کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۸۱۸
تاریخ خبر:

ایران و آمریکا به توافق نزدیک شده‌اند؟

روزنامه هفت صبح |حرف و حدیث‌ها در مورد روند پیشروی مذاکرات وین ادامه دارد. هر کدام از طرفین با اعلام برداشت خود از گفت‌وگوها، اعلام کرده‌اند که گفت‌وگوها در حال پیشرفت است‌ اما به نظر می‌آید سرعت و نحوه آن مورد انتقاد قرار دارد.خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: به‌رغم اینکه آمریکا می‌خواهد شانس حصول توافق برجامی قریب‌الوقوع با ایران را کمرنگ جلوه دهد اما رد و بدل شدن تماس‌های دیپلماتیک و انتشار گزارش‌هایی از پیشرفت در روند مذاکرات وین حاکی است که تماس‌های غیرمستقیم ایران و آمریکا احتمالا درحال نزدیک شدن به توافق است.

این رسانه آمریکایی افزود: تبادل زندانیان به‌رغم وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین می‌تواند اقدامی اعتماد‌ساز برای احیای برجام باشد؛ هر چند ‌ آمریکا و انگلیس روز دوشنبه گزارش‌ها درباره هرگونه توافق مورد مذاکره درباره تبادل زندانیان ایرانی و انگلیسی را تکذیب کردند.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته با رد برخی خبرها درخصوص تبادل زندانی‌ها میان ایران و آمریکا، گفت: جدا از گفت‌وگوها و مسائلی که در برجام دنبال می‌شود، موضوع زندانی‌ها همواره در دستورکار ایران بوده ‌ و این گزارش‌های منتشر شده به نقل از منابع آگاه تایید نمی‌شود.

آسوشیتدپرس در بخشی از گزارش خود نوشت: بازگشت به توافق هسته‌ای بزرگ‌ترین و جنجال‌برانگیز‌ترین طرح سیاست خارجی در نخستین ماه‌های ریاست جمهوری جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود و به احیای توافقی کمک خواهد کرد که بیشتر مشاوران بایدن در سال‌های خدمت خود در دولت باراک اوباما به آن دست یافتند.

آسوشیتدپرس با اشاره به کارشکنی رژیم صهیونیستی نوشت، هر‌گونه رویکرد آشتی‌جویانه با ایران با مخالفت شدید تل‌آویو مواجه است و دستکم سه نشست جداگانه در هفته گذشته بین مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی انجام شده است.بر اساس این گزارش، افزایش فعالیت‌های دیپلماتیک همزمان با آمادگی مذاکره‌کنندگان برای دور چهارم مذاکرات وین، حامیان توافقی را که دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، امیدوار و مخالفان آن را خشمگین کرده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، حامیان توافق می‌گویند لغو تحریم‌ها تنها راهی است که ایران را به توافق پایبند می‌کند.همچنین نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با ابراز تعجب از برخی سخنان که مدعی فروپاشی مذاکرات احیای برجام بودند، گفت ‌ این گفت‌وگوها در حال پیشرفت است.میخائیل اولیانوف در صفحه توئیتر خود نوشت: «با تعجب، نظرات برخی تحلیلگران را می‌خوانم که ادعا می‌کنند گفت‌وگوهای وین درباره برجام، در حال فروپاشی است.»

وی افزود: «این، تفکرات واهی و خیالات باطل کسانی است که با تلاش‌ها برای تقویت رژیم عدم اشاعه هسته‌ای بر مبنای ان‌پی‌تی مخالف هستند. در واقعیت، مذاکرات در حال پیشرفت است.»در دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام که هفتم اردیبهشت ماه در وین برگزار شد، حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفتند و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد و گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

کدخبر: ۳۸۷۸۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر