کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۸۰۴۳
تاریخ خبر:

این دست‌های مطمئن، «دربی‌باز» هم هستند؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | فردا دربی رفت لیگ بیستم در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی برگزار خواهد شد. دو تیم پرسپولیس و استقلال در هفته‌های اخیر شرایط متفاوتی داشته‌اند اما وجه اشتراک آنها در این هفته‌ها، درخشش دروازه‌بان‌های‌شان است. جایی که حامد لک و رشید مظاهری، با نمایش‌هایی مطمئن خیال هواداران دو تیم را حسابی راحت کرده‌اند. عملکرد این دو دروازه‌بان تا اینجای فصل شبیه ‌ هم بوده است. در این مطلب وضعیت این دو دروازه‌بان را در آستانه دربی با هم مقایسه می‌کنیم.

*** حامد لک؛ از بیرو بهتر نیست؟
بعد از جدایی علیرضا بیرانوند از پرسپولیس و نمایش‌های نامطمئن بوژیدار رادوشوویچ در هفته‌های پایانی لیگ نوزدهم، کادر فنی پرسپولیس به دنبال جذب یک دروازه‌بان در حد و اندازه بیرو بود. گزینه‌های زیادی روی میز یحیی بود. رشید مظاهری، سوشا مکانی، علیرضا حقیقی، پیام نیازمند و حامد لک اصلی‌ترین نام‌هایی بودند که از آنها به عنوان جانشین بیرانوند نام برده می‌شد.

کاملا مشخص است که حامد لک اولویت اول کادر فنی و هواداران پرسپولیس نبود و آنها گزینه‌هایی مثل رشید مظاهری و نیازمند را به لک ترجیح می‌دادند اما مشکل اینجا بود که پرونده مظاهری با تراکتور به جاهای باریکی کشیده بود و جذب او می‌توانست مشکلاتی را برای پرسپولیس که عازم لیگ قهرمانان آسیا بود، ایجاد کند.

پیام نیازمند هم با مخالفت سپاهانی‌ها، حتی لژیونر هم نشد و طبیعی بود که شانسی برای پرسپولیسی شدن نداشته باشد. در نهایت و در میان ناباوری، این حامد لک بود که به پرسپولیس پیوست تا جانشین بیرانوند شود. خوش‌بین‌ترین هوادار پرسپولیس هم فکرش را نمی‌کرد که لک بعد از چند بازی تبدیل به بهترین خرید و حتی بهترین بازیکن فصل این تیم شود. حالا کم نیستند کسانی که معتقدند او حتی از بیرانوند هم بهتر است و نقطه ضعف خاص و مشهود و نگران‌کننده‌ای ندارد.

‌او درخشش در پرسپولیس را از لیگ قهرمانان آسیا آغاز کرد. در چهار بازی مرحله گروهی فقط دو گل خورد که هر دو از روی نقطه پنالتی بود. در چهار بازی بعدی تا رسیدن به نایب‌قهرمانی لیگ قهرمانان هم سه گل دیگر خورد که باز هم هر سه از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید. در واقع او در هفت بازی آسیایی پرسپولیس حتی یک بار هم در جریان بازی گل نخورد و در هر بازی حداقل یکی دو واکنش نجات‌بخش داشت که اگر نبود، شاید پرسپولیس از مرحله گروهی هم صعود نمی‌کرد.

لک در لیگ برتر هم در چهار بازی ابتدایی دروازه خودش را بسته نگه داشت اما در دو بازی پیاپی مقابل نساجی و ذوب‌آهن در جریان بازی گل خورد و طلسمش شکسته شد. او البته در برابر سپاهان یک کلین‌شیت جانانه ثبت کرد و با سه واکنش دیدنی در ۱۰ دقیقه پایانی مانع شکست پرسپولیس در بازی ماقبل دربی شد.

*** رشید مظاهری؛ جایش در آسیا خالی بود
اتفاقات فصل گذشته در دروازه استقلال، هیچ راهی جز جذب یک دروازه‌بان مطمئن برای مدیران و کادر فنی این تیم باقی نگذاشته بود. فصل قبل، سیدحسین حسینی دروازه‌بان اول استقلال بود و نفر دوم یعنی حسین حمیدی‌پور آنقدر با او فاصله داشت که با وجود اشتباهات مکرر حسینی در طول فصل، حتی یک دقیقه هم فرصت بازی پیدا نکرد.

استقلال در پایان فصل هیچ جامی به دست نیاورد و مشخص بود که یکی از مهم‌ترین خریدهای این تیم در فصل نقل و انتقالات در خط دروازه انجام خواهد شد. گزینه‌های زیادی برای پیوستن به استقلال و رقابت با حسینی وجود نداشت. ابتدا شایعه شد که رحمتی به استقلال بازخواهد گشت اما او سرمربی شهرخودرو شد تا تنها گزینه مطمئن باقی مانده، رشید مظاهری باشد. او البته درگیر اختلافات حقوقی در قراردادش با تراکتور بود و جذب او ریسک زیادی در بر داشت اما استقلالی‌ها این خطر را به جان خریدند و او را به خدمت گرفتند.

هر چند به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی خود، نتوانستند از او در لیگ قهرمانان آسیا استفاده کنند. با نمایش‌هایی که مظاهری در استقلال داشته، قطعا هواداران این تیم، امروز افسوس غیبت او در لیگ قهرمانان آسیا را می‌خورند. آنها معتقدند اگر مظاهری مجوز بازی در آسیا را پیدا می‌کرد، استقلال هم می‌توانست تا مراحل پایانی لیگ قهرمانان آسیا پیش برود و شانس رسیدن به فینال و حتی قهرمانی این مسابقات را هم داشته باشد.

استقلال لیگ برتر را هم با حسینی استارت زد. او در بازی اول مقابل مس رفسنجان گل نخورد اما در بازی با فولاد دو گل دریافت کرد تا سرانجام محمود فکری، بهانه و فرصت خوبی برای محک زدن رشید مظاهری پیدا کند. رشید در بازی هفته سوم مقابل ماشین‌سازی برای اولین بار در ترکیب استقلال قرار گرفت و از همان بازی آنقدر میخ خود را محکم کوبید که دیگر از ترکیب اصلی آبی‌ها خارج نشد.

او در این چند بازی فقط دو گل دریافت کرده که روی هیچ کدام مقصر نبوده و یکی از آنها هم پنالتی بوده است. در عوض چند بار با سوپرواکنش‌هایش، مانع از گل خوردن استقلال شده و این همان چیزی است که آبی‌ها فصل قبل، از آن محروم بودند. اگر مظاهری نبود، احتمالا امروز استقلال صدرنشین لیگ هم نبود و با روحیه بالای حاصل از صدرنشینی به مصاف پرسپولیس نمی‌رفت.

*** رشید بهتر است یا حامد؟
این دو دروازه‌بان آماده، فردا یک دوئل مستقیم در برابر هم را تجربه خواهند کرد و سوالی که وجود دارد این است که کدام یک از آنها دروازه‌بان بهتری است؟ پاسخ دادن به این سوال واقعا سخت است. حامد لک تقریبا هیچ نقطه ضعف بارزی ندارد که حریفان روی آن حساب کنند و تنها چیزی که می‌توان درباره او با قاطعیت گفت، این است که شاید حاشیه‌هایش و عادتش به تمارض و وقت‌کشی، برای پرسپولیس دردسر درست کند.

درباره مظاهری هم می‌توان به بازی با پایش اشاره کرد که اگرچه خیلی ضعیف نیست اما در مقایسه با سایر ویژگی‌های بارزش، می‌شود آن را نقطه ضعف به حساب آورد. نکته دیگر درباره این دو نفر این است که هر دوی آنها فردا دربی اول خود را تجربه خواهند کرد و با اینکه کیفیت بالای خود را ثابت کرده‌اند اما معلوم نیست که به اصطلاح «دربی‌باز» هم هستند یا نه؟

کدخبر: ۳۶۸۰۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر