کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۰۵۲۸
تاریخ خبر:

بازگشت سکه قدرنادیده به بورس

روزنامه هفت صبح، گروه بازار|‌ عرضه ربع سکه در بورس، فردا از سر گرفته می‌شود؛ قرار است 450 هزار قطعه سکه ربع بهار آزادی که قیمت آنها در بازار آزاد دوباره به شیوه‌ای گستاخانه پا را از مرز 10 میلیون فراتر گذاشته در معرض حراج قرار بگیرند. دور اول فروش این سکه‌ها با یک سوءتفاهم تقریبا بچگانه نیمه‌تمام باقی ماند. در آن بازه زمانی فرصتی ایده‌آل فراهم شد تا کسانی‌که با شجاعت و جسارت قدم جلو می‌گذاشتند با خرید پنج قطعه ربع سکه در بورس کالا ظرف یک هفته حدود 15‌میلیون تومان سود ببرند.

تجربه تلخ دوره‌های گذشته عرضه سکه در بورس که به مطالبه غیرمنتظره مالیات منجر شد و اطلاع‌رسانی ناقص درباره شیوه محاسبه مالیات ارزش افزوده شکست فروش ربع سکه در بورس را رقم زد و باعث شد از مجموع 500 هزار سکه ربع بهار آزادی، تنها 50 هزار سکه خریدار پیدا کند. به‌محض پایان فروش ربع سکه در بورس،‌ بازار آزاد دوباره پا را روی پدال گاز گذاشت و دیروز یکشنبه قیمت سکه ربع بهار آزادی به بالای 10 میلیون صعود کرد. در یکی دو روز گذشته تلاش شد بخشی از سوءتفاهمات را برطرف کنند و به‌نظر می‌رسد از فردا دوباره می‌توان روی احتمال کسب سود از محل خرید سکه در بورس حساب باز کرد.

‌خرید ربع سکه از بورس
سکه ربع بهار آزادی به‌‌خاطر قیمت کمتر،‌ در بازار فیزیکی مشتری زیادی دارد. به همین دلیل برنامه‌ریزی لازم برای فروش ربع سکه در بورس از روز شنبه 24 دی‌ماه انجام شد. قرار بود فروش ربع سکه در بورس روز چهارشنبه به پایان برسد ولی با وجود پیام ناظر بورس درباره پایان عرضه، اعلام شد فرصت خرید ربع سکه در بورس هفته پیش‌رو نیز فراهم خواهد بود. در ابتدا 500 هزار قطعه سکه ربع بهار آزادی برای فروش در بورس تدارک دیده شده است.

اما در هفته قبل تنها 50 هزار عددشان به‌فروش رسید. این بی‌توجهی عجیب را می‌توان یک کفران نعمت بی‌حساب و کتاب دانست که بخشی از آن به‌خاطر بی‌اعتمادی مردم نسبت به حراج سکه فیزیکی رقم خورده و بخش دیگر تقصیر، بدون شک گردن اطلاع‌رسانی ناقص درباره شیوه محاسبه مالیات ارزش افزوده فروش سکه‌ها‌ست. به‌هرحال خیلی از مردم اصلا متوجه نشدند پای چه میزان سود راحت و شیرینی وسط است.

هفته گذشته و در روز نخست، کشف قیمت ربع سکه برای فروش در بورس با نرخ هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان انجام شد که در مقایسه با نرخ بازار آزاد در همان روز ۵۰۰ هزار تومان اختلاف داشت. با این حال تنها ۷۴۴ نفر قدم جلو گذاشتند. در این روز دو هزار و ۸۰۰ عدد سکه ربع سکه در بورس به فروش رفت که به‌طور متوسط سهم هر نفر حدود 7/3 قطعه می‌شود. کسی که هر پنج قطعه سکه ممکن را سفارش داده بود، با پرداخت ۳۶ میلیون تومان برای آنها در همان روز دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان سود می‌کرد. با افزایش قیمت سکه ربع بهار آزادی در بازار آزاد، برحجم و غلظت سود حاصل از سرمایه‌گذاری این افراد افزوده شده. به‌عنوان مثال سرمایه ۳۶ میلیون تومانی آنها در روز اول، با فرض امکان فروش در روز پنجشنبه به 47 میلیون و 600 هزار تومان افزایش پیدا کرد.

دومین روز فروش ربع سکه در بورس دوشنبه ۲۶ دی بود. کشف قیمت ربع سکه که به معنای رقم قابل پرداخت برای خریداران است، با 110 هزار تومان کاهش نسبت به روز اول، به هفت میلیون و 90 هزار تومان رسید. کسی که آنقدر جرات و جسارت داشته و هر پنج سکه ربع بهار آزادی ممکن را سفارش داده، در آن روز ۳۵ میلیون و 450 هزار تومان پول پرداخت کرده است. تقریبا 550 هزار تومان کمتر از رقم مورد نیاز برای خرید همین تعداد سکه ربع بهار آزادی در روز اول حراج بورسی.

خوشحالی سرمایه‌گذاران به همین مورد ختم نمی‌شود. قیمت بازار آزاد سکه ربع بهار آزادی در همان روز تا هفت میلیون و ۹۲۰ هزار تومان پیش رفت. افرادی که روانه بورس شدند، بابت خرید هر پنج سکه قابل سفارش، چهار میلیون و 150 هزار تومان سود کردند. قیمت سکه ربع بهار آزادی، روز سه‌شنبه ۲۷ دی، در بازار آزاد بین هشت میلیون و ۲۰ هزار تومان تا هشت میلیون و ۶۲۰ هزار تومان بود. در همان روز افرادی دل به دریا زدند و برای خرید ربع سکه در بورس اقدام کردند.

اطلاعات بازار نشان می‌دهد، در پایان معاملات حدود دو هزار و ۳۰۰ سکه ربع بهار آزادی به‌فروش رفته است. کشف قیمت ربع سکه در معاملات روز سه‌شنبه بورس، با نرخ هفت میلیون و ۵۰ هزار تومان انجام شد که اگرچه در مقایسه با روز قبل تفاوتی نداشت، اما نسبت به بازار آزاد، یک میلیون و ۵۷۰ هزار تومان ارزان‌تر بود. به این ترتیب اگر کسی هر پنج سکه ربع بهار آزادی قابل خریداری از بورس را سفارش داده باشد، ۳۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان پول خرج کرده است. برای خرید همین تعداد ربع سکه از بازار آزاد به ۴۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نیاز بود. پس معامله‌گران موفق شده‌اند به شرط خرید هر پنج سکه، در همان روز هفت میلیون و ۸۵۰ هزار تومان سود کنند.

خبر مهمتر این است که قیمت سکه ربع بهار آزادی در بازار طی دو روز اول بهمن ماه دوباره پا را از مرز 10 میلیون تومان فراتر گذاشت. سکه‌های ربع بهار آزادی فروخته شده در بورس را پنج روز بعد تحویل می‌دهند. کسی که شنبه 24 دی اقدام کرده، می‌توانست آنها را شنبه و یکشنبه تحویل بگیرد، به بازار ببرد،‌ بفروشد و حدود 15 میلیون تومان سود به جیب بزند.

جزئیات دور جدید فروش ربع سکه در بورس
فروش ربع سکه در بورس فردا از سر گرفته می‌شود. شیوه عرضه تغییر کرده و این‌بار قرار است آنها را به‌صورت گواهی سپرده ناپیوسته بفروشند. فرآیند کشف قیمت جدید هم به‌صورت ثبت سفارش دفتری با قیمت‌های مختلف است. یعنی احتمالا دیگر از حاتم‌بخشی دور قبل خبری نیست اما اگر از بدبینی دست بردارید، احتمال دارد شانس در خانه‌تان را بزند.

بررسی شرایط عرضه ربع سکه طلا در بورس کالا نشان می‌دهد، همچنان تمامی اشخاص حقیقی بالای 18 سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع سکه طلای بهار آزادی خریداری کنند. خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس، به خزانه بانک رفاه مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به بورس، به‌صورت فیزیکی معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند.
بانک مرکزی همچنین در نامه‌ای به شرکت بورس کالای ایران تکلیف شیوه محاسبه مالیات ارزش افزوده فروش سکه‌ ربع بهار آزادی را روشن کرده است. در دوره قبلی، سوءتفاهماتی در این زمینه ایجاد شد.

بعضی‌ها اعتقاد داشتند کشف قیمت بدون محاسبه 9‌درصد مالیات ارزش افزوده انجام شده و این رقم موقع تحویل گرفتن سکه‌ها محاسبه و اخذ می‌شود. اگر فریب این شایعه را خورده باشید، بدجوری متحمل ضرر شده‌اید. در بخشنامه تحویل ربع سکه به خریداران بورس به‌طور واضح و روشن بانک مرکزی تاکید کرده، مبلغ 9‌درصد مالیات ارزش افزوده در قیمت کشف شده معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهارآزادی خزانه بانک رفاه، محاسبه شده و مبلغ دیگری با عنوان هزینه مالیات ارزش افزوده از متقاضیان اخذ نمی‌شود.ممکن است خرید و فروش ربع سکه اندازه دوره‌ قبلی سودآور نباشد اما اگر این یکی را هم با بد‌اعتمادی و منفی‌نگری از دست بدهیم،‌ واقعا اشتباهی نابخشودنی خواهد بود. در پایان اطلاعیه جدید آمده، عرضه 450 هزار ربع سکه طلا بهار آزادی از روز سه‌شنبه چهارم بهمن 1401 آغاز می‌شود و به‌مدت 10 روز کاری ادامه پیدا می‌کند.

بررسی بازار سکه در دی‌ماه
قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، معروف به سکه امامی، در ۱۳ دی‌ماه امسال به ۱۹ میلیون و ۳۶۹ هزار تومان رسید. این عدد کف قیمت سکه امامی در طول ۳۰ روز دی ماه به‌حساب می‌آید. با این حال سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در پایان ماه دی تا ۲۳ میلیون و ۶۷۲ هزار تومان پیش رفت تا رکورد قیمت جدیدی در تاریخ معاملات سکه طلا ثبت شود.

رشد قیمت سکه تمام بهار آزادی در دو روز اول بهمن ادامه پیدا کرد و از مرز 25 میلیون تومان گذشت. نوسان زیاد بازار باعث شد، خود طلافروش‌ها هم دچار وحشت شوند و از خرید سکه تمام بهار آزادی، چه در قالب سکه امامی و سکه طرح قدیم دست بکشند. اگر محاسبه بازدهی بازار را به همان ماه دی محدود کنیم، خریداران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازه یک‌ساله به حدود ۹۲‌درصد سود دست پیدا کرده‌اند.

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، دی‌ماه امسال سقف ۲۲ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان را لمس کرد. کف قیمت این سکه ۱۸ میلیون و ۵۲۹ هزار تومان گزارش شده و بازدهی شش‌ماهه و یک‌ساله سرمایه‌گذاری روی سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در روز پایانی دی‌ماه به‌ترتیب ۵۷‌درصد و ۸۵‌درصد برآورد می‌شود.

کف قیمت نیم سکه بهار آزادی در ۱۰ دی‌ماه امسال به ۱۱ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان رسید، ولی دوباره به روند صعودی برگشت و تا ۱۳ میلیون و ۸۳۰ هزار تومانی پیش رفت. به این ترتیب سکه نیم بهار آزادی در پایان دی‌ماه بازدهی یک‌ساله ۱۰۴‌درصدی را به‌نام خود ثبت کرد. بازدهی شش‌ماهه و یک‌ساله سکه گرمی در پایان دی‌ماه به‌ترتیب ۶۲‌درصد و ۱۲۰‌درصد برآورد می‌شود، اما پیروزی واقعی قسمت آنهایی شد که سراغ سکه ربع بهار آزادی رفتند.

ربع سکه در دی‌ماه سقف ۱۰ میلیون و ۲۰ هزار تومان را به‌چشم دید و در روز‌های ۲۲ تا ۲۵ دی، کف قیمت هفت میلیون و ۷۲۰ هزار تومان را تجربه کرد. بخشی از این نوسان به برنامه فروش ربع سکه در بورس برمی‌گردد. اگر این موارد را نادیده بگیریم و قیمت پایانی سکه ربع بهار آزادی را ۹ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان فرض کنیم، ربع سکه در طول شش ماه ۸۴‌درصد سود و در طول یک‌سال ۱۴۹‌درصد سود برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده است. رشد قیمت سکه ربع بهار آزادی در دو روز اول بهمن ادامه پیدا کرد و به قله 10 میلیون و 200 هزار تومان رسید. تمدید برنامه فروش ربع سکه در بورس، به این مسئله بی‌ارتباط نیست. به‌خصوص اینکه حباب قیمت ربع سکه دوباره از مرز پنج میلیون تومان گذشته است.

آنچه باید درباره قوانین فروش ربع سکه در بورس بدانیم
فروش ربع سکه در بورس به‌صورت بدون وکیوم انجام می‌شود. فروش سکه بدون وکیوم برای مردم عادی دردسر‌هایی ایجاد می‌کند. اولین مورد صرافی‌ها و زرگر‌هایی هستند که رو ترش می‌کنند و به‌منظور زدن توی سر مال اخ و پیف به‌راه می‌اندازند. قیمت خرید سکه بدون وکیوم کمتر است و هزینه وکیوم شاید به ۲۰۰ هزار تومان برسد.

همچنین خریداران باید توجه داشته باشند که در قیمت کشف شده معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع آزادی ۹‌درصد مالیات بر ارزش افزوده محاسبه شده است. اما هنگام تحویل سکه از خزانه باید هزینه انبارداری و مالیات بر ارزش افزوده هزینه انبارداری، جمعا به میزان ۱۰۹ تومان به‌ازای هر قطعه سکه در هر روز را بپردازند. برای خرید ربع سکه از بورس، الزامی به داشتن کد بورس کالا نیست و می‌توان با همان کد بورس اوراق بهادار هم کار را راه انداخت.

کدخبر: ۵۰۰۵۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر