کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۹۳۰۸
تاریخ خبر:

حقایقی درباره خبر دستگیری بی‌حجاب‌های اینستاگرام

روزنامه هفت صبح | یک: دیروز خبری در فضای مجازی به شدت مورد استقبال قرار گرفت. شکل خبر این گونه بود که حجاب در فضای مجازی اجباری است و در همین رابطه ۳۲۰ فعال اینستاگرامی به پلیس احضار و بازداشت شده‌اند. خبر این‌گونه بود:‌حجاب براى ایرانى‌ها در اینستاگرام اجبارى شد و با کسانی که موهای خود را در اینستاگرام نپوشانند برخورد می‌شود. پلیس فتا از بازداشت بیش از ۳۲۰ نفر در ارتباط با فعالیت‌های مجازی خبر داد و اعلام کرد با کسانی که موهای خود را در اینستاگرام نپوشانند برخورد می‌کند.

برای تایید خبر به جست و جو در منابع پرداختیم. فهمیدیم که اصل خبر مربوط به شش روز پیش و خبرگزاری برنا بوده است :«تورج کاظمی» رئیس پلیس فتا گفته انتشار تصاویر شخصی با پوشش نامناسب در فضای مجازی جرم است. رئیس پلیس فتا پایتخت در پاسخ به اینکه آیا انتشار تصاویر شخصی با پوشش نامناسب (بدحجاب و بی‌حجاب) در فضای مجازی جرم است یا خیر؟ گفته بود: «تشخیص جرم بودن یا نبودن این اقدام بر عهده مرجع قضایی است، لذا پلیس بر اساس وظیفه خود مستندات را به مقام قضایی ارائه می‌کند و سپس بر اساس آن در صورت تلقی شدن جرم با مجرمان برخورد خواهد شد.»

این اصل خبر بوده اما در ذیل همه منتشر کنندگان این خبر حتی در سایت‌های معتبر این جمله هم اضافه شده است:‌ پلیس فتا از بازداشت بیش از ۳۲۰ نفر در ارتباط با فعالیت‌های مجازی خبر داد.
اما در حرف‌های رئیس پلیس فتا چنین جمله‌ای وجود نداشت. کلید واژه ۳۲۰ را سرچ کردیم و دیدیم که سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی از دستگیری ۳۲۰ نفر بابت دروغ‌های دلهره آور در زمینه کرونا خبر داده است‌!

خب پس در کدام اتاق فکر مصاحبه برنا با رئیس پلیس فتا که در مورد بی‌حجابی در فضای مجازی به شکل مستقیم مورد سوال قرار گرفته با گفته‌های رئیس نیروی انتظامی درباره شایعه پراکن‌های کرونا تلفیق شده‌اند و چنان خوراکی درست کرده‌اند که به جز توئیتر واینستاگرام و تلگرام، سایت‌های معتبری مثل همشهری آنلاین هم به دامش افتاده‌اند؟ خب جست‌و‌جو کردیم و دست آخر رسیدیم به کجا؟ ایران اینترنشنال!

الان این جا افتاده است که ۳۲۰ نفر از اینستاگرام به خاطر مسائل مربوط به حجاب بازداشت شده‌اند. شکل خبر هم به گونه‌ای است که حتی از سمت پلیس هم رغبتی به تکذیب آن وجود ندارد. این همان خلأیی است که ایران اینتر‌نشنال از آن استفاده کرده است. طبیعتا پلیس دوست ندارد بگوید که متجاهرین به بدحجابی در اینستاگرام را دستگیر نکرده است (حتی اگر نکرده باشد ) و آن شبکه خبری لندنی هم این موضوع را می‌داند و خوراکی تهیه کرده که رسانه‌ها در ایران هم به دامش می‌افتند. این وضعیت خوبی نیست‌!

* دو: و یک خبر دیگر که خیلی سروصدا کرد و از قرار درست هم هست:‌ فرمانده پلیس تهران با تایید بازداشت علیرضا جاپلقی، پارکورکار ایرانی گفت«پلیس و دستگاه قضایی با این فرد و همراهش به صورت قاطع برخورد خواهد کرد.»بازداشت علیرضا جاپلقی پس از آن منتشر شد که عکسی از او با عنوان «طلوع تهران در پل صدر» به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. او در این تصاویر علاوه بر انجام حرکات ورزشی مهیج و خطرناک، دختری را می‌بوسد.

اکنون حسین رحیمی، فرمانده پلیس تهران گفته است «آقایی که دستگیر شده در بازداشت پلیس است و فرد همراهش نیز به زودی دستگیر خواهد شد.»فرمانده پلیس تهران گفت «ما با ورزش مخالفتی نداریم. ورزش پارکور نیز یکی از ورزش‌های خوب، مفرح و بانشاط است؛ اما با رفتارهای هنجارشکنانه، مبتذل و ناشایست ایشان و فرد همراهش مخالفیم.» «در جمهوری اسلامی هر فردی حق ندارد که رفتار ناشایست و ناصالحی را از خود بروز دهد، ما با نوع ورزش این افراد مخالف نیستیم، چون برخی اینطور برداشت می‌کنند که ما با نوع ورزش مخالفیم؛ اما اصلا چنین چیزی نیست اما رفتار ضد اخلاقی این دو نفر قطعا مستحق برخورد است.»

کدخبر: ۳۲۹۳۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر