کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۶۸۲۹
تاریخ خبر:

بازگشت قرنطینه به چین با سویه دلتاکرون

روزنامه هفت صبح | روز یکشنبه، ۱۳ مارس، چین نزدیک به ۳۴۰۰ مورد ابتلای روزانه به ویروس کرونا را گزارش کرد که دوبرابر میزان روز قبلی است. اکنون میلیون‌ها نفر در حالی دوباره عازم قرنطینه شده‌اند که پرجمعیت‌ترین کشور جهان، با بدترین مورد شیوع کرونا در دو سال گذشته دست و پنجه نرم می‌کند. روز جمعه ۵۸۸ مورد جدید (بدون هیچ مورد مرگ) اعلام شده بود. روز شنبه هم حدود ۱۵۰۰ مورد.

شیوع مجدد کرونا در سراسر چین باعث شده است که مقامات راهبرد تعطیلی مدارس در شانگهای و قرنطینه اکید در چندین شهر منطقه شمال شرقی کشور را در پیش گیرند. همچنین، از ساکنان پکن، پایتخت چین، خواسته شده است که آن شهر را ترک نکنند. به نظر می‌رسد که دست‌کم ۱۹ استان از ۳۳ استان کشور شاهد شیوع سویه‌های دلتا و امیکرون هستند.

چین سیاست «کرونا صفر» دارد، بدین معنا که حتی یک مورد ابتلا را هم برنمی‌تابد و می‌کوشد تا با محدودیت‌های گسترده جلوی هرگونه گسترش این ویروس را بگیرد. اما شیوع مجدد سویه‌هایی همچون امیکرون نشان داده است که موفقیت این رویکرد محدود بوده است. با این حال هفته گذشته، یکی از دانشمندان ارشد چین خواهان پایان سیاست «کرونا صفر» شد و گفت که آن کشور نیز باید مثل بقیه کشورهای دیگر دنیا بیاموزد که با کرونا همزیستی کند.

از بدترین موارد موج کنونی، در شهر صنعتی چانگچون در استان جیلین در جریان است. این شهر ۹ میلیون نفری با تعطیلی و قرنطینه گسترده مواجه شده است. از ساکنان شهر ۷۰۰ هزار نفری یانجی در مرز کره شمالی نیز روز یکشنبه خواسته شد در خانه بمانند. شهردار شهر جیلین هم روز شنبه، ۱۲ مارس از کار برکنار شد. این شهر، شش دور آزمایش جمعی را از سر گذرانده است و از روز شنبه بیش از ۲۲۰۰ مورد سویه امیکرون در آن گزارش شده است.

قرنطینه شهر ۱۳ میلیونی
خبرگزاری فرانسه در گزارش خود از تازه‌ترین رویدادهای مرتبط با کرونا، به شهر ۱۷ میلیونی شنژن در جنوب چین و هم‌مرز با هنگ‌کنگ رفته است؛ جایی که به نظر می‌رسد مردم محل بیش از آن‌که نگران کرونا باشند، نگران سیاست‌های قرنطینه هستند. در این شهر که بالاترین میزان ابتلا از زمان آغاز همه‌گیری در آن به ثبت رسیده است، حمل و نقل عمومی از جمله حرکت اتوبوس‌ها و متروها را از روز دوشنبه به حالت تعلیق درآورده و به ساکنان گفته شده است که شهر را به جز در موارد ضروری ترک نکنند.

یکی از ساکنان به نام ژانگ، به این خبرگزاری گفت: «بدترین مورد از سال ۲۰۲۰ است. تعطیلی‌ها خیلی ناگهانی انجام می‌شوند. دوستم صبح از خواب پا شد و دید شبانه ساختمانش را بدون هشدار بسته‌اند. رئیسش مجبور شد لپ‌تاپش را با پست برایش بفرستد.» منطقه فوتیان در شنژن که روز یکشنبه وارد قرنطینه شد، حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و منطقه تجاری مهمی محسوب می‌شود. این منطقه با هنگ‌کنگ نیز مرز زمینی دارد که خود شاهد افزایش شیوع کرونا بوده است.

یک نکته جالب اینکه مسئولان بهداشتی چین برای اولین بار به مردم اجازه داده‌اند تا کیت‌های خودآزمایی سریع را برای کمک به تشخیص فوری ابتلا خریداری کنند. شماری از کارشناسان می‌گویند استراتژی قبلی چین که مبتنی بر آزمایش اسید نوکلئیک بود (و نمونه‌برداری را منحصرا به کارکنان پزشکی محدود می‌کرد) در شرایط فعلی و ازدیاد موارد مشکوک به ابتلا سخت‌تر شده است. (ایندیپندنت و یورونیوز)

هشدار نسبت به میزان سرایت دلتاکرون
یک اپیدمیولوژیست ارشد هشدار داد نوع فرعی (زیرسویه) سویه جدید امیکرون تقریبا به اندازه سرخک، یکی از واگیردارترین بیماری‌های تاریخ بشر، مسری است. سویه جدید که دلتاکرون نام دارد، ترکیبی از جهش‌های سویه‌های امیکرون و دلتا است و در برخی مناطق فرانسه کشف شده و مشخص شده از ماه ژانویه بین میان مردم شایع بوده است. پروفسور آدریان استرمن، اپیدمیولوژیست سابق سازمان بهداشت جهانی، در مصاحبه با سی‌بی‌اس نیوز گفت که این زیرسویه جدید از امیکرون شدیدتر نیست اما مسری‌تر است.

او می‌گوید: یعنی ما افزایش سرسام‌آور شمار مبتلایان را شاهد خواهیم بود.» او در حساب توئیتر خود افزود: «سرایت‌پذیری امیکرون بی‌ای.۲ حدود ۱.۴ برابر بی‌ای.۱ است. عدد سرایت پایه (R0) برای بی‌ای.۱ حدود ۸.۲ است؛ در حالی که برای بی‌ای.۲ برابر ۱۲ است. این باعث می‌شود به سرخک، مسری‌ترین بیماری شناخته شده، خیلی نزدیک باشد.» تاکنون فقط تعداد کمی از موارد ابتلا به این سویه جدید شناسایی شده است و هنوز مشخص نیست مصونیت‌بخشی واکسن‌ها در برابر آن چگونه است.

کدخبر: ۴۴۶۸۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر