کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۹۲۶۸
تاریخ خبر:

بازار طلا تا پایان سال به‌کدام سمت می‌رود؟

روزنامه هفت صبح | بازار طلا و سکه به طور سنتی از گزینه‌های نخست خانواده‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود و معمولا با نزدیک شدن به عید، قیمت‌ها در آن رونق می‌گیرد؛ گزارش‌ها نشان می‌دهد آخرین قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار چیزی حدود ۵۲۰هزار تومان است، قیمت سکه تمام طرح جدید از پنج میلیون تومان گذر کرده و سکه تمام طرح قدیم لب مرز پنج میلیون تومان ایستاده.

صرافی‌ها و طلافروش‌ها نیم‌سکه را دو میلیون و ۶۰۰هزار تومان قیمت می‌دهند و نرخ ربع سکه حدود یک میلیون و ۵۸۰هزار تومان است.
‌خریداران سکه‌های یک گرمی هم باید فعلا حدود ۹۳۰هزار تومان پول بدهند. از سوی دیگر افزایش قیمت دلار در بازار در روزهای اخیر احتمال ایجاد تغییرات در بازار طلا را تقویت کرده است. به‌هرحال قیمت ارز تاثیری مستقیم روی تعیین قیمت انواع مصنوعات طلا و حتی سکه‌های بهار آزادی دارد.

در این شرایط رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌ها در روزهای پایانی سال همچنان صعودی باشد. ابراهیم محمدولی درباره چشم‌انداز بازار طلا در روزهای پایانی امسال به‌خبرگزاری ایرنا می‌گوید: بهای اونس طلا به نظر می‌رسد تحت تاثیر تحولات جهانی به ویژه خاورمیانه نوسان‌ داشته باشد که بیشتر افزایشی ارزیابی می‌شود و موجب رشد تدریجی قیمت‌ها خواهد شد. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد در روزهای پایانی سال که حدود ۴۰روز می‌شود، وضعیت برای فروشنده‌ها بهتر می‌شود و بازار رونق می‌گیرد.

محمدولی با بیان اینکه بازار طلا در ماه‌های گذشته دچار رکود شده بود، ادامه می‌دهد: نوسان‌های شدید قیمت ارز و به تبع آن رشد قیمت‌ها از دلایل رکود بازار طلاست اما انتظار داریم در روزهای باقی‌مانده تا پایان سال، شاهد نوسان‌های بازار ارز نباشیم تا بازار طلا به ثبات و تعادل رسیده و دچار هیجان نشود.

در این صورت پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال، بازار طلا، ثبات و تعادل خود را حفظ کرده و قیمت‌ها اندکی رشد کند. به‌نظر من بعید است افزایش شدید قیمت‌ها را مشاهده کنیم. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت تقاضا در بازار طلا می‌گوید: اکنون میزان خرید طلای ساخته شده (مصنوعات) توسط مردم افزایش و در عوض خرید طلای آب‌شده کاهش پیدا کرده است.

پارسال مردم بیشتر به سراغ طلای آب‌شده رفتند که بیشتر آنها اطلاعات و دانش کافی درباره طلا نداشتند. همین مسئله مشکلاتی برای برخی از خریداران ایجاد کرد و تخلفاتی رخ داد که باعث شد استقبال مردم از طلای آب‌شده کاهش پیدا کند.محمدولی یک توصیه هم به‌خریداران طلا کرده: تجربه سال‌های طولانی فعالیت در بازار طلا نشان می‌دهد که خریداران طلای ساخته شده در درازمدت، سود خوبی کسب می‌کنند به همین دلیل بهتر است که مردم به جای طلای آب‌ شده، اقدام به خرید مصنوعات طلا کنند.

کدخبر: ۳۰۹۲۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر