کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۹۱۸۴
تاریخ خبر:

باران کوثری برای بازی در نقش فروغ ‌مناسب است؟

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | «رگ‌های آبی فروغ» نام فیلمی است که جهانگیر کوثری سال پیش خبر از ساخت آن داد و حالا با رونمایی از بازیگر نقش فروغ، پروژه را وارد مرحله فیلمبرداری کرده است. باران کوثری در فیلم پدرش قرار است نقش فروغ فرخزاد را بازی کند. رسانه‌ای شدن خبر اما موجی از واکنش‌های منفی را به همراه داشته است. برخی منتقدان و روزنامه‌نگاران باران کوثری را مناسب نقش فروغ نمی‌دانند و هر کدام دلیلی برای نظر خود دارند. چالش «رگ‌های آبی فروغ» فقط بازیگر اصلی آن نیست بلکه نمایش زندگی فروغ و چهره‌های مطرح اطراف او مثل ابراهیم گلستان را نباید از یاد برد. گزارش امروز به این چالش‌ها ورود نمی‌کند و صرفا «باران کوثری» را در برمی‌گیرد.

‌مورد اول| چهره‌ای که شبیه نیست
در چند روز اخیر شاهد نظرهای مختلف درباره وجه بازیگری باران کوثری بوده‌ایم. خیلی‌ها او را بازیگری توانمند می‌دانند اما در عین حال معتقدند گزینه‌ای مناسب برای نقش فروغ نیست. واقعیت این است که کارنامه بازیگری باران کوثری را باید فارغ از پدر و مادر سینمایی‌اش (جهانگیر کوثری و رخشان بنی اعتماد) قضاوت کرد.

داشتن یک خانواده سینمایی میان‌بری خوب برای ورود به بازیگری است اما کوثری به‌واسطه تلاش و توان خود در سطح اول بازیگری ایستاده. با این حال بازی در نقش فروغ فرخزاد نیازمند ابزارهای مهمی است؛ از جمله چهره‌ای که با گریم شبیه این شاعر شود.فرم صورت کوثری و فروغ متفاوت از یکدیگر است و چه بسا حتی با گریم شباهت کافی ایجاد نشود.

مورد دوم| لحنی که دور از شاعر است
گیریم که معجزه گریم کار خودش را بکند و چهره باران شبیه فروغ شود. لحن بیان را چه باید کرد؟ باران کوثری در نقش‌های متعددی که بازی کرده یک لحن ثابت داشته و حتی جاهایی هم که خواسته صداسازی کند چندان موفق نبوده است.شیوه صحبت کردن او را با لحن شعرخوانی فروغ فرخزاد تصور کنید.بله، همخوانی میان این دو لحن و صدا پیدا نمی‌شود.

مورد سوم| شمایلی که به فروغ نمی‌خورد
گیریم که صدای باران کوثری با دوبله به لحن فروغ فرخزاد نزدیک شود.شمایل را چه باید کرد؟ تیپ و هیکل ظاهری کوثری به فروغ نمی‌خورد و بعید است این بازیگر بلافاصله بعد از سریال «ملکه گدایان» بتواند خود را به فرم مطلوب برساند.برای اثبات بعید بودن ظاهر باران از فروغ نیاز به توضیح بیشتری نیست و حتی نمی‌گوییم این نقش مهم را جهانگیر کوثری بر اساس رانت ژنتیکی به دخترش سپرده.دغدغه‌ها این است که تصویر شاعر محبوب به خاطر یک انتخاب نادرست مخدوش نشود.

مورد چهارم| کارگردانی که تجربه ندارد
دغدغه و نگرانی مهم دیگر درباره فیلم زندگی فروغ فرخزاد به سابقه کارگردان آن برمی‌گردد.‌جهانگیر کوثری تهیه‌کننده موفقی است، مجری و روزنامه‌نگار خوش سابقه‌ای هم هست. اطلاعات و نظریات جالبی درباره مسائل مختلف دارد اما کارگردانی نکرده و در این زمینه تجربه ندارد. او بعد از سال‌ها فعالیت تهیه‌کنندگی حالا برای اولین تجربه کارگردانی و نویسندگی اش دست روی یک سوژه حساس گذاشته.

طبیعی است که علاقه‌مندان به ادبیات معاصر نگران باشند. انتخاب نقش فروغ توسط کوثری بر این نگرانی هم دامن زده.چه بسا اگر او کارگردانی صاحب تجربه می‌بود، فراخوان می‌داد و نقش را به بازیگری می‌سپرد که مخاطب سابقه‌ای از او در ذهن ندارد. یا دست‌کم سراغ بازیگران حرفه‌ای که چهره‌شان به فروغ نزدیک‌تر است می‌رفت. مثلا لیلا زارع.

مورد پنجم| طبقه متوسطی که متعصب است
به همه دغدغه‌ها،‌یک مورد فرامتن دیگر را هم باید اضافه کرد. فروغ فرخزاد جزو چهره‌های محبوب طبقه متوسط محسوب می‌شود. این طبقه روی برخی چهره‌ها،سنت‌ها،عادت‌ها و مسائلی از این دست تعصب دارد.به این معنا که اگر تصویر شخص مورد علاقه خود توسط یک فیلم یا سریال مخدوش شود، اعتراضی ویرانگر رقم می‌زند.

حالا تصور کنید جهانگیر کوثری نتواند فیلمی مطلوب بسازد.یا باران کوثری در ارائه نقش ناکام باشد.بقیه ماجرا روشن است: هجمه‌ای ناتمام علیه پدر و دختر شکل می‌گیرد که هم فیلم در آتش این خشم می‌سوزد و هم باران کوثری تا سال‌ها نمی‌تواند قد راست کند. حیف است بازیگر شایسته و زیرکی چون باران کوثری همین حالا از بازی در نقش فروغ فرخزاد انصراف ندهد.

کدخبر: ۳۹۹۱۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر