کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۷۹۳۹
تاریخ خبر:

بازگشت آبروی از دست رفته عرضه‌های اولیه

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | عرضه اولیه در سال ۱۴۰۰ پرخیر و برکت بوده است؛ در پنج مورد قبلی سهامداران نگرانی نداشته‌اند چون شرکت‌ها چه در بورس و چه در فرابورس، مجبور هستند سهام خود را بیمه کنند و تضمین دهند که در یک سال، سود حداقلی نصیب شرکت‌کنندگان خواهد شد. شاید در نگاه اول سود ۲۰ تا ۲۵درصدی سالانه برای سهامداران بورس رقم چندان چشمگیری نباشد اما بررسی تغییرات قیمت پنج نمادی که امسال وارد بازار سرمایه شده‌اند، نشان می‌دهد بیمه سهام عرضه اولیه توانسته شرایط را برای سهامداران بهتر کند. چراکه وقتی همه مطمئن باشند قیمت سهامشان از رقمی پایین‌تر نخواهد رفت، کمتر به فکر فروش آن می‌افتند و همین مورد باعث شده سود شرکت در عرضه اولیه در مدت کوتاهی به ۱۵۰درصد برسد.

روند صعودی قیمت نمادهای عرضه اولیه ۱۴۰۰ هنوز متوقف نشده و می‌تواند در روزهای آینده بازدهی بیشتری نصیب سهامداران کند. حالا شرایط با سال گذشته به کلی فرق می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود بهبود شرایط بازار در یک ماه اخیر، همچنان ۱۰نمادی که در سال ۹۹ وارد بازار سرمایه شده‌اند، بازدهی منفی دارند و این یعنی سهامداران نه‌تنها سودی نصیب‌شان نشده، بلکه با شرکت در عرضه اولیه ضرر کرده‌اند. ازجمله این نمادها می‌توان به بپیوند، آبادا، بگیلان، وکبهمن، غزر و ثبهساز اشاره کرد که در حال حاضر با قیمتی پایین‌تر از قیمت زمان عرضه اولیه معامله می‌شوند.

*** عرضه اولیه فگستر؛ بازدهی ۱۴۸درصدی
شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان، اولین شرکتی بود که موفق شد در سال ۱۴۰۰ وارد بازار سرمایه شود. عرضه اولیه سهام این شرکت با نماد فگستر در روز ۲۲ اردیبهشت‌ماه انجام شد و در این عرضه هر کس توانست ۲۷سهم به ارزش ۱۶هزار و ۷۰۰تومان بخرد. از آن روز تا به حال تنها یک مرتبه روند قیمت سهام فگستر نزولی شده و در روزهای دیگر عموما شاهد تشکیل صف خرید برای این نماد بودیم. مورد عجیب اینجاست که برخلاف دیگر نمادهایی که برایشان صف خرید یا فروش تشکیل می‌شود، هر روز معاملات این نماد در جریان بوده و این اتفاق باعث شده روزانه شاهد افزایش قیمت سهام فگستر باشیم. روندی که هنوز متوقف نشده و همچنان ادامه دارد. تا پایان خردادماه قیمت هر سهم فگستر از ۶۱۸تومان زمان عرضه اولیه به هزار و ۵۳۱تومان رسیده و بازدهی ۱۴۸درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است. در عرضه اولیه فگستر حدود دو میلیون و ۴۳۴هزار نفر شرکت کردند.

*‌ شرایط بیمه سهام: فگستر قبل از انجام عرضه اولیه سهام خود را بیمه کرد. به این معنا که این شرکت تضمین داد تا خرید سهامش سود حداقلی برای سهامداران داشته باشد. برای همین هر کسی که در عرضه اولیه فگستر شرکت کرده، اوراق بیمه سهام نیز به او تعلق گرفته که براساس آن شرکت تضمین داده تا اردیبهشت ۱۴۰۱ حداقل ۲۰درصد سود کند. البته این سود در کمتر از یک هفته محقق شد و تعهدات شرکت عملی شده است.

*** عرضه اولیه فتوسا؛ بازدهی ۱۰۵درصدی
دو میلیون و ۴۵۵هزار نفر از سهامداران بورس، روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه در عرضه اولیه فتوسا شرکت کردند. این نماد متعلق به شرکت تولید و توسعه سرب روی ایرانیان است که در گروه فلزات اساسی قرار دارد. در جریان عرضه اولیه فتوسا به هر نفر ۲۷سهم به ارزش ۲۱هزار و ۲۰۰تومان تعلق گرفت و آمار مشارکت تفاوت چندانی با عرضه اولیه قبلی یعنی فگستر نداشت. روند صعودی قیمت سهام فتوسا از زمان عرضه اولیه تا پایان خردادماه حتی یک روز هم متوقف نشده و همچنان ادامه دارد.

اتفاقی که باعث شده قیمت هر سهم فتوسا از ۷۸۴تومان به هزار و ۶۰۲تومان افزایش پیدا کند. هر روز برای فتوسا صف خرید نسبتا سنگینی تشکیل می‌شود و کمتر کسی حاضر می‌شود سهام خود را بفروشد. به‌خصوص که ارزش ۲۱هزار تومانی آن چندان بالا نیست که کسی بخواهد به طمع حفظ سود خود دست به فروش سهام بزند. همین اتفاق باعث شده عرضه اولیه فتوسا تا اینجای کار بازدهی ۱۰۵درصدی را پشت سر بگذارد و قیمت سهام آن حدود دو برابر شود.

*‌شرایط بیمه سهام: اوراق اختیار فروش تبعی نماد فتوسا درست همزمان با انجام عرضه اولیه، در اختیار سهامداران قرار گرفت. این اوراق به سهامداران تضمین می‌دهد که اگر تا یک سال سهام فتوسا را نگه دارند و بیخیال فروش آن شوند، حداقل ۲۰درصد سود خواهند کرد. تا اینجای کار پنج برابر سود تضمین شده نصیب سهامداران فتوسا شده و بیمه سهام را روسفید کرده است.

*** عرضه اولیه غکورش؛ بازدهی ۲۹درصدی
باارزش‌ترین عرضه اولیه سال ۱۴۰۰ تا اینجای کار غکورش است. در این عرضه اولیه هر کس توانست ۷۴سهم شرکت صنایع غذایی کورش را به قیمت دو هزار و ۹۹۵تومان بخرد و صاحب ۲۲۱هزار و ۶۰۰تومان از سهام این شرکت شد. از قدیم در بورس رسم بوده که روند صعودی عرضه اولیه بزرگ چندان طولانی‌مدت نباشد. غکورش از این قاعده مستثنا نبود. طوری که روند صعودی آن تنها یک هفته ادامه پیدا کرد و در این مدت هر روز رشد پنج درصدی را پشت‌سر گذاشت و نهایتا به قیمت سه هزار و ۸۲۰تومان رسید. از آن روز تا حالا روند غکورش عموما نوسانی بوده تا اینکه دیروز مجددا برای غکورش صف خرید تشکیل شد و ممکن است در روزهای آینده شاهد ادامه روند صعودی غکورش باشیم. دیروز هر سهم این شرکت در بورس سه هزار و ۹۱۶تومان قیمت خورد تا بازدهی ۲۹درصدی از پنجم تا ۳۱خردادماه نصیب خریداران عرضه اولیه غکورش شود.

*‌ شرایط بیمه سهام: اولین شرکت بورسی که رایگان و به‌صورت خودکار سهام خود را بیمه کرد، غکورش است. تمام کسانی که در عرضه اولیه سهام شرکت صنایع غذایی کورش شرکت کردند، علاوه بر سهام، اوراق اختیار فروش تبعی دریافت کردند که براساس آن شرکت تضمین داده تا خردادماه سال ۱۴۰۱ حداقل ۲۵درصد سود کنند. البته این سود در کمتر از یک ماه به دست آمده اما دست‌کم خریداران مطمئن هستند قیمت سهام در خرداد سال بعد کمتر این محدوده نخواهد بود.

*** عرضه اولیه ولکار؛ بازدهی ۵/۴۳درصدی
لیزینگ کارآفرین تا اینجای کار رکورددار آمار مشارکت در عرضه اولیه ۱۴۰۰ است. ماه‌ها بود که روند مشارکت در عرضه‌های اولیه هر دوره کاهش پیدا می‌کرد اما ولکار این روند را تغییر داد و در این عرضه اولیه شاهد افزایش ۵۰۰هزار نفری آمار مشارکت‌کنندگان بودیم. چراکه حدود دو میلیون و ۹۱۰هزار نفر برای خرید سهام ولکار سفارش ثبت کردند و در نهایت به هر نفر ۵۲سهم به ارزش تنها ۱۱هزار تومان تعلق گرفت. موردی که نشان می‌دهد ولکار علاوه‌بر رکورد بیشترین مشارکت، رکورد کمترین ارزش بین نمادهای تازه‌وارد را هم در اختیار دارد. در دو هفته‌ای که از عرضه اولیه ولکار گذشته، روند صعودی قیمت سهام ادامه پیدا کرده. موردی که باعث شده بازدهی ولکار از غکورش سبقت بگیرد و تا پایان خردادماه حدود ۴۳درصد سود نصیب شرکت‌کنندگان عرضه اولیه شود. قیمت سهام ولکار در این مدت از ۲۲۰تومان به ۳۱۵تومان رسیده و روزانه پنج درصد افزایش پیدا می‌کند.

*‌ شرایط بیمه سهام: کسانی که تا یک سال سهام عرضه اولیه ولکار را نگه دارند، می‌توانند سهامشان را در خردادماه سال ۱۴۰۱ با قیمت حداقل ۲۷۵تومان بفروشند. چراکه شرکت با انتشار اوراق اختیار فروش تبعی یا همان بیمه سهام تضمین داده تا در یک سال حداقل ۲۵درصد سود نصیب سهامداران شود. با این حساب خیال‌مان راحت خواهد بود که بازدهی عرضه اولیه ولکار مثل نمادهایی که در نیمه دوم ۹۹ به بورس آمدند، به کمتر از ۲۵درصد نخواهد رسید.

*** عرضه اولیه ومدیر؛ بازدهی ۹/۱۳درصدی
چهارشنبه هفته گذشته سهام شرکت مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشور به‌عنوان پنجمین عرضه اولیه در اختیار سهامداران قرار گرفت. آمار مشارکت ومدیر نسبت به ولکار کمتر و حدود دو میلیون و ۵۳۰هزار نفر بود. در نهایت به هر کدام از شرکت‌کنندگان این عرضه اولیه حداکثر ۳۶۷سهم با قیمت ۲۹۹تومان و به ارزش ۱۱۰هزار تومان تعلق گرفت. این عرضه اولیه ۲۶خردادماه انجام شد و در سه روزکاری قیمت آن به ۳۴۰تومان رسید. این یعنی بازدهی ۱۳٫۹درصدی در کمتر از یک هفته. هنوز زود است بخواهیم درباره بازدهی ومدیر صحبت کنیم و احتمالا روند صعودی این نماد فعلا ادامه‌دار باشد. حداقل برای عرضه اولیه‌های قبلی سال ۱۴۰۰ چنین اتفاقی افتاده و تکرار آن برای ومدیر چندان دور از ذهن نیست.

*‌ شرایط بیمه سهام: ومدیر با بازدهی ۱۳٫۹درصدی نصف راه را در سه روز کاری طی کرده است. گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری با انتشار اوراق اختیار فروش تبعی یا بیمه سهام تضمین داده تا قیمت سهام ومدیر در یک سال آینده حداقل ۳۶۵تومان باشد و حداقل ۲۲درصد سود نصیب سرمایه‌گذاران شود. احتمالا خیلی زودتر از یک سال گذشته این سود به سهامداران ومدیر برسد اما مهم این است که سهامداران خیال‌شان راحت خواهد بود که در این مدت بابت خرید عرضه اولیه ومدیر ضرر نخواهند کرد و نباید تاثیر این مورد بر رشد قیمت سهام ومدیر را نادیده بگیریم.

*** عرضه اولیه لطیف فردا انجام می‌شود
فردا چهارشنبه ۱۹خرداد ششمین عرضه اولیه سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود. قرار است ۲۶میلیون سهام شرکت محصولات کاغذی لطیف در اختیار سهامداران قرار بگیرد. در این عرضه اولیه هر کس می‌تواند برای خرید حداکثر ۵۰سهم با سقف قیمت سه هزار و ۲۵۰تومان سفارش ثبت کند. این یعنی شرکت در این عرضه اولیه حداکثر ۱۶۲هزار تومان نقدینگی لازم دارد اما به احتمال زیاد رقم کمتری به هرکس تعلق خواهد گرفت. در صورت مشارکت ۲٫۵میلیون نفری در این عرضه اولیه احتمالا به هر نفر حدود ۱۰سهم به ارزش ۳۲هزار تومان تعلق خواهد گرفت. البته اگر مشارکت بیشتر باشد، ممکن است این رقم کاهش پیدا کند. شرکت محصولات کاغذی لطیف از زیرمجموعه‌های تاپیکو است و عضو هلدینگ شستا به حساب می‌آید. این شرکت تضمین داده تا حداقل ۲۰درصد سود طی یک سال آینده نصیب سرمایه‌گذاران شود. این یعنی حداقل خیال‌مان راحت خواهد بود که خرید این عرضه اولیه به ما ضرر نخواهد رساند.

کدخبر: ۳۹۷۹۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر