کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۳۵۶
تاریخ خبر:

بایدن در محاصره سندرز و وارن

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | جو بایدن همواره در طول چهار دهه فعالیت سیاسی خود نماینده طیف راست و میانه‌روی حزب دموکرات به شمار می‌رفت. در رقابت‌های درون حزبی این انتخابات نیز او از حمایت ویژه خاندان پر نفوذ کلینتون و خانواده اوباما برخوردار بوده و هست. خاندان کلینتون یکی از قدرتمندترین اعضا و سران بال راست حزب دموکرات به شمار می‌رود و باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق و محبوب هم طیف میانه‌روی حزب را نمایندگی و جلوداری می‌کند.

درمقابل این طیف دو نامزد در انتخابات درون حزبی به نام سناتور برنی سندرز و سناتور الیزابت وارن حضور داشتند که هر دو نماینده طیف ترقی‌خواه و بال چپ حزب به شمار می‌رفتند و به نوعی طیف عدالت‌خواه و سوسیالیستی حامیان حزب را نمایندگی می‌کردند و محبوب اعضا و حامیان جوان حزب بوده و هستند.

روند اتفاقات و لابی‌های پی‌درپی و صحنه‌آرایی‌های دو خانواده کلینتون و اوباما در حمایت بی‌وقفه و بی‌بدیلشان از بایدن طوری پیشرفت که هر دو نامزد ترقی‌خواه و عدالت‌خواه حزب مجبور به ترک رقابت‌ها و استعفا شدند. تا پیش از شیوع و همه‌گیری کرونا بایدن و طیف راست و میانه‌روی حزب این تصور را در سر داشتند که از شر سندرز و وارن و فشارهای روز افزونشان خلاص شده‌اند و آن‌ها نیز به دلیل نفرت بی‌اندازه خود از ترامپ در ادامه رقابت‌ها به ناچار از بایدن در مقابل ترامپ حمایت خواهند کرد و حزب بدون هیچ دردسری در مقابل ترامپ متحد خواهد شد.

ورود کرونا به آمریکا و تاثیر فاجعه‌باری که روی زندگی شهروندان گذاشت قاعده بازی را به گونه‌ای تغییر داد که بایدن برای ابراز وجود و مخالفت با ترامپ مجبور باشد مواضع ترقی‌خواهانه و چپ‌گرایانه بگیرد و بیش از پیش به گفتمان روزولت، رئیس‌جمهور دموکرات و ترقی‌خواه چهار دوره پیاپی آمریکا نزدیک شود. این اتفاق سبب شد تا حزب برای ایجاد حس اعتماد و باورپذیری شعارهای بایدن بین حامیان حزب و بالاخص جوانان، نیازمند دو برند مهم و قابل اعتماد به نام‌های سندرز و وارن شود. سندرز و وارن هم از این فرصت نهایت استفاده و بهره را بردند و بیشترین تاثیر را در برنامه‌های دولت احتمالی بایدن گذاشتند.

سندرز حمایت خود از بایدن را به یک برنامه مکتوب ۱۱۰ صفحه‌ای مشروط کرده که در ۶ بند اصلی تنظیم شده است و این ۶ بند شامل خط و مشی آموزش و پرورش، اقتصاد، حوزه سلامت، محیط زیست و تغییرات اقلیمی، مهاجرت و بازنویسی قوانین قضایی است. در رسانه‌ها مطرح شده است که وجه الضمان اجرای این برنامه تعهد باراک اوباما به عنوان واسطه توافق بین سندرز و بایدن است. الیزابت وارن نیز توانسته است با نفوذ خود در بایدن، مسائل سیاست خارجی دولت بایدن و بازنگری به قوانین نظارتی وزارت خزانه‌داری آمریکا را تغییر دهد.

مشاوران بایدن و خود او ذوب در اسرائیل بودند و همین اواخر اعلام کردند که به برجام باز نخواهند گشت، همچنین آن‌ها رابطه خوب مالی با غول‌های وال استریت داشتند که با ورود وارن تمام این مسائل تغییر یافته است و امروز بازگشت به برجام، فشار بر غول‌های وال استریت و همچنین رژیم صهیونیستی از برنامه‌های اصلی بایدن به شمار می‌رود.

کدخبر: ۳۴۲۳۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر