کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۲۴۷۴
تاریخ خبر:

شانس کدام تیم برای قهرمانی در لیگ ایران بیشتر است؟

روز پنجشنبه دربی جام حذفی در مرحله یک‌چهارم نهایی برگزار خواهد شد و در شماره فردا به طور مفصل به این بازی خواهیم پرداخت اما امروز قصد داریم بازی‌های باقی مانده ۲ تیم اول جدول را بررسی کنیم و شانس احتمالی آنها برای قهرمانی را روی کاغذ بررسی کنیم.
پرسپولیس؛ در آستانه گلات
بعد از پوکر در قهرمانی لیگ برتر، به نظر می‌رسید در لیگ بیستم نوار قهرمانی‌های این تیم پاره شود اما پرسپولیس با یحیی به روند خوب خوبش ادامه داد و حالا در فاصله ۳ هفته تا پایان لیگ بیشترین شانس را برای رسیدن به قهرمانی و ثبت گلات یا همان پنجمین قهرمانی متوالی را دارد. آنها دو امتیاز بیشتر از سپاهان که نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌شان است دارند و بازی‌های باقی‌مانده آنها هم آسان‌تر از سپاهان به نظر می‌رسد.بعد از دربی، پرسپولیس ابتدا باید در تبریز به مصاف ماشین‌سازی برود. سقوط ماشین‌سازی به لیگ یک قطعی به نظر می‌رسد و آنها حتی با ۳ پیروزی در بازی‌های بعدی هم باید منتظر باختن ذوب‌آهن و سایپا در همه بازی‌های‌شان باشند تا شاید با تفاضل گل بهتر در لیگ برتر باقی بمانند. البته بازی پرسپولیس آخرین شانس آنها برای بقاست و قطعا باید منتظر ارائه یک بازی هجومی و حتی انتحاری از ماشین‌سازی باشیم اما ماجرا این‌جاست که تیم تبریزی از نظر بازیکن بضاعت چندانی ندارد، همان بازیکنان موجود هم امیدی به بقا ندارند و انگیزه‌ای هم ندارند و اساسا از نظر فنی هم توان ارائه بازی هجومی مقابل صدرنشین لیگ برتر را ندارند. در نهایت به نظر می‌رسد پرسپولیس می‌تواند هر ۳ امتیاز این بازی را از آن خود کند. بعد از بازی در تبریز، پرسپولیس باید به مصاف یک تیم تبریزی دیگر برود اما در تهران. این بار حریف تیم تراکتور است که در این فصل هم در بازی رفت در تبریز و هم در بازی سوپرجام مغلوب سرخپوشان شده است. بار اول با هدایت مسعود شجاعی و بار دوم با مربیگری رسول خطیبی. جالب این که این بار فیروز کریمی سرمربی تراکتور خواهد بود. با توجه به تجربه فیروز کریمی و تحول نسبتا خوبی که در تراکتور به وجود آورده، این احتمال وجود دارد که تراکتور این بار حریف چغرتری برای پرسپولیس باشد. تراکتور با تیم دومش استقلال را در آزادی آزار داد و قطعا برای پرسپولیس هم حریف آسانی نخواهد بود. تنها جایی که به نظر می‌رسد ممکن است شاگردان یحیی امتیاز از دست بدهند همین بازی است.در نهایت می‌رسیم به بازی آخر مقابل پیکان در شهرقدس. پیکان خیالش از بابت بقا در لیگ برتر راحت شده و شانس چندانی هم برای کسب سهمیه آسیایی ندارد. بازی با پرسپولیس برای این تیم کاملا تشریفاتی خواهد بود و بعید است بازیکنانش انگیزه خاصی برای جنگیدن با تیمی که برای قهرمانی بازی می‌کند داشته باشند. هدایت این تیم توسط مهدی تارتار هم که یک پرسپولیسی متعصب است ناخودآگاه باعث می‌شود تا شانس پیروزی پرسپولیس در این بازی زیاد باشد. در مجموع و در بدبینانه‌ترین حالت به نظر می‌رسد پرسپولیس ۷ امتیاز از ۹ امتیاز ممکن را به راحتی به دست بیاورد.
سپاهان؛ منتظر لغزش پرسپولیس
زردپوشان اصفهانی با محرم نویدکیا تبدیل به تیمی خوب، چشم‌نواز و دوست‌داشتنی شده‌اند. در اوایل فصل به نظر می‌رسید که سپاهان برای فصول بعد سرمایه‌گذاری کرده است اما آنها حالا جدی‌ترین تعقیب‌کننده پرسپولیس هستند و منتظر یک لغزش از این تیم هستند تا به صدر برسند و در نهایت قهرمان شوند. مسئله اما اینجاست که بازی‌های باقی مانده سپاهان در مقایسه با بازی‌های پرسپولیس سخت‌تر است. به خصوص این که سپاهان دو امتیاز هم کمتر از پرسپولیس دارد.
سپاهان بعد از بازی جام حذفی مقابل فولاد، ابتدا باید در مشهد با پدیده روبه‌رو شود. شاگردان مهدی رحمتی تا همین چند هفته پیش جزو کاندیداهای سقوط به لیگ یک بودند اما با چند نتیجه عالی خودشان را از جمع تیم‌های پایین جدولی جدا کردند و حالا نیم‌نگاهی به رسیدن به رده چهارم هم دارند. همین امید به کسب سهمیه آسیاست که انگیزه تیم مشهدی را زیاد و کار سپاهان را در تقابل با این تیم سخت می‌کند. نکته مهم این که همین تیم پدیده تنها باخت خانگی این فصل سپاهان را هم در دور رفت رقم زد و این تیم را ۳بر۱ شکست داد. اگرچه به نظر می‌رسد سپاهان از نظر فنی و بضاعت تیم بهتری است اما میزبانی پدیده و انگیزه بازیکنان این تیم می‌تواند نتیجه‌ای غیرمنتظره را رقم بزند.دربی اصفهان احتمالا جنجالی‌ترین بازی باقی‌مانده لیگ برتر است. سپاهان در این بازی به دنبال کسب ۳ امتیاز و زنده ماندن شانس قهرمانی‌اش است و ذوب‌آهن هم برای بقا به پیروزی در این بازی نیاز دارد. دو تیم در این بازی حتی یک لحظه هم عقب‌نشینی نخواهند کرد و برای پیروزی در آن با بیشترین انگیزه ممکن خواهند جنگید. حتی ممکن است کار به یک بازی فیزیکی، درگیرانه و احتمالا جنجالی هم کشیده شود. دربی اصفهان شاید هرگز چنین شرایطی را به خود ندیده باشد و باید منتظر هر اتفاق عجیبی در آن باشیم.در نهایت بازی با استقلال در تهران آخرین بازی سپاهان در این فصل است. سوم شدن استقلال در این فصل قطعی است. اگرچه نایب‌قهرمانی می‌تواند نتیجه بهتری برای استقلال باشد اما هم بعید است شاگردان فرهاد مجیدی در هفته آخر شانسی برای نایب قهرمانی داشته باشند و هم این که از نظر کسب سهمیه آسیا تفاوت زیادی بین دومی و سومی نیست. ضمن این که استقلال با شکست در این بازی چیزی را از دست نخواهد داد اما می‌تواند با باختن به سپاهان آخرین شانس‌های قهرمانی این تیم را زنده نگه دارد. قطعا استقلالی‌ها ترجیح می‌دهند سپاهان بعد از چند فصل قهرمان شود تا این که پرسپولیس به پنجمین قهرمانی متوالی خود دست یابد. به همین دلیل احتمالا بازی با استقلال آسان‌ترین بازی سپاهان در ۳ هفته آینده است.

کدخبر: ۴۰۲۴۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر