسیا و مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی شود اما یک اتفاق عجیب که ظاهرا ربط چندانی به ایران نداشت، کار را به جایی رسانده که تیم ملی ایران، فقط و فقط با چهار پیروزی در چهار بازی باقی مانده از گروه خود صعود خواهد کرد.

ماجرا این است که تیم ملی کره‌شمالی به دلیل شیوع کرونا در کشورهای مختلف آسیا، از حضور در مرحله مقدماتی انتخابی جام‌جهانی و جام ملت‌های آسیا انصراف داده است. با این انصراف، کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت نتایج تیم‌های آخر گروه‌ها را از جدول مسابقات حذف کند تا تیم‌ها در شرایط برابر قرار بگیرند و سرنوشت صعود یا عدم صعودشان در جدول‌های چهار تیمی مشخص شود.

به جدول گروه تیم ملی ایران نگاه کنید. در جدول گروم سوم مسابقات، عراق با ۱۱ امتیاز در صدر قرار دارد و بحرین ۹ امتیازی، تیم دوم جدول است و ایران با ۶ امتیاز، به عنوان تیم سوم گروه، کار راحتی برای صعود به مرحله بعدی ندارد. هر چند ایران یک بازی کمتر دارد اما در هر حال برای صعود دو رقیب دارد که باید با آنها به صورت مستقیم بازی کند و در اصطلاح دو بازی شش امتیازی پیش رو دارد.

تا قبل از اینکه کره‌شمالی از حضور در ادامه رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی انصراف دهد، دوم شدن در گروه هم می‌توانست اتفاق خوبی برای تیم ملی باشد. ضمن اینکه با توجه به میزبان بودن قطر، پنج تیم دوم با بهترین عملکرد می‌توانند به مرحله بعدی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی صعود کنند.

در گروهی که ایران در آن قرار دارد، کامبوج تیم پنجم جدول است که در بازی رفت با تیم ملی، ۱۴ گل از تیم ملی دریافت کرد اما حتی اگر تیم ملی در بازی برگشت مقابل این تیم هم برد پرگلی کسب کند، دیگر تفاضل گل و شش امتیاز گرفته شده از کامبوج بی‌فایده خواهد بود و تیم ملی حتما باید هنگ‌کنگ، بحرین و عراق را ببرد تا با خیال راحت و به عنوان تیم صدرنشین به مرحله بعد برسد.

با توجه به معادلات بالا، فیفا فعلا سه امتیاز از عراق و بحرین و ایران را کم می‌کند و اگر کامبوج به عراق و بحرین و ایران و هنگ‌کنگ هم ببازد، باز هم امتیازهای برد مقابل کامبوج در دو بازی رفت و برگشت یعنی شش امتیاز و گل‌هایش کم خواهد شد. ایران در حال حاضر با فرض پنجم شدن کامبوج که محتمل است سه امتیاز دارد‌. با حذف نتایج تیم‌های آخر گروه‌ها از جدول، در گروه اول چین ۴ امتیاز، در گروه دوم کویت ۷ امتیاز، در گروه چهارم عربستان ۵ امتیاز، در گروه پنجم عمان ۹ امتیاز، در گروه ششم قرقیزستان ۴ امتیاز، در گروه هفتم مالزی ۶ امتیاز و در گروه هشتم کره جنوبی ۵ امتیاز دارد.

می‌بینید که امتیاز ایران از همه تیم‌ها کمتر است و فعلا هشتم است و عمان، کویت، مالزی، کر‌ه‌جنوبی و عربستان اول تا پنجم هستند. تازه برخی از این تیم‌ها مثل ایران چهار بازی انجام داده‌اند و می‌توانند امتیازهای‌شان را بیشتر کنند. پس با این تفاسیر، انصراف کره‌شمالی ضربه کمرشکنی به تیم ملی فوتبال ایران زده و برای صعود چاره‌ای جز بردن هنگ‌کنگ، بحرین، کامبوج و عراق وجود ندارد. دوم شدن در این گروه هم با احتمال بسیار بسیار کم باعث صعود خواهد شد. چیزی در حد یک درصد!

کدخبر: ۳۹۲۹۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر