کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۷۲۱
تاریخ خبر:

این خانم سیاستمدار‌،‌ امتیازی برای ایران نیست

روزنامه هفت صبح | آرین طباطبایی، محقق ایرانی‌تبار حوزه علوم سیاسی روز چهارشنبه ۲۹ بهمن با انتشار توئیتی اعلام کرد که به تیم وزارت خارجه آمریکا پیوسته است.این خبر خیلی کوتاه بود اما تفسیر و حاشیه زیاد داشت. اول این را بگوییم که خانم طباطبایی اینطور که خودش گفته قرار است از این به بعد مشاور ارشد معاونت کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه ایالات‌متحده باشد.

انتصاب او از چند جهت مهم است؛ اول اینکه به هر حال پای یک زن ایرانی به کاخ سفید باز شده آن هم در یک موقعیت شغلی امنیتی و بلندپایه که یک اتفاق عادی نیست،پس طبیعی است که این انتصاب بین ایرانی‌ها سروصدا کند اما این همه ماجرا نیست و خانم طباطبایی ویژگی‌های زیادی برای جنجالی شدن انتخابش به عنوان مشاور ارشد وزارت امور خارجه آمریکا دارد.

*** دختر سید جواد طباطبایی
آرین طباطبایی دختر سید جواد طباطبایی است، یکی از اندیشمندهای فلسفه و علوم سیاسی شناخته شده در ایران که عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم بوده است. سید جواد طباطبایی مدتی هم مدیر گروه فلسفه مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی بوده اما آنچه او را برای بعضی از مردم عادی هم شناخته شده می‌کند نظریه‌پردازی درباره تئوری ایرانشهر است؛تئوری‌ای که از نگاه خیلی‌ها به شدت ناسیونالیستی است.

تاکید سید جواد بر مفهوم «ایرانی بودن» و اهمیت توجه همه به این موضوع برای رفع مشکلات تا جایی شدید است که خیلی‌ها او را متهم به نادیده گرفتن تکثر قومی و فرهنگی در ایران می‌کنند.هم‌فکران سید جواد طباطبایی تمام کشورهای اطراف ایران را به واسطه اینکه در حوزه فرهنگی ایران قرار دارند به نوعی ایرانی می‌دانند و می‌گویند که اتحاد این کشورها تحت عنوان «ایده ایران» می‌تواند باعث به وجود آمدن یک قدرت منطقه‌ای بسیار قوی شود.

و دوباره شکوفایی این منطقه را به دنبال داشته باشد، همه اینها وقتی در ارتباط با انتخاب آرین، دختر سید جوان به عنوان عضو کابینه بایدن اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم طباطبایی جوان تاکنون مواضع شدید و تند علیه ایران کم نداشته و با وجود قرار گرفتن در دسته دموکرات‌ها، بارها مواضعی نزدیک به جمهوری‌خواهان در مورد ایران داشته است.

*** دموکرات جمهوری‌خواه
آرین ۴۰ساله، پژوهشگر روابط بین‌الملل است که دکترایش را در رشته مطالعات جنگ از دانشگاه «کینگز کالج لندن» گرفته است و تا همین اواخر به عنوان محقق اندیشکده «رند» و مدیر گروه و استاد مطالعات امنیتی دانشگاه جرج‌تاون شناخته می‌شد.طباطبایی هرچند به دموکرات‌ها نزدیک و با سیاست‌های دولت ترامپ مخالف بود اما در میان دموکرات‌ها از جریان‌های تندرو در قبال ایران به شمار می‌رفت و در مواقع مختلف مواضعی علیه ایران گرفته بود که ایرانی‌ها را خیلی خوشحال نمی‌کرد.

او در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰ به همراه هنری رم در مقاله‌ای برای فارن پالسی توصیه کرده بود که بازگشت سریع جو بایدن به برجام اشتباه خواهد بود.او در آن مقاله استدلال کرده بود که ایران چاره‌ای جز مذاکره ندارد و رئیس‌جمهوری بعد از روحانی چه یک محافظه‌کار باشد چه یک تندرو جز مذاکره با آمریکا راه دیگری در پیش نخواهد داشت.

به همین دلیل هم بایدن نباید در مذاکره با ایران یا بازگشت به برجام عجله کند چون مشکلات عظیم اقتصادی در ایران باعث می‌شود که تهران خودش برای این کار قدم پیش بگذارد. از دیگر مواضع خانم طباطبایی می‌توان به واکنش او در قبال اعدام روح‌الله زم اشاره کرد. او بعد از اعدام زم در چندین توئیت در حساب کاربری خود نسبت به حضور جواد ظریف در فروم اقتصادی با کشورهای اروپایی انتقاد کرده و خواهان لغو حضور ظریف در این نشست شده بود و بعد از لغو حضور ظریف، در توئیت‌های دیگری نسبت به این موضوع ابراز خوشحالی کرده بود.

او در مورد ترور شهید فخری‌زاده هم موضع تندی علیه مقامات و سیاست‌های ایران گرفته بود. چندباری هم ایران را به گروگانگیری دولتی متهم کرده و از آمریکا، کانادا، استرالیا و اروپا خواسته بود که جبهه متحدی مقابل ایران تشکیل دهند و واکنشی منسجم نشان دهند تا ایران متوجه شود که باید این روند را متوقف کند.

*** مورد حمله از هر دو طرف
مواضع تند خانم طباطبایی علیه حاکمیت ایران باعث نشده که طیف مقابل حاکمیت که در فضای مجازی به «براندازها» معروف هستند هم از انتخاب او خوشحال شوند چون او موضع‌گیری‌هایی هم داشته که آنها را عصبانی کند.او در مورد اعتراضات آبان سال ۹۸ نظرش را اینطور اعلام کرد:«این تضاهرات اتفاق بزرگی نبوده… تظاهرات ، بخشی از زندگی عمومی ایرانی‌ها و ویژگی جمهوری اسلامی است که قبلا هم بوده و این معنی عبور نیست… اتفاق بی‌سابقه و متفاوتی نیافتاده… براندازی حالا جوک شده دربین خانواده‌های ایرانی در حالی که چنین اتفاقی ۴۱ سال است به همین ترتیب پیش‌بینی می‌شود اما رخ نمی‌دهد.»

او بعد از ساقط شدن هواپیمای ایران- اوکراین هم در یک نشست اعلام کرد که مسئولیت‌پذیری سپاه پاسداران در مورد این اتفاق یک قدم مثبت بوده است.طباطبایی یک بار هم از حضور نظامی ایران در عراق و سوریه دفاع کرد و گفت که ایران نمی‌تواند نسبت به اتفاقاتی که در پیرامونش می‌افتد بی‌تفاوت باشد چراکه داعش یک تهدید جدی و حیاتی برای ایران محسوب می‌شود و طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران بخواهد با حضور در کشورهای درگیر با داعش امنیت خودش را تضمین کند.

حالا که او به عنوان مشاورارشد در وزارت امور خارجه آمریکا انتخاب شده مجموع اظهارنظرهایش باعث شده که نه منتقدان توئیتری خیلی از انتخابش خوشحال باشند و نه مدافعان نظام سیاسی کشور. در ادامه شاید موضع‌گیری‌های خانم طباطبایی به عنوان یکی از اعضای دولت بایدن بتواند یکی از این جبهه‌ها را به او نزدیک‌تر کند.

کدخبر: ۳۷۴۷۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر