کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۵۰۷۹
تاریخ خبر:

بازاریابی روزهای کرونا

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | بررسی آگهی تلویزیونی پرتکراری که تلاش می‌کند در روزهای قرنطینه دو بسته غذایی و بهداشتی را با تاکید روی تخفیف و تحویل در محل به تهرانی‌ها بفروشد. الان اگر تلویزیون را روشن کنید؛ فرقی نمی‌کند صبح باشد یا ظهر یا آخر شب. به‌هرحال یک نفر آقای خوش‌تیپ با ریش‌های آنکاردکرده، سرگرم توضیح فواید خرید بسته‌های خوراکی و بهداشتی یک شرکت است که فقط تهرانی‌ها شانس خرید آن را دارند. اسم بسته را گذاشته‌اند بسته رفاهی، اما نه از شرکت فروشنده اسم می‌برند و نه اقلام موجود در بسته‌ها را به‌شکل شفاف شرح می‌دهند.

همه‌چیز به ارسال عدد هشت به سامانه‌‌ای پیامکی موکول شده است تا اگر کسی طلبه بود، فروشنده‌ها و بازاریاب‌های تلفنی موضوع را برایش شرح دهند. در تبلیغ تلویزیونی که در برنامه‌های مدل سیمای خانواده و حتی برنامه‌های پربیننده ورزشی مدام تکرار می‌شود روی تخفیف ۱۰درصدی، ارسال رایگان و ارسال بسته‌های ضدعفونی‌شده خیلی تاکید می‌کنند و واقعا سخت است که شیفته این تبلیغ نشوید. اما ما تلاش کردیم در این گزارش به‌جای شما منطق را جلوتر از احساس به‌بازی بگیریم.

پس پیامک را برایشان ارسال کردیم و بعد از یکی دو ساعت که تماس گرفتند تلاش کردیم ته و توی قضیه را درآوریم. از اسم و رسمشان پرسیدیم. در ابتدا تا می‌شد مقاومت کردند اما نهایتا اسمی ‌را اعلام کردند که هرچه در اینترنت دنبالش گشتیم به نتیجه‌ای نرسیدیم. در عوض مدام اعتبارشان را به تلویزیون گره می‌زنند و می‌گویند وقتی در صدا و سیما تبلیغ می‌کنیم، یعنی شرکت معتبری هستیم. ‌پرسیدیم اگر پس از دریافت بسته ناراضی بودیم و نیاز به پشتیبانی بود، چه می‌شود؟

اپراتور یک شماره تلفن می‌دهد که کسی به آن پاسخ نمی‌دهد و در حقیقت یک سیستم نوبت‌دهی آنلاین است تا در اسرع وقت با خریدار تماس بگیرند. در ادامه با اصرار زیاد و در چند تماس تلفنی فهرستی از اقلام موجود در بسته‌ها را از خودشان گرفتیم تا با بررسی قیمت آنها در بازار فرمول قیمت‌گذاری را پیدا کنیم. متوجه شدیم در برخی موارد محصولاتی غیرضروری در بسته‌ها به چشم می‌خورد که قیمت را تا حدودی افزایش داده است. همچنین بررسی‌هایمان نشان می‌دهد با هزینه پایین‌تر می‌توان روی لیست خرید شخصی‌تان که همین حالا در سوپرمارکت یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای قابل دسترس است، حساب باز کرد.

*** بسته مواد غذایی؛ ۲۵۰هزار تومان
۱۱قلم محصولات غذایی در بسته رفاهی عرضه می‌شود. پیگیری‌های ما نشان می‌دهد، شرکتی که درحال تبلیغ در شبکه‌های مختلف صداوسیما است، در پکیج خود رب گوجه‌فرنگی، سس کچاپ، روغن مایع آفتابگردان و سرخ‌کردنی، قند شکسته، عدس، لوبیا، ماکارونی، تن ماهی، چای و برنج هندی عرضه می‌کند. در تبلیغات گفته می‌شود مجموع قیمت روی بسته‌بندی این محصولات غذایی ۲۵۰هزار تومان است و با تخفیف ۱۰درصدی و قیمت ۲۲۵هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

* منظور از برنج در پکیج مواد غذایی، یک بسته ۱۰کیلوگرمی‌ برنج هندی است. این بسته‌‌ها با قیمت ۶۸هزار تومان فروخته می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد، این رقم چندان دور از انتظار نیست. چراکه برنج خارجی ۱۰کیلویی در بازار بین ۷۰ تا ۸۰هزار تومان قیمت دارد.

* روغن خوراکی در پکیج مواد غذایی؛ هم روغن پخت و پز وجود دارد و هم روغن سرخ‌کردنی. هر دو در بسته‌بندی‌های یک‌و‌نیم‌لیتری فروخته می‌شوند. روغن سرخ‌کردنی بهار هفت‌هزار و ۲۰۰تومان قیمت دارد و روغن آفتابگردان اویلا هفت‌هزار و ۷۰۰تومان است. بطری‌های یک‌و‌نیم‌لیتری روغن خوراکی در بازار عموما ۱۲هزار تومان قیمت دارد.

* عدس و لوبیا در این بسته مواد غذایی از برند هم‌گل عرضه می‌شود. هردو بسته‌بندی‌های ۹۰۰گرمی ‌دارند. قیمت عدس ۱۹هزار و ۹۰۰تومان و قیمت لوبیاچیتی ۲۷هزار تومان است. قیمت لوبیاچیتی دقیقا همان چیزی است که در سوپرمارکت محل آن را می‌فروشند و تخفیف آنچنانی ندارد. در طرف مقابل عدس گران‌تر از نرخ معمول بازار است. عدس ۹۰۰گرمی ‌در فروشگاه‌ها بسته به برند آن، بین ۱۰ تا ۱۵هزار تومان قیمت دارد.

* قند خردشده ۷۰۰گرمی ‌برند هم‌گل در بسته مواد غذایی با قیمت هشت‌هزار و ۶۰۰تومان فروخته می‌شود. باید توجه داشته باشید که برخی برندها قند شکسته را با قیمت کیلویی ۱۰هزار تومان می‌فروشند و با این حساب بسته ۷۰۰گرمی ‌باید هفت‌هزار تومان قیمت داشته باشد.

* رب گوجه‌فرنگی ۷۰۰گرمی ‌چین‌چین یکی دیگر از اقلام موجود در بسته غذایی است. این شرکت رب گوجه را با قیمت ۱۵هزار و ۹۰۰تومان عرضه می‌کند. قیمت روی بسته‌بندی این رب ۲۳هزار تومان است اما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت ۱۴هزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شود. باید توجه داشت که رب بعضی برندهای دیگر مثل طبیعت در محدوده ۱۰ تا ۱۲هزار تومان است.

* ماکارونی اسپاگتی ۷۰۰گرمی ‌زرماکارون در بسته غذایی شش‌هزار تومان قیمت دارد. قیمت روی بسته‌بندی این محصول در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها کمتر و حدود پنج‌هزار و ۴۰۰تومان است.
بسته مواد غذایی یک کنسرو ماهی تن هم دارد. یک عدد تن ماهی ایلیکا ۱۴هزار و ۹۰۰تومان قیمت‌گذاری شده. یعنی همان نرخ مربوط به این برند در سوپرمارکت‌ها. در فروشگاه‌ها می‌توان تن ماهی را با قیمت حدود ۱۰ تا ۱۳هزار تومان پیدا کرد.

* چای سیاه شهرزاد در بسته‌بندی ۵۰۰گرمی،‌ یکی دیگر از اعلام موجود در بسته غذایی است. این چای ۶۷هزار و ۴۰۰تومان قیمت‌گذاری شده است. اغلب برندها نرخی مشابه همین رقم یعنی ۶۷هزار تومان دارند. البته می‌توان چای ارزان‌تر هم در بازار پیدا کرد. مثلا چای دبش در بسته ۵۰۰گرمی‌، حدود ۴۲هزار تومان در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود.

* دلیلش را متوجه نشدیم اما سس کچاپ هم یکی دیگر از اقلام بسته مواد خوراکی است. سس کچاپ خانواده بیژن در بسته ۴۰۰گرمی‌ حدود هفت‌هزار و ۹۰۰تومان فروخته می‌شود.

*** پیشنهاد هفت صبح برای بسته مواد غذایی؛ ۲۰۰هزار تومان
اگر شما هم مثل ما به شرکت توزیع‌کننده بسته مواد غذایی مشکوک هستید یا به هردلیل دیگری دلتان می‌خواهد خودتان سراغ خرید مواد غذایی بروید، می‌توانید با هزینه کمتر، یک پکیج اختصاصی بخرید. همین حالا بسته ۱۰کیلویی برنج هندی در بازار ۷۰هزار تومان است. یک عدد رب گوجه ۷۰۰گرمی ‌با قیمت ۱۲هزار تومان، روغن مایع و سرخ‌کردنی ۸۱۰میلی‌لیتری هرکدام هفت‌هزار تومان و جمعا ۱۴هزار تومان برایتان خرج خواهد داشت.

قند شکسته کیلویی ۱۰هزار تومان در فروشگاه‌ها فروخته می‌شود و به‌نظر بودجه پنج‌هزار تومانی برای خرید ۵۰۰گرم قند کافی باشد. یک بسته عدس با قیمت ۱۴هزار تومان و یک بسته لوبیاچیتی با قیمت ۲۷هزار تومان را هم در کنار آن داشته باشید. برای دوهفته احتمالا یک بسته ماکارونی چندان گزینه مناسبی نباشد، برای همین بهتر است دست کم دو‌بسته درمجموع با قیمت ۱۱هزار تومان بخرید.

اگر زیاد اهل چای هستید، می‌توانید یک بسته ۵۰۰گرمی‌ چای با قیمت ۴۲هزار تومان به بسته اختصاصی‌تان اضافه کنید. درمجموع این بسته اختصاصی برایتان ۱۹۵هزار تومان خرج خواهد داشت که ۲۰درصد ارزان‌تر از بسته مواد غذایی ۲۵۰هزار تومانی است. توجه داشته باشید که در این پکیج، روغن در بسته‌بندی‌های کوچک‌تر در نظر گرفته شده و سس کچاپ و تن ماهی حذف شده‌اند.

*** بسته محصولات بهداشتی؛ ۳۰۰هزار تومان
۱۳قلم محصول بهداشتی از جمله پودر دست و ماشین لباسشویی، مایع پاک‌کننده چندمنظوره، صابون، کیسه‌فریزر، دستمال‌کاغذی جعبه‌ای و جیبی، مایع لباسشویی مشکی و رنگی، مایع دستشویی، مایع ظرفشویی، خمیر دندان و ژل ضد‌عفونی‌کننده دست در بسته محصولات بهداشتی رفاهی عرضه می‌شوند. البته توسط شرکتی که نام و نشان چندانی ندارد و صرفا از تبلیغات تلویزیون برای فروش این بسته استفاده می‌کند. آنطور که در آگهی تلویزیونی گفته می‌شود، مجموع قیمت این پکیج ۳۰۰هزار تومان است و با تخفیف ۱۰درصدی و قیمت ۲۷۰هزار تومان فروخته می‌شود.

پک ۱۲تایی دستمال کاغذی، پرهزینه‌ترین قلم در بسته محصولات بهداشتی است. این پک دستمال جعبه‌ای ۱۵۰برگی، درمجموع ۹۹هزار تومان قیمت دارد و این یعنی قیمت هر جعبه دستمال کاغذی هشت‌هزار و ۳۰۰تومان محاسبه شده است. قیمت دستمال کاغذی جعبه‌ای موجود در سوپرمارکت‌ها تقریبا در همین حدود است.

* پکیج محصولات بهداشتی به طرز جالبی یک عدد دستمال کاغذی جیبی هم دارد که با قیمت دوهزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شود. درحالی قیمت این بسته دو‌هزار و ۵۰۰تومان در نظر گرفته شده که دستمال جیبی کمتر از هزارتومان قیمت دارد.

* پودر لباسشویی مخصوص شست‌وشو با دست آب‌ث، در بسته محصولات بهداشتی پنج‌هزار و ۵۰۰تومان و پودر ماشین لباسشویی هوم‌کر در این بسته هفت‌هزار و ۵۰۰تومان قیمت‌گذاری شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، قیمت پودر شست‌وشوی لباس در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها هم در همین محدوده است.

* مایع پاک‌کننده چند‌منظوره هوم‌کر در بسته‌بندی ۷۵۰میلی‌لیتری با قیمت ۱۹هزار و ۸۰۰تومان در پکیج محصولات بهداشتی جای داده شده است. این محصول را دیگر برندها با قیمتی در محدوده ۱۱ تا ۱۶هزار تومان می‌فروشند.

* دوبسته کیسه‌فریزر ۲۰۰تایی در بسته محصولات بهداشتی سه‌هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. قیمت کیسه‌فریزر در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه متفاوت است و از همین حدود شروع می‌شود و بعضا به ۱۰هزار تومان می‌رسد. درمجموع می‌توان گفت قیمت کیسه‌فریزر در این بسته به‌صرفه به‌ نظر می‌رسد.
پک شش‌تایی صابون دست آب‌ث، یکی دیگر از محصولات موجود در بسته بهداشتی است که ۱۹هزار و ۷۰۰تومان قیمت دارد. پک‌های اینچنینی صابون در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها تقریبا همین قیمت را دارد و کمی‌ هم ارزان‌تر است.

* مایع دستشویی چهارلیتری شفاف صحت، در بسته محصولات بهداشتی ۳۶هزار و ۵۰۰تومان قیمت دارد و تفاوتی با قیمت سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها ندارد. مایع لباسشویی مشکین‌تاژ و رنگین‌تاژ هردو در بسته‌های یک‌کیلویی و قیمت ۱۸هزار تومان در بسته محصولات بهداشتی حضور دارند. این دومحصول در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۱۵ تا ۱۶هزار تومان قیمت دارند. مایع ظرفشویی پریل در بسته‌بندی یک‌لیتری با قیمت ۱۱هزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شود و یکی دیگر از اقلام موجود در بسته بهداشتی است.
خمیردندان هفت‌کاره پاتریکس یکی دیگر از اقلام موجود در بسته محصولات بهداشتی است که هشت‌هزار و ۵۰۰تومان قیمت‌گذاری شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این مورد یکی از ارزان‌ترین خمیردندان‌های موجود در فروشگاه‌ها است.

* سه‌عدد ژل ضدعفونی‌کننده دست در بسته محصولات بهداشتی گنجانده شده که مجموع قیمت آن ۲۲هزار و ۵۰۰تومان است. این ژل‌ها ۶۵میلی‌لیتری هستند. با توجه به اینکه پیدا‌کردن ژل ضدعفونی‌کننده در سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها به راحتی گذشته نیست، می‌توان روی این قلم حساب باز کرد. ژل ضد‌عفونی‌کننده ۶۰میلی‌لیتری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۱۰هزار تومان قیمت دارد.

*** پیشنهاد هفت صبح برای بسته محصولات بهداشتی؛ ۱۵۰هزار تومان
اگر بخواهیم یک پکیج پیشنهادی برای محصولات بهداشتی معرفی کنیم، اولین گزینه یک پک دستمال‌کاغذی چهارتایی کیسه‌ای است که در مجموع ۲۰هزار تومان برایتان خرج خواهد داشت. مایع لباسشویی برای لباس‌های مشکی و رنگی هرکدام ۱۵هزار تومان و در مجموع ۳۰هزار تومان برایتان خرج خواهد داشت.

ما پودر شست‌وشو دست را در بسته پیشنهادی‌‌مان جای نمی‌دهیم اما پودر ماشین لباسشویی هفت‌هزار تومانی همچنان سر جای خود باقی است. یک عدد خمیردندان هشت‌هزار تومانی و یک رول کیسه‌فریزر پنج‌هزار تومانی را هم در نظر داشته باشید. در بسته ما دوعدد مایع دستشویی کوچک ۵۰۰گرمی‌ با مجموع قیمت ۲۰هزار تومان وجود دارد که به‌ نظر برای دوهفته خانه‌نشینی کافی به نظر می‌رسد.

پک شش‌تایی صابون دست با قیمت ۱۹هزار تومان و یک مایع ظرفشویی یک‌کیلویی با قیمت ۱۱هزار تومان دیگر اقلام موجود در بسته پیشنهادی است. اگر سه عدد ژل ضدعفونی‌کننده دست با مجموع قیمت ۳۰هزار تومان را هم به بسته اضافه کنیم، سرجمع هزینه لازم برای خرید این بسته پیشنهادی حدود ۱۵۰هزار تومان خواهد بود.

کدخبر: ۳۱۵۰۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر