کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۶۹۵۸
تاریخ خبر:

بازار خودرو با ‌‌ورود فرشاد مقیمی سر و سامان می‌گیرد؟

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | ‌خانه‌تکانی در جاده مخصوص… فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزیر صنعت به عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو معرفی شد. این یک تحول اساسی و غافلگیرکننده در راس مدیریت بزرگ‌ترین خودروساز ایران است. می‌گوییم غیرمنتظره از این جهت که چند روز پیش سخنگوی دولت از عباس علی آبادی (از مدیران مپنا) به عنوان مدیرعامل جدید اسم برده بود و ظاهرا او این مسئولیت را نپذیرفته یا به روایتی در فاصله چند روز استعفا داده تا رضا رحمانی معاون خودش را مامور هدایت ایران خودرو کند.

حالا جلوتر به توضیحات ربیعی و رحمانی درباره این تغییر می‌رسیم اما یادمان نرود که بعد از بازداشت چند مدیر رده بالای خودروسازان و برخوردهای قضایی با آن‌ها، جاده مخصوص روزهای پر التهابی را سپری می‌کرد. یک تحلیل این است که شاید ورود این مدیر جوان در کنار اتفاقاتی مثل کاهش قیمت دلار و سیگنال‌های مثبت سیاسی شاهد سامان گرفتن اوضاع صنعت خودرو باشیم. یک فرضیه دیگر هم البته داریم که اگر درست باشد باید منتظر اتفاقات شیرین دیگری هم باشیم.

اگر تصور کنیم که سهامداران عمده خودروسازان هم در این تغییر و تحولات مدیریتی نقش دارند، شاید از حالا به بعد شاهد همکاری بیشتری هم از سوی قطعه‌سازان با ایران خودرو و سایپا باشیم. کمترین دستاورد این همکاری‌ها می‌تواند تکمیل شدن آن ۱۶۰هزار دستگاه خودرویی باشد که می‌گفتند به علت کمبود چند قطعه معدود کف پارکینگ مانده. تکمیل شدن و تزریق این خودروها به بازار قطعا آثار مثبتی در بازار خواهد داشت.

* یک: روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیداری که با اعضای هیات اجرایی خانه کارگر داشت توضیح داد که «هیچ یک از افراد بازداشت شده مدیران منصوب به بنده نبوده‌اند اما ما تلاش داریم تا ابتکار عمل را از دلالان سلب کنیم. شروع اقدامات اصلاحی در ماه‌های گذشته باعث شده تا منافع عده زیادی از دلالان و رانت‌خواران به خطر بیفتد.»

رضا رحمانی در حقیقت به این نکته اشاره دارد که هاشم یکه زارع مدیرعامل سابق ایران خودرو و جواد سلیمانی مدیرعامل سایپا و چه مدیران پیشین که خبر بازداشت آن ها اعلام شده در دوران وزیر فعلی منصوب نشدند. حتی تعهدات سنگین خودروسازان و حجم انبوه خودروهای پیش فروش شده هم به نوعی میراث دوره‌های قبل است.

این در حالی است که دو روز پیش طرح سوال چند نماینده مجلس از وزیر صنعت در مجلس اعلام وصول شد. بیشتر نماینده‌ها روی همان مسئله افزایش قیمت بدون هماهنگی خودرو دست گذاشتند که چند روز پیش علی ربیعی آن را عامل برکناری هاشم یکه‌زارع اعلام کرده بود. سخنگوی دولت البته در نشست خبری دیروز اظهارات قبلی‌اش را اینطور تکمیل کرد: «آنچه من و وزیر صمت بیان کردیم فقط درباره گرانی وعدم هماهنگی در افزایش قیمت خودرو بوده است و هیچ اطلاع دیگری درباره مسئله فساد وی نداریم و امیدوارم بعدا توضیح دهند.

مراحل قانونی هیات مدیره طی شد و آقای مقیمی به عنوان مدیرعامل انتخاب شدند که هم جوان هستند، هم معاون وزیر بوده‌اند و هم با صنعت آشنایی دارند.»

* دو: فرشاد مقیمی مدیرعامل جدید ایران خودرو متولد ۱۳۵۵ در تهران است. در مقطع کارشناسی مهندسی صنایع گرایش تولید صنعتی خوانده و دوره کارشناسی ارشد را در رشته مدیریت اجرایی دانشگاه علم و صنعت به اتمام رسانده. از سوابق اجرایی فرشاد مقیمی می‌توان به عضو هیات مدیره و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، مدیر برنامه‌ریزی راهبردی و بودجه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، رئیس انجمن بهره‌وری ایران، معاون سازماندهی و امور پشتیبانی دبیرخانه کمیته پیشبرد بهره‌وری وزارت راه و ترابری و دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی سازمان صنایع کوچک اشاره کرد.

بالاتر نوشتیم اگر او با سهامداران و قطعه‌سازان رابطه خوبی داشته باشد حتما بازار این پالس‌های مثبت را دریافت می‌کند. حتی زودتر از رسانه‌ها. اینکه در روزهای اخیر هم به‌رغم بازداشت مدیرعامل ایران خودرو شاهد افزایش معاملات این بخش بودیم خودش یک نشانه است. همه این اتفاقات البته یک پیام دیگر هم دارد. اینکه بعضی موضوع افزایش قیمت خودرو را به درج قیمت در سایت‌ها و سرویس‌های خرید و فروش مثل دیوار ربط می‌دادند هم تلقی درستی نبود. الان به وضوح می‌بینیم که تحولات بازار متاثر از پارامترهای کلان‌تری است. ‌

فرشاد مقیمی، نهمین مدیرعامل ایران خودرو بعد از انقلاب است. پیش از انقلاب «احمد و محمود خیامی» به مدت ۱۷ سال کارخانه ایران ناسیونال را اداره می‌کردند. پس از انقلاب، موسوی، صفری، تهرانی‌نژاد، میرخانی‌رشتی، غروی، منطقی، نجم‌الدین و یکه‌زارع سکان هدایت بزرگترین خودروساز خاورمیانه را در دست داشتند.

کدخبر: ۲۷۶۹۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر