کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۹۹۴۶
تاریخ خبر:

عروسی به‌ کوچه ‌صندوق‌‎های سرمایه‌گذاری ‌رسید

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | مبالغه نکرده‌ایم، اگر بگوییم صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF شگفتی‌سازان هفته گذشته بودند. به خصوص دو روز آخر هفته که بازار روی خوش به خود دیده بود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری توانستند تا ۴۶درصد بازدهی را در کارنامه خود ثبت کنند! این یعنی در عرض دو روز سرمایه مشتریانشان را تا ۱٫۵برابر افزایش دادند. این پایان ماجرا نیست.

در این دو روز گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF با معاملات چشمگیر به برترین گروه صنعت تبدیل شدند و شاهد موج تقاضا برای خرید واحدهای صندوق‌های ETF بودیم. کار تا جایی پیش رفت که برای برخی صندوق‌ها صف خرید تشکیل شد. در دو روز آخر هفته گذشته حتی صندوق‌های دولتی دارا یکم و پالایش هم که مدت‌ها خون به دل مشتریانشان کرده بودند، با رشد قابل توجهی روبه‌رو شدند.

صرف نظر از بازدهی چشمگیر صندوق‌ها در این دو روز، حالا ممکن است سرمایه‌گذارانشان با یک خطر جدی روبه‌رو شوند. این بازدهی باعث شده قیمت معاملات واحدهای سرمایه‌گذاری از ارزش واقعی آنها بالاتر برود و در برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاهد تشکیل حباب قیمت ۹درصدی باشیم. این یعنی واحدهایی که شما می‌خرید ۹درصد گران‌تر از ارزش واقعی‌شان هستند و در روزهای نزولی بازار ممکن است بیشتر از دیگر سرمایه‌گذارها ضرر کنید.

* بازدهی ۱٫۵برابری در دو روز: صندوق سرمایه‌گذاری آوای معیار با نماد آوا در روزهای سبزرنگ هفته گذشته رکورد بازدهی را شکست. با وجود دامنه نوسان بی‌نهایت این صندوق، قیمت واحدهای آوا که روز دوشنبه تا ۵۵۵تومان کاهش پیدا کرده بود، چهارشنبه با رشد ۴۶درصدی تا ۸۱۱تومان افزایش پیدا کرد. صندوق آرمان آتیه درخشان مس با نماد آتیمس با رشد ۲۷درصدی در رتبه دوم بیشترین بازدهی دو روزه قرار دارد و صندوق سرمایه‌گذاری شاخص ۳۰شرکت فیروزه با نماد فیروزه با اختلاف کمی در رتبه سوم قرار گرفته است.

اغلب صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دو روزی که روند بورس صعودی بود، حدود ۲۰درصد افزایش قیمت پیدا کردند و حتی برای بعضی از آنها که دامنه نوسان محدود و ۱۰درصدی دارند، شاهد تشکیل صف خرید بودیم. از جمله این صندوق‌ها می‌توان به صندوق مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی کشوری با نماد مدیر، ارزش‌آفرینان پایدار با نماد ارزش، تجارت شاخصی کاردان با نماد کاردان و سرو سودمند مدبران با نماد سرو اشاره کرد.

* مراقب حباب قیمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشید: صندوق‌های سرمایه‌گذاری خیال مشتریانشان را بابت ارزندگی راحت کرده‌اند. چراکه آنها روزانه ارزش هر واحد صندوق خود را در قالب NAV ابطال روی تابلوی نمادشان اعلام می‌کنند. برای همین به راحتی می‌توان تشخیص داد که آیا قیمت واحدهای صندوق‌ حباب دارد یا نه. بررسی‌ها نشان می‌دهد با بازدهی چشمگیر دو روز آخر هفته گذشته، بعضی صندوق‌ها با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی‌شان معامله شده‌اند.

البته این موضوع طبیعی است، چراکه مشتریان این صندوق‌ها روند آینده بازار را صعودی می‌دانند و برای همین پیش‌بینی می‌کنند ارزش واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روزهای آینده افزایش پیدا کند. برای همین سراغ خرید آنها در قیمت‌های بالا می‌روند. با این وجود باید توجه داشته باشید که اگر پیش‌بینی آنها غلط از آب دربیاید و بازار روند نزولی به خود بگیرد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری که حباب بزرگی دارند، ریزش بیشتری را تجربه خواهند کرد.

در حال حاضر بیشترین حباب قیمت برای صندوق آوا تشکیل شده که قیمت واحدهایش ۹درصد گران‌تر از ارزش واقعی آنها است. افق ملت با حباب ۸٫۲درصدی در رتبه دوم و کاریس با حباب ۴٫۵درصدی در رتبه سوم قرار دارند. البته بعضی صندوق‌ها با وجود رشد چشمگیر، همچنان ارزان‌تر از ارزش واقعی‌شان معامله می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به صندوق‌های کاردان، ارزش و مدیر اشاره کرد.

* صندوق‌های دولتی از خجالت صعودی شدند: با بازدهی قابل توجه صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و همچنان افزایش قیمت سهام پالایشی و بانکی، صندوق‌های ETF دولتی هم به روند صعودی افتادند. تا جایی که برای دارایکم و پالایش صف خرید سنگینی تشکیل شد. دارایکم که در جریان ریزش یک ماهه بورس، قیمت هر واحد آن تا ۹هزار و ۷۱۱تومان کاهش پیدا کرد و برای اولین بار قیمت آن به پایین‌تر از قیمت زمان پذیره‌‎نویسی رسید، در دو روز توانست بازدهی ۲۳درصدی نصیب سرمایه‌گذارانش کند.

قیمت هر واحد دارا یکم تا پایان معاملات هفته گذشته با صف خرید به ۱۱هزار و ۹۷۳تومان رسید. باید توجه داشته باشید که ارزش واقعی هر واحد دارایکم حدود ۱۷هزار و ۷۰۰تومان است و واحدهای این صندوق حدود ۳۳درصد ارزان‌تر از ارزششان معامله می‌شوند. همچنان صندوق پالایش که در هفته گذشته سرمایه مشتریانشان را به نصف رساند و قیمت هر واحد آن تا پنج هزار تومان کاهش پیدا کرد، با روند صعودی دو روز پایانی هفته ۲۲درصد افزایش قیمت داشت و به شش هزار و ۱۶۰تومان رسید. این رقم حدود ۴٫۵درصد گران‌تر از ارزش واقعی واحدهای پالایش است.

کدخبر: ۳۶۹۹۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر