کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۷۴۲۹
تاریخ خبر:

این آقا روزی‌ دو میلیارد و ۸۶۶‌میلیون تومان حقوق می‌گیرد

روزنامه هفت صبح، آرتین ابراهیمی| بحث دستمزد فوتبالیست‌های معروف همواره مورد توجه رسانه‌های جمعی و علاقه‌مندان فوتبال بوده و پس از پاندمی کرونا و کاهش درآمد باشگاه‌های معتبر فوتبال در دو سال اخیر، این بحث داغ‌تر از قبل هم دنبال شده است. در این میان معضل اصلی باشگاه‌ها، بازیکنان گران‌قیمتی است که پول مفت می‌گیرند و روی نیمکت می‌نشینند. این مقاله به بررسی وضعیت این بازیکنان می‌پردازد که نزد طرفداران تیم‌ها هم چهره‌ای منفور هستند.

منبع اصلی دستمزد بازیکنان هم وب‌سایت معتبر حقوق ورزش (Salary Sport) است که درآمد رسمی بیش از ۵۰هزار ورزشکار در ۷رشته ورزشی را پوشش می‌دهد و از منابع دقیق و قابل اعتمادی برخوردار است و توسط نشریات پرتیراژ اروپایی هم حمایت و پشتیبانی می‌شود. با این توضیح که این ارقام بدون کسر مالیات است و سایر درآمدهای بازیکنان از محل تبلیغات و پاداش و… در آن لحاظ نشده است.در سال ۲۰۲۱ یازده بازیکن نیمکت‌نشینی که بیشترین حقوق را از باشگاه خود دریافت می‌کنند، به ترتیب گرت بیل، فیلیپ کوتینیو، ادن هازارد، جک گریلیش، عثمان دمبله، تیمو ورنر، ساموئل اومتیتی، جیدون سانچو، مارسلو، لوکاس هرناندز و جی.جی دوناروما هستند که وضعیت آنها را بررسی می‌کنیم.

گرت بیل: او با وجود گل‌های حساسی که در دو فینال لیگ قهرمانان اروپا زده و در فینال کوپا دل ری هم دروازه بارسلونا را با آن فرار تماشایی معروف به «میگ- میگ» باز کرده، به شدت مورد انتقاد هواداران رئال مادرید قرار دارد. دلیل آن مصدومیت‌های سریالی این بازیکن شیشه‌ای و اصرار بر ماندن در جمع سپیدهای شهر مادرید است تا حقوق بالای خود که هیچ تیمی توان پرداخت آن را ندارد را تمام و کمال از خزانه رئال برداشت کند.

دستمزد هفتگی این بازیکن بر اساس اعلام سایت حقوق ورزش، ۵۲۸ هزار پوند است که در سال، مبلغ ۲۷ میلیون و ۴۵۶ هزار پوند می‌‎شود. با یک حساب ساده می‌توان به این عدد غیرقابل باور رسید که آقای بیل برای هر روز نشستن روی نیمکت رئال مادرید و یا حضور در کلینیک این باشگاه، حدوداً روزی ۲ میلیارد و ۸۶۶ میلیون تومان پول می‌گیرد!بیل در آخرین فصل حضور خود در رئال مادرید قرار دارد و با رفتن او، رئالی‌ها از پرداخت این حقوق سنگین و مالیات آن معاف خواهند شد تا فرصتی برای جذب کیلیان امباپه فراهم آید.

فیلیپ کوتینیو: هافبک تهاجمی موثر تیم ملی برزیل و لیورپول در اواسط دهه ۹۰، در بارسلونا یک ناکام مطلق بود تا از فیلیپ کوتینیو به عنوان بدترین خرید این باشگاه یاد کنند. او یک‌سال هم قرضی به بایرن مونیخ رفت، اما در بازگشت به بارسا، همان بازیکن همیشه ناآماده و نیمکت‌نشین بود. کوتینیو در بارسلونا، هفته‌ای ۳۸۳ هزار پوند حقوق می‌گیرد که در سال به رقمی معادل ۱۹ میلیون و ۹۱۶ هزار پوند بالغ می‌شود. درآمد روزانه ایشان به پول رایج خودمان هم کمی بیش از ۲ میلیارد تومان می‌شود که به‌راستی حیرت‌انگیز است. او در لیورپول سالی ۵ میلیون و ۷۲۰ هزار پوند دستمزد می‌گرفت که این افزایش حقوق پس از پیوستن به بارسلونا، به‌دنبال داستان‌های جدایی نیمار هم جالب توجه است!

ادن هازارد : رئالی‌ها به این اسم خیلی آلرژی دارند. یک مهاجم به نهایت واژه ناموفق که بدون تردید بدترین خرید تاریخ لوس‌بلانکوس است. ادن هازارد بدجوری روی اعصاب رئالی‌هاست؛ هم طرفداران تیم، هم مدیران و مربیان و اعضای تیم پزشکی و حسابداری و رسانه‌های طرفدار تیم و در مجموع هر فردی که به نوعی با این باشگاه بزرگ جهانی رابطه دارد. حقوق هفتگی هازارد در رئال، ۳۸۱ هزار پوند است و در سال نیز ۱۹ میلیون و ۸۱۲ هزار پوند به حساب این بزرگوار واریز می‌شود. او وقتی ستاره چلسی بود، سالی ۱۱میلیون و ۶۴۸ هزار پوند حقوق می‌گرفت؛ اما با وجود افزایش کلان دستمزد او بعد از آمدن به رئال، کمترین کارایی را برای این تیم داشته است. هازارد سه سال دیگر با رئال مادرید قرارداد دارد و رهایی از او به این سادگی‌ها ممکن نیست.

جک گریلیش : ستاره آستون‌ویلا و گران‌ترین خرید تاریخ منچسترسیتی، فعلاً بازیکنی نیمکت‌نشین در جمع آبی- آسمانی‌ها است و گواردیولا فقط در بعضی بازی‌های ساده به گریلیش میدان می‌دهد و او بیشتر زیر سایه بازیکنانی چون فیل فودن و برناردو سیلوا قرار دارد. سیتی سرمایه هنگفتی معادل ۱۰۰ میلیون پوند را خرج خرید این بازیکن انگلیسی کرده و سالی ۱۵میلیون و ۶۰۰ هزار پوند هم به او حقوق می‌دهد، اما بازدهی این هافبک تهاجمی تا این لحظه چیزی معادل صفر بوده است. او در تیم ملی هم جایگاه تقریباً ثابت خود را از دست رفته می‌بیند.

عثمان دمبله :‌ نوبتی هم که باشد، نوبت آقای دمبله است، مهاجم همیشه مصدوم بارسلونا که روند مصدومیت‌های سریالی او بسیار عجیب و پیچیده است. عثمان دمبله همزمان با سراسیمگی بارسا در پیدا کردن یار جایگزین برای نیمار جدایی‌طلب، با رقم سرسام‌آور ۴۵+۱۱۰ میلیون یورو به جمع آبی- اناری‌ها پیوست و از همان ابتدا هم مشتری کلینیک این باشگاه شد.

او طی ۵ سال حضور در این باشگاه، فقط ۸۱ بازی انجام داده و ۱۸ گل هم زده است. دمبله که قیمت او در ترانسفرمارکت تا ۵۰ میلیون یورو کاهش پیدا کرده، از بارسلونا سالی ۱۴ میلیون و ۹۲۴ هزار پوند حقوق می‌گیرد و به همه منتقدان خود هم می‌خندد. او در پایان فصل ۲۲-۲۱ می‌تواند رایگان از بارسا جدا شود.

تیمو ورنر :‌ این مهاجم آلمانی پس از دو فصل نمایش درخشان در لایپزیش، هرگز در چلسی موفق ظاهر نشد تا به نیمکت ذخیره‌ها تبعید شود. گل‌خالی‌هایی که تیمو ورنر در خط آتش تیم لندنی از دست می‌داد، مدت‌ها سوژه خنده هواداران فوتبال و رسانه‌های ورزشی بود. او طی دو سال بازی در چلسی فقط ۷ گل به ثمر رسانده که آمار بسیار ضعیفی است. ورنر سالی ۱۳ میلیون و ۹۳۶ هزار پوند حقوق از رومن آبراموویچ می‌گیرد که به نسبت نیمکت‌نشینی‌اش رقم بسیار هنگفتی است.

ساموئل اومتیتی : نفر بعدی این فهرست یک فرانسوی- بارسایی دیگر است! ساموئل اُومتیتی مدافع میانی پرقدرتی که سال ۲۰۱۶ به بارسلونا پیوست و دو سال خوب را در این تیم سپری کرد؛ اما مصدومیت سخت از ناحیه زانو و پنهان کردن آن به بهانه حضور در جام جهانی روسیه باعث شد تا کلاً از صحنه فوتبال دور شود.

او مدت‌هاست که بازی نمی‌کند و قیمتش در ترانسفرمارکت به ۵ میلیون یورو رسیده است؛ اما حقوق بالای سالیانه ۱۳ میلیون و ۶۷۶ میلیون پوندی او کماکان پابرجاست و توسط حسابداری بارسا پرداخت می‌شود. اُومتیتی که پیشنهاد کاهش دستمزد خود به بهانه پاندمی کرونا را هم رد کرده، مورد غضب مدیران و طرفداران باشگاه است و شاید تا پایان فصل قرارداد او فسخ شود.

جیدون سانچو :‌ او با هزینه‌ای گزاف و هزار آرزو به لیگ برتر انگلیس بازگشت تا ستاره اصلی قرمزهای اولدترافورد شود، اما این سناریو هرگز مطابق انتظار پیش نرفت تا جایی روی نیمکت برایش رزرو شود. در واقع پیوستن کریستیانو رونالدو به منچستریونایتد باعث شد تا جیدون سانچو در سایه این ابر مرد پرتغالی قرار گرفته و از روزهای خوب خود در دورتموند دور شود.

البته در آپدیت جدید ترانسفرمارکت، قیمت سانچو هنوز در مرز ۹۰ میلیون یورو تخمین زده می‌شود، اما واضح است که این رقم با بازی‌های او همخوانی ندارد. این مهاجم ۲۱ ساله امسال ۹ بازی برای من-یو انجام داده و جلوی آمار گلزنی‌اش رقم صفر نوشته شده است. حقوق سالیانه سانچو ۱۳ میلیون پوند است.

مارسلو :‌ مدافع چپ‌پای موفرفری رئالی‌ها که همچنان محبوب تیم مدیریتی و مربیگری باشگاه است، با وجود دو فصل نیمکت‌نشینی مداوم، حقوق بالای ۱۲میلیون و ۹۴۸هزار پوندی دریافت می‌کند. او در آخرین فصل قرارداد خود با رئال به‌سر می‌برد و سال آینده به فوتبال برزیل برمی‌گردد تا احتمالاً با یک‌دهم این حقوق روزگار بگذراند.

لوکاس هرناندز : این مدافع فرانسوی که با ۸۰ میلیون یورو، از اتلتی به بایرن آمد، طی سه فصل حضور در جمع باواریایی‌ها، آمار ۵۱ بازی و صفر گل را به ثبت رسانده که به نسبت سرمایه‌گذاری تیم مونیخی، نمایش بسیار ناامید‌کننده‌ای است. او که توانایی بازی در پست دفاع میانی و چپ را دارد، اغلب بازی‌ها را از روی نیمکت آغاز می‌کند و تنها در صورتی به میدان می‌آید که نفرات فیکس بایرن و تیم ملی فرانسه توان بازی نداشته باشند. لوکاس هرناندز از بایرن هفته‌ای ۲۳۷ هزار پوند دستمزد می‌گیرد و به این ترتیب حقوق سالانه او بالغ بر ۱۲ میلیون و ۳۲۴ پوند می‌شود.

جی.جی دوناروما :‌ دروازه‌بان بزرگ ایتالیایی در تیم جدیدش پی.اس.جی یک ناکام بزرگ است و پشت سد کیلور ناواس سنگربان کاستاریکایی، مائوریسیو پوچتینو سرمربی آرژانتینی و باند بازیکنان پرشمار آمریکای لاتینی پاری‌سن‌ژرمن گیر افتاده و در بسیاری از بازی‌ها روی نیمکت نشسته است؛ در حالی که از تیم باشگاهی خود بیش از ۱۱میلیون پوند حقوق سالانه می‌گیرد. البته دونارومای ۲۲ ساله قطعاً راه خود را پیدا خواهد کرد و شماره یک پاریسی‌ها خواهد شد؛ شاید هم به حرف مدیر برنامه‌اش مینو رایولا گوش بدهد و در همین نقل و انتقالات ژانویه راهی یوونتوس شود.

تیم منتخب ذخیره‌های پولدار :‌ به این ترتیب، تیم منتخب بازیکنان ذخیره اما پولدار فصل ۲۲-۲۱ فوتبال اروپا به این شرح است: دوناروما، هرناندز، اومتیتی، مارسلو، سانچو، دمبله، گریلیش، کوتینیو، هازارد، ورنر و بیلدر مرحله بعد، سایر بازیکنانی که دستمزد بالایی از تیم‌های خود می‌گیرند، اما یا مصدوم هستند و یا روی نیمکت می‌نشینند، به ترتیب میزان حقوق دریافتی خود به این شرح هستند:

سرخیو راموس (۱۱ و نیم میلیون پوند)، ایسکو (۱۰ میلیون و ۹۷۲ هزار پوند)، سائول (۱۰ میلیون و ۷۶۴ هزار پوند)، تیاگو آلکانتارا (۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار پوند)، آلکسیس سانچز (۹ میلیون و ۷۲۴ هزار پوند)، آلکساندر لاکازت (۹ میلیون و ۴۲۴ هزار پوند)، جورجینیو واینالدوم (۹ میلیون و ۳۶۰ هزار پوند)، آنتونی مارسیال، آرون رمزی و فرناندینیو (۹ میلیون و ۱۰۰ هزار پوند)
۱۰بازیکن ناکام اما پولدار دیگری که چنین روایتی دارند نیز ادینسون کاوانی، مائورو ایکاردی، ژائو فلیکس، لوکا یوویچ، کپا آریزابالاگا، نیکولاس په‌په، امره جان، خوان برنات، دنی سبایوس و آرتورو ملو هستند.

کدخبر: ۴۲۷۴۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر