کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۱۸۹۲
تاریخ خبر:

باز هم افغانستان، ‌باز هم مدرسه، باز هم انتحاری

روزنامه هفت صبح | یک:‌ صبح سه‌شنبه، ۳۰ فروردین (۱۹آوریل) در غرب کابل سه انفجار رخ داد. انفجار نخست در آموزشگاه ممتاز در منطقه قلعه نو از بخش‌های ناحیه سیزدهم کابل بود و ساعتی بعد از آن، دو انفجار پی‌درپی مدرسه عبدالرحیم شهید، یکی از بزرگ‌ترین مدارس غرب کابل را تکان داد. منابع محلی از کشته شدن دست‌کم ۲۰ دانش‌آموز در انفجار مدرسه عبدالرحیم شهید خبر داده‌اند.

شاهدان حادثه گفتند که حادثه اول در آموزشگاه ممتاز، ظاهرا ناشی از انفجار یک بمب دستی بوده است که در نتیجه آن، تعدادی از دانش‌آموزان زخمی شده‌اند اما به گفته شاهدان حادثه مدرسه عبدالرحیم شهید، عامل انفجار دوم یک حمله‌کننده انتحاری بود که خود را هنگام تعطیلی مدرسه و در میان انبوهی از دانش‌آموزان حاضر در کوچه‌ای که به مدرسه منتهی شد، منفجر کرد.

یکی از شاهدان افزود: «پس از انفجار اول در خیابان منتهی به مدرسه، هنگامی که مردم محل و آموزگاران مدرسه برای کمک به قربانیان جمع شده بودند، انفجار دیگری در میان مردم رخ داد که قربانیان بیشتری بر جا گذاشت.» ذکریا الفت، یکی از آموزگاران مدرسه عبدالرحیم شهید، در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی، مرگ دست‌کم ۲۵ دانش آموز این مدرسه در انفجار اول را تایید کرد. مسئولان آموزشگاه ممتاز نیز از زخمی شدن هفت دانش‌آموز خبر دادند که وضعیت یکی از آنان را وخیم توصیف شده است.

دو: در حالی که گفته شده که احتمالا حمله به مدارس کار شاخه خراسان داعش بوده است، دیروز برای نخستین بار شاخه خراسان گروه داعش در افغانستان ادعا کرد که پاسگاه‌های نیرو‌های ازبکستان را در شهر مرزی ترمز مورد حمله قرار داده است. این گروه گفته است که این حمله روز دوشنبه، ۱۸ آوریل، با موشک‌های کاتیوشا انجام شده است.

ساکنان محل در منطقه سرچاه حیرتان، به ایندیپندینت فارسی گفتند که روز دوشنبه، صدای حدود ۱۱ موشک را شنیدند که به سوی مرز ازبکستان پرتاب شده است. به گفته آنان، چند تن که خانه‌ای را در منطقه سرچاه در کنار رود آمو اجاره کرده بودند، پرتابگر موشک را جا‌به‌جا کردند و از همان جا شهرمرزی ترمز را در خاک ازبکستان هدف گرفتند و شلیک کردند.

منابع خبری مزبور می‌گویند که مهاجمان پس از این حمله، از محل گریخته‌اند. تصویر‌های این حمله موشکی شاخه خراسان گروه داعش را تلویزیون عربی «اعماق» پخش کرده است. ازبکستان چنین گزارش‌هایی را فعلا رد کرده است.

کدخبر: ۴۵۱۸۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر