کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۰۷۲۵
تاریخ خبر:

بار دیگر میدان‌داری المیرا شریفی‌مقدم

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| اتفاقات اخیر کشور روی نوع فعالیت تلویزیون هم سایه انداخته است. در حالی‌که سیمای شبکه‌ها همزمان با آغاز ماه ربیع باید شاد می‌بود، سهم گفت‌و‌گوهای چالشی و موضوعات سیاسی-اجتماعی بیشتر است که خب گریزی از آن‌هم نیست. در آخر هفته گذشته، حجم حواشی تلویزیونی زیاد بود که در گزارش امروز به چهار مورد آن پرداخته‌ایم.

‌مورد اول| میدان‌داری شریفی‌مقدم
برای اینکه نام المیرا شریفی‌مقدم به گوش‌تان خورده باشد، نیاز نیست بیننده حرفه‌ای شبکه خبر باشید یا مدام در شبکه‌های اجتماعی بچرخید. گوینده با‌سابقه شبکه خبر، بیش از سایر همکاران در کانون اخبار قرار دارد و به‌واسطه واکنش‌هایی که بروز می‌دهد، بیشتر از دیگران مورد توجه است. آنچه نام او را بار دیگر سر زبان‌ها انداخته، توئیتی است که در آن از مسئولان خواسته فکری برای نجات اینستاگرام بکنند: «برای محدودیت اینستاگرام تامل کنید.

عده قابل‌توجهی از مردم بر این بستر مشغول کسب‌و‌کار ‌هستند. گفته شده 400‌هزار کسب‌و‌کار در خطر است.» شریفی‌مقدم در تعطیلات نوروزی امسال به‌خاطر یک توئیت درباره اتفاقات مسابقه تیم‌ملی فوتبال کشورمان در مشهد، گرفتار حاشیه شد. کار تا جایی پیش رفت که مدتی خبری از او در تلویزیون نبود. با این حال خودش گفت مسئله ممنوع‌الکاری در میان نیست و برای تحصیل مدتی از تلویزیون فاصله گرفت. توئیت اخیر شریفی‌مقدم یک تفاوت عمده با آن توئیت جنجالی دارد و اینکه از سر دلسوزی دست به قلم برده. بعید است این‌بار خطری گوینده فعال شبکه خبر را تهدید کند!

مورد دوم| «فوتبال یک» باز هم نیامد
پنجشنبه، دومین هفته‌ای است که «فوتبال یک» روی آنتن شبکه ورزش نرفت. این برنامه به دلیل موضع‌گیری مجتبی پوربخش مجری آن، دچار حاشیه شده است. پوربخش در توضیحی کوتاه نوشت: «با تشکر از لطف شما مردم و دوستان عزیز، برنامه فوتبال یک این هفته هم به مانند هفته گذشته پخش نخواهد شد.»

تا مدت‌ها جای یک برنامه تخصصی که به لیگ دسته یک کشورمان بپردازد، در تلویزیون خالی بود. این لیگ طرفداران زیادی دارد و همچنین آبستن حوادث زیادی است. پیش از این سهم مسابقات و حواشی لیگ یک در تلویزیون کم بود و در انتهای برنامه‌های فوتبالی به آن پرداخته می‌شد. شبکه ورزش با راه‌اندازی برنامه هفتگی فوتبال یک، حالا مشکل را حل کرده. در این برنامه به خلاصه مسابقات، اتفاقات حاشیه‌ای‌، کارشناسی داوری و… پرداخته می‌شود. حالا بار دیگر لیگ یک از داشتن یک برنامه تخصصی محروم مانده است.

مورد سوم| «شیوه» داغ است
شبکه چهار پس از ناآرامی‌های اخیر، برنامه «شیوه» را به بررسی بنیادین ریشه‌های این اتفاق اختصاص داد. در این برنامه که 11 قسمت از آن می‌گذرد، شاهد مناظره‌های داغ هستیم. در برنامه چهارشنبه شب موضوع «مسئولیت اجتماعی سلبریتی‌ها» با حضور محمد‌مهدی عسگرپور و شهاب اسفند‌یاری مورد بحث قرار گرفت.

صحبت‌های مهمی رد‌و‌بدل شد که مورد استفاده رسانه‌ها قرار گرفت. برنامه پنجشنبه هم به بررسی «نسبت سیاست و جامعه در نگاه اسلام» اختصاص داشت. این برنامه برای تلویزیون آنقدر مهم است که زمان پخش و موضوع آن توسط شبکه‌های دیگر هم زیرنویس می‌شود. اتفاق جالب دیگر اینکه در برنامه نظرات مخاطبان هم زیرنویس می‌شود که در آن پیام‌های تند انتقادی نیز به‌چشم می‌خورد. باوجود چنین تلاش‌هایی اما برخی رسانه‌ها شیوه جدید سیما را مقطعی می‌دانند.

مثلا خبرآنلاین نوشته: «دور ایستادن، بی‌اعتباری به‌بار می‌آورد و اینچنین است که روایت صداوسیما، آن روایتی نیست که بتواند به جامعه آرامش ببخشد، به وقت بحران از هیجان بکاهد و از بازتولید چرخه‌‌ خشم و خشونت جلوگیری کند. نه‌تنها افکار عمومی حقیقت‌جویی صداوسیما را سخت می‌پذیرد که خود تلویزیون هم باوری به حقیقت‌جویی‌اش ندارد و سریعا به همان تنظیمات کارخانه بازمی‌گردد؛ گواهش همین گفت‌وگوهایی بود که با حضور منتقدانی چون کرباسچی و سعید شریعتی و آزاد ارمکی و… در قاب تلویزیون آغاز شد و نهایتا به تریبون یکسویه‌‌ چهره‌هایی چون رسایی و شریعتمداری کیهان و قدیری‌ابیانه تنزل یافت یا گفت‌وگوها صرفا به یک برنامه محدود شد.»

مورد چهارم| دورهمی همچنان نیست
همانطور که در شماره روز پنجشنبه نوشتیم، برنامه «دورهمی» از کنداکتور پاییزی شبکه نسیم حذف شده است. این اتفاق بعد از موضع‌گیری مهران مدیری رخ داد و هنوز به‌طور رسمی درباره سرنوشت این برنامه اطلاع‌رسانی نشده است. قرار بود قسمت‌های باقی‌مانده «دورهمی» تا پایان امسال از شبکه نسیم پخش شود.

کدخبر: ۴۸۰۷۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر