کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۰۲۰۰
تاریخ خبر:

اینفانتینو؛ رئیس جنجالی ‌فوتبال!

روزنامه هفت صبح، آرتین ابراهیمی| فیفا نهادی درهم‌تنیده با واژه مرکب فساد مالی است که این امر از صدر این نهاد تا کمیته اجرایی و کنفدراسیون‌های آن وجود دارد؛ از دریافت پاداش‌های کلان به بهانه واگذاری میزبانی مسابقات گرفته تا دیگر بحث‌های سوءاستفاده مالی، رشوه، حق‌پخش مسابقات، گذر از فیرپلی مالی، زدوبندهای پشت‌پرده، پولشویی و چشم‌پوشی از مواردی که در روح ورزش وجود دارد. یوفا در نقش برادر کوچک فیفا هم از این قضیه مبرا نیست و دوشادوش اخوی قدرقدرت خود آموزش می‌بیند و حرکت می‌کند.

پرزیدنت اینفانتینو نمونه برجسته این ادعا‌ست که سال‌ها در مقام دبیرکل یوفا، زیر دست میشل پلاتینی کار کرده و وقتی این مرد فرانسوی همراه با سپ بلاتر رئیس سابق فیفا به اتهام فساد مالی گسترده محکوم شدند، این آقا ارتقاي مقام یافت و به شکلی حیرت‌انگیز در انتخابات سال 2016 کنگره فوق‌العاده فیفا، با کسب 116 رای رئیس فدراسیون جهانی فوتبال شد! رقبای او هم شیخ سلمان بحرینی و شاهزاده علی بن‌حسین اردنی بودند که به‌ترتیب 88 و 4 رای به‌دست آورد.

انتخاب روسیه و قطر به‌عنوان دو میزبان جام‌جهانی در سال‌های 2018 و 2022 از عمده مسائل توام با ابهام و سوءاستفاده مالی در صدر فیفا تا کمیته اجرایی آن است؛ زمانی که سپ بلاتر عهده‌دار این مقام بود و با همراهی دیگر مسئولان این نهاد، به‌ویژه جک وارنر نایب‌رئیس سابق فیفا، جفری وب رئیس کونکاکاف، خولیو روکا مامور توسعه فیفا و رافائل اسگویی‌ول رئیس فدراسیون فوتبال ونزوئلا، کارهای خود را پیش می‌برد.

او در همه این سال‌ها همدست معروفی به‌نام پلاتینی داشت تا در کنار هم به اتهاماتی چون سوءمدیریت، تخصیص غیرقانونی بودجه و جعل اسناد محکوم شوند و از چرخه فوتبال کنار گذاشته شوند. یکی از نکات مهم این دوره، فساد در کمیته اجرایی فوتبال بود، جایی که افراد آن حتی در تغییر آرا و انتخاب بهترین بازیکن سال هم نفوذ داشتند و دخالت می‌کردند.

حال در این دور باطل دو نام نسبتاً جدید مطرح شده است: جیانی اینفانتینو ایتالیایی- سوئیسی و اُلکساندر چفرین اسلوونیایی که این روزها در کنار هم جریان فوتبال جهان را مدیریت می‌کنند. آنها در بحث فساد مالی و زدوبند‌های پشت صحنه معلمی بزرگ دارند که چند بار نام او را آوردیم؛ میشل پلاتینی که هنوز هم ارتباط نزدیکی با اینفانتینو دارد.

پس بی‌دلیل نیست که ترکیب مدیریتی اینفانتینو- چفرین همواره در تقابل با ناظران بی‌طرف قرار می‌گیرد و بحث حمایت عجیب رئیس فیفا از میزبانی سوال‌برانگیز قطر در جام‌جهانی 2022 هم به همین ماجرا برمی‌گردد. جالب این‌که اینفانتینو در مصاحبه با نشریه نجات‌دهنده (lifebogger) عنوان کرده که «پلاتینی و من، کارهای بزرگی در فوتبال انجام دادیم و همیشه می‌خواهم روی خاطرات مثبت پلاتینی تمرکز کنم…»

اینفانتینو کیست؟
او با نام کامل جووانی وینچنزو اینفانتینو، فرزند یک خانواده مهاجر از کالابریا و لومباردی ایتالیا است که سال 1970 در ناحیه بریگ در کشور سوئیس متولد شده و رشد پیدا کرده است. او در کودکی با مشکلات مالی خانوادگی روبه‌رو بوده و به سختی درس خوانده و در دانشگاه فرایبورگ سوئیس در زیرشاخه حقوق که به مدیریت فوتبال (Football Governance) مربوط می‌شود، ادامه تحصیل داده است.

جالب این‌که اینفانتینو هرگز در فوتبال استعدادی نداشت و عضو هیچ آکادمی فوتبال پایه و حتی تیم‌های محلی هم نبوده و به همین سبب در محافل جهانی مورد انتقاد قرار گرفته است؛ اما راهکار این مرد 52‌ساله، حضور در ترکیب تیم‌های پیشکسوت و بازی‌های خیرخواهانه است تا مثلاً ثابت کند که منتقدان او اشتباه می‌کنند!

در محافل اروپایی، مسیر اینفانتینوی جوان به سمت فوتبال را با عنوان priceless ارزیابی می‌کنند که به مفهوم بی‌بها یا بدون قیمت بودن است! او یک مشاور حقوقی در برخی سازمان‌ها و باشگاه‌های سوئیسی بود؛ اما جاه‌طلبی‌اش باعث شد تا ابتدا دبیرکل مرکز بین‌المللی مطالعات ورزشی دانشگاه نوشاتل سوئیس شده، سپس مسئول بخش صدور مجوز باشگاه‌ها و در ادامه مدیرکل حقوقی یوفا شود و در نهایت به سمت دبیرکلی این نهاد فوتبالی اروپایی برسد.

اینفانتینو 7 سال این عنوان را حفظ کرد و پس از رسوایی مالی بلاتر و پلاتینی، ناگهان نامزد ریاست فیفا شد و با حمایت کمیته اجرایی یوفا، به قله مدیریتی فوتبال جهان صعود کرد؛ در حالی که پیش از آن فقط عضو کمیته اصلاحات فیفا بود. برنامه‌های او در گسترش فوتبال و افزایش تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در جام‌جهانی هم نشان از حب ریاست و توجه به جمع‌آوری آرای کشورهای رده دو و سه فوتبال جهان داشت تا به‌راحتی دو دوره ریاست خود بر فیفا را تمدید کند که آخرین آن همین چند روز پیش، بدون حتی یک رقیب بود! چفرین هم دقیقاً از همین الگو کپی‌برداری کرده تا با ابزارهایی چون افزایش تعداد تیم‌های لیگ قهرمانان و لیگ اروپا و تاسیس دو رویداد کم‌‌بهای لیگ ملت‌های اروپا و لیگ کنفرانس به هدف خود که استمرار مدیریت یوفا‌ست، برسد.

یکی از اولین موارد شک و شبهه به اینفانتینو، به نقش او در رسوایی معروف به اسناد پاناما است، اما وی در بازجویی‌ها عنوان کرد که هرگز با طرفین درگیر ماجرا برخورد نداشته و انتشار این اسناد تخلف مالی را ناامیدکننده خواند. او در سال 2016 هم مظنون به نقض قوانین اخلاقی فیفا بود و توسط اتاق تحقیق کمیته اخلاق فیفا بازجویی شد.

این تحقیقات در سه زمینه متمرکز بود: بلندپروازی اینفانتینو در ماه‌های اول ریاست خود؛ مسائل مربوط به منابع انسانی و فرایند‌های استخدام در دفتر رئیس، امتناع از امضای قراردادی که رابطه کاری او با فیفا را مشخص می‌کرد. کمی بعد اسنادی فاش شد که نشان از مخارج شخصی اینفانتینو و خانواده‌اش برای اموری چون خرید تشک خانه، دستگاه ورزش، گل‌آرایی و حتی لباس‌ها و راننده شخصی از بودجه جاری فیفا داشت!

دفاع سوئیسی
آقای رئیس در دوران ریاست خود تلاش زیادی برای دفاع از اعطای میزبانی جام‌جهانی به دو کشور روسیه و قطر کرد؛ تصمیمی که در سطحی کلان مورد سوال و انتقاد قرار گرفته بود؛ اما رئیس سوئیسی سعی کرد از این انتخاب که دست‌پخت هموطنش سپ بلاتر و دوست نزدیکش میشل پلاتینی بود، دفاع کند و این دو کشور را شایسته میزبانی مهمترین رویداد فوتبال جهان بخواند! او حتی سال 2019 مدال دوستی روسیه را از دست ولادیمیر پوتین دریافت کرد تا نشانه‌های محکمی از ذهنیت خود برجای گذارد!

جام‌جهانی قطر هم با بحث حقوق کارگران مهاجر همراه شد تا اینفانتینو جلوتر از جبهه خلفای آل‌ثانی و ناصر الخلیفی، به دفاع از عملکرد قطری‌ها پرداخته و این دوره مسابقات را بهترین جام‌جهانی تاریخ بنامد! در حالی‌که استخدام غیرقانونی، تحمیل ساعات کاری بیش از حد، دستمزدهای پرداخت نشده و مرگ کارگران در پروژه احداث ورزشگاه‌های قطر هنوز هم مورد ابهام و سوال است و برخی تیم‌ها نظیر آلمان و چند کشور اروپایی دیگر به وضوح از این مسئله انتقاد کرده‌اند؛ اما پاسخ تند آقای رئیس فیفا، فرار رو به جلو بود تا در مصاحبه مطبوعاتی روز افتتاحیه بگوید:

«شما در حدی نیستید که به دیگر کشورها درس اخلاقی بدهید.» پس از برخورد مهربانانه اینفانتینو با میزبانان دو جام‌جهانی اخیر و انتقادات گسترده چهره‌های فوتبالی، بحث تضاد منافع احتمالی هم مطرح شد. از جمله تخصیص هواپیمای شخصی برای مرد سوئیسی و همکارانش تا به دفعات به این دو کشور سفر کنند. اتاق بازپرسی در نهایت پرونده مربوط به منابع انسانی و مفاد قرارداد اینفانتینو را مورد بررسی دقیق قرار داد. این همزمان با گردوخاک «کارل هاینس رومنیگه» یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال آلمان بود که با مضمون شفافیت، دموکراسی و اصول اداره نهاد بین‌المللی فوتبال، از این مقام ارشد شکایت کرد.

اینفانتینو سال 2020 هم متهم به ملاقات مخفیانه با مایکل لاوبر دادستان کل سوئیس شد که موضوع صحبت آنها، فساد پیرامون فیفا بوده و پس از افشای آن، پیشنهاد استعفا به رئیس فیفا شد، اما او نپذیرفت و گفت که همه‌چیز این دیدار قانونی بوده است.جانی اینفانتینو که به زبان‌های ایتالیایی، آلمانی، فرانسوی و اسپانیایی مسلط است و به زبان‌های انگلیسی و پرتغالی و عربی هم صحبت می‌کند، زندگی خصوصی به نسبت مخفی دارد. همسرش «لینا ال‌اشغر» اهل لبنان است و چهار دختر به‌نام‌های الیسیا، سابرینا، رسنا و دالیا دارد. او با پیشینه خانوادگی کاتولیک رومی، رابطه نزدیکی با پاپ فرانسیس دارد. اینفانتینو در فوتبال باشگاهی هم طرفدار اینترمیلان است.باید منتظر ماند و دید که جام‌جهانی قطر چگونه به پایان می‌رسد و چه تبعاتی برای رئیس سوئیسی فوتبال دارد.

کدخبر: ۴۹۰۲۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر