کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۱۷۶۵
تاریخ خبر:

بازنده‌ها‌ و برنده‌‌‌ بازگشت مجیدی به استقلال

روزنامه هفت صبح | بازگشت مجیدی به استقلال چند بازیکن فیکس این تیم را به نیمکت ذخیره‌ها منتقل خواهد کرد. فرهاد مجیدی برای دومین بار سرمربی استقلال شد. او به زودی کارش را در این تیم آغاز خواهد کرد و طبیعی است که تغییراتی در سیستم و ترکیب تیمش ایجاد کند. این تغییرات که احتمالا به دلیل سیستم خاص بازی استقلال در زمان استراماچونی زیاد خواهد بود، باعث خواهد شد چند بازیکن فیکس این تیم از ترکیب خارج شوند. اگر لیست خرید فرهاد را هم مرور کنیم به این نتیجه می‌رسیم که تغییرات در ترکیب اصلی استقلال از یکی، دو بازیکن فراتر خواهد رفت. مهم‌ترین این تغییرات احتمالی و برنده‌ها و بازنده‌های بازگشت مجیدی به استقلال را بررسی می‌کنیم.

*** بازنده‌ها
* وریا غفوری:یکی از مهم‌ترین نفرات حاضر در لیست خرید مجیدی، پژمان منتظری است. مدافع باتجربه فصل گذشته استقلال، بعد از اینکه با علی خطیر و امیرحسین فتحی به مشکل خورد از این تیم جدا شد و به لیگ دوی قطر رفت. او این روزها از سپاهان هم که عزت‌الله پورقاز را به دلیل مصدومیت تا پایان فصل در اختیار نخواهد داشت پیشنهاد دارد اما احتمالا ترجیح او بازگشت به استقلالی خواهد بود که در نیم‌ فصل اول خط دفاعی آشفته و ضعیفی داشت.

منتظری اگر به استقلال برگردد قطعا بازیکن فیکس این تیم خواهد شد و البته بازوبند کاپیتانی را هم بر بازو خواهد بست؛ بازوبندی که در نیم‌فصل اول بر بازوی وریا غفوری بسته می‌شد. وریا البته در نیم‌فصل اول کاپیتان شایسته‌ای برای استقلال بود و حسابی جای خود را در دل هواداران این تیم باز کرده بود و همین حالا با اختلاف، بزرگ‌ترین و موثرترین بازیکن این تیم است، او حتی در هفته‌های اخیر، رابط بین مدیران تیم و استراماچونی هم بود اما با آمدن پژمان قطعا جای خود را به او خواهد داد و تا حدودی به حاشیه خواهد رفت.

چرا که پژمان هم کاراکتر و نفوذ ویژه‌ای در میان بازیکنان و حتی هواداران دارد. با این حساب با بازگشت احتمالی پژمان که در لیست خرید مجیدی است، غفوری دیگر نقش اول استقلال در داخل و بیرون زمین نخواهد بود. البته او همچنان محبوب و موثر خواهد بود اما نقشی را که در نیم‌فصل اول از او شاهد بودیم در نیم‌فصل دوم نخواهیم دید و باید منتظر یک وریای کمرنگ‌تر در استقلال باشیم.

* عارف غلامی: استقلال در دوران استراماچونی با سیستم ۲-۵-۳ بازی می‌کرد و سه مدافع میانی در ترکیب خود داشت و عارف غلامی مدافعی بود که متمایل به سمت چپ خط دفاعی بازی می‌کرد و اتفاقا خوب هم کار می‌کرد اما با آمدن فرهاد مجیدی به احتمال زیاد استقلال با چهار بازیکن در خط دفاع بازی خواهد کرد و این به معنای خروج یکی از مدافعان میانی این تیم از ترکیب خواهد بود.

اگر پژمان منتظری به استقلال برگردد، قطعا انتخاب اول مجیدی خواهد بود و در کنار او یک نفر از بین محمد دانشگر، سیاوش یزدانی، عارف غلامی و حتی روزبه چشمی بازی خواهد کرد که شواهد نشان می‌دهد غلامی شانس زیادی برای بازی در کنار منتظری نخواهد داشت و مجیدی گزینه‌های دیگر را به او ترجیح خواهد داد. چرا که یزدانی، دانشگر و چشمی، تخصص و البته تجربه بیشتری برای بازی در پست مدافع میانی در سیستم چهار دفاعه دارند. اگر استقلال در دفاع چپ کمبود بازیکن داشت، شاید می‌شد غلامی را که چپ‌پای تخصصی هم نیست، به آن پست انتقال داد.

اما استقلال در این پست هروویه میلیچ و میلاد زکی‌پور را در اختیار دارد که هر دو در این پست جا افتاده‌اند. به ویژه میلیچ که به تدریج پیشرفت کرد و یکی از بازیکنان کلیدی تیم استراماچونی شد. این را هم در نظر بگیرید که نام آرمین سهرابیان هم که هم‌پستی غلامی است در لیست خرید مجیدی دیده می‌شود و اگر او هم به استقلال برگردد جا برای غلامی تنگ‌تر خواهد شد، به این ترتیب عارف غلامی هم یکی از قربانیان آمدن مجیدی به استقلال خواهد بود.

* مسعود ریگی و آرش رضاوند: تغییر سیستم استقلال با مجیدی، خط هافبک این تیم را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. برخلاف استراماچونی که استقلال را با سه هافبک میانی وارد زمین می‌کرد، مجیدی احتمالا تیمش را با دو هافبک میانی خواهد چید. این به معنای آن است که از میان علی کریمی، فرشید باقری، فرشید اسماعیلی، مسعود ریگی و آرش رضاوند فقط دو نفر این شانس را دارند که در ترکیب اصلی استقلال قرار بگیرند.

به اینها محمد بلبلی را هم اضافه کنید که محرومیت طولانی مدتش به پایان رسیده و آماده و تشنه بازی کردن برای استقلال است. ضمن اینکه اگر آیاندا پاتوسی هم که در لیست خرید مجیدی قرار دارد برگردد، قطعا بازیکن فیکس این تیم خواهد بود و ترافیک در خط میانی استقلال سنگین‌تر از همیشه خواهد شد. انتخاب اول مجیدی در خط هافبک قطعا علی کریمی است که یک نیم‌فصل فوق‌العاده را پشت سر گذاشت اما مجیدی در کنار او به احتمال زیاد آیاندا پاتوسی یا فرشید اسماعیلی را قرار خواهد داد. فرشید باقری هم که دوران مصدومیت مزمن خود را پشت سر گذاشته اولویت بعدی مجیدی خواهد بود.

به این ترتیب شانس حضور در ترکیب اصلی برای بازیکنانی مثل مسعود ریگی و آرش رضاوند به حداقل خواهد رسید. اگر داریوش شجاعیان مصدوم نمی‌شد، شانس این دو نفر کمتر هم می‌شد اما همین حالا هم به نظر می‌رسد آنها برای بازی کردن در استقلال فرهاد مجیدی کار سختی در پیش داشته باشند. مشکل بزرگ مجیدی اما این است که هر دو بازیکن در هفته‌های اخیر خوب بازی می‌کردند و در ترکیب استقلال جا افتاده بودند.

*** برنده
* ‌پژمان منتظری
تقریبا یک نیم‌فصل بود که کوچک‌ترین خبری از پژمان منتظری در فوتبال ایران نبود. او فصل گذشته بعد از مشکلاتی که با مدیران استقلال پیدا کرد از این تیم جدا شد و به تیم الخریطیات در لیگ دوی قطر پیوست. برخلاف لیگ ستارگان قطر، در فضای مجازی و رسانه‌ها خبرهای زیادی از لیگ دوی قطر منتشر نمی‌شود و همین حالا اگر نتایج تیم الخریطیات در این فصل و حضور منتظری در این تیم را جست‌وجو کنید، به هیچ نتیجه‌ای نخواهید رسید.

حتی یک عکس از منتظری با پیراهن الخریطیات در فضای مجازی وجود ندارد و در ویکی‌پدیای این باشگاه، نام منتظری هم دیده نمی‌شود! در واقع منتظری در چندماه گذشته به یک چهره فراموش‌شده در فوتبال ایران تبدیل شده بود اما حالا با حضور مجیدی در استقلال، او یک بار دیگر تبدیل به یک چهره خبرساز شده است. منتظری اگر به استقلال برگردد، حضورش در ترکیب اصلی این تیم قطعی خواهد بود چراکه خط دفاع این تیم در نیم‌فصل اول آماری ضعیف و حتی فاجعه‌بار را برجا گذاشت و اگر خط حمله ترسناک استقلال نبود، شاید به دلیل خط دفاع ضعیفش، در میانه‌های جدول رده‌بندی لیگ برتر جای می‌گرفت.

دقیقا به همین دلیل است که مجیدی خواهان بازگشت منتظری شده و قصد دارد با استفاده از او ضعف تیمش در خط دفاع را به حداقل برساند. منتظری با بازگشت به استقلال، هم کاپیتان این تیم خواهد شد، هم خودش را احیا خواهد کرد و هم احتمالا می‌تواند ضعف خط دفاع استقلال را پوشش بدهد و دوباره تبدیل به مهره مهم و کلیدی این تیم شود.

کدخبر: ۳۰۱۷۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر