کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۴۵۷۹
تاریخ خبر:

بایدن تحریم‌های ایران را تمدید می‌کند؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌‌جمهوری ۲۰۲۰ و رقیب دونالد ترامپ همواره در طول چهار دهه عمر مشاغل سیاسی خود یک مشخصه داشته است که گذر سال‌ها نتوانسته تاثیری بر آن بگذارد و خللی در آن ایجاد کند. بایدن غرق در ستایش و تملق رژیم اسرائیل است و برای خوشایند و جذب حمایت حکام صهیونیست دست به هرکاری می‌زند.

او سال‌ها پیش خود را با افتخار یک صهیونیست خواند و در سخنانی گفت امنیت و حفاظت از اسرائیل برای او یک اصل مهم است و از این رو از کشورهای عربی و حاکمانشان که البته رابطه خوبی با بایدن دارند خواست تا روابط خود را با اسرائیل بهبود ببخشند و اختلافات کهنه را کنار بگذارند. در ادامه این اظهارات او متعهد شد در صورت پیروزی در انتخابات به منظور تامین امنیت بیشتر اسرائیل به توافق برجام بازگردد و تحریم‌های ترامپ را متوقف کند چرا که از نظر او برجام توانایی بازدارندگی ایران از دست‌یابی به سلاح هسته‌ای را داشت.

بایدن مدتی پیش هم در این رابطه یک نامه نسبتا کوتاه اما کارشناسانه و پر از نکات مهم نوشت و در آن بازگشت آمریکا به برجام و توقف تحریم‌های ترامپ علیه ایران را به تعهد و پایبندی ایران به شروط و بندهای برجام مشروط کرد. بایدن در این نامه دوباره این ادعا را به طور صریح تکرار کرد که تنها مسئله مهم برای او عدم دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای است و نگرانی دیگری ندارد.

حالا آنتونی بلیکن، مشاور سابق باراک اوباما و مشاور ارشد جو بایدن در کمپین انتخاباتی او که در نشست مجازی یهودیان آمریکا سخنرانی کرد ادعاهایی خلاف آن‌چه قبلا بایدن گفته بود را مطرح کرد. بلیکن که خود یکی از اعضای میز مذاکره برجام بود گفته است بایدن و دولتش در صورت پیروزی در انتخابات و تا زمان اجرای کامل برجام از سوی ایران، تمام تحریم‌ها از جمله تحریم‌های ترامپ علیه ایران را حفظ خواهد کرد و از این ترفند به عنوان اهرم فشاری برای دست‌یابی به توافق قوی‌تر و بهتری از برجام بهره خواهد برد.

بلیکن با انتقاد از برنامه فشار حداکثری ترامپ علیه ایران گفت این برنامه ناکارآمد است و نه تنها هدف مشخصی ندارد بلکه از مسیر درست خارج شده و امور را به بی‌راهه کشانده است. با استناد به اظهارات بلیکن، دولت بایدن وقت را تلف نخواهد کرد و با اهرم فشار تحریم‌ها، ایران را دوباره به میز مذاکره‌ای خواهد کشاند که بر سر آن توافقی امضا شود که امنیت رژیم اسرائیل را به طور موثرتری تامین کند. به نظر می‌رسد ضعف در اردوگاه انتخاباتی ترامپ سبب شده تا اطرافیان بایدن بتوانند با طیب خاطر و بدون ژست انسان‌دوستی حقیقت خود را عیان کنند.

کدخبر: ۳۳۴۵۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر