کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۱۸۹۳
تاریخ خبر:

ایران‌خودرو ‌از «ریرا» کراس‌اوور ملی خود ‌رونمایی می‌کند

روزنامه هفت صبح | خودروی جدید ایران خودرو قرار بود عصر دوشنبه با حضور وزیر صمت رونمایی شود که برنامه رونمایی به دلیل عدم حضور وزیر به تعویق افتاد اما اعلام شده است به‌زودی این خودرو رونمایی می‌شود.

اما مشخصات این کراس‌اوور جدید با این نام شاعرانه چیست؟
مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، در حاشیه مراسمی در روز یکشنبه اعلام کرد که به‌زودی کراس‌اوور ملی این خودروساز با نام «ریرا» به بازار معرفی می‌شود. «ریرا» یا همان «ری‌را» نام مازندرانی به حساب می‌آید که در برخی تعریف‌ها به معنی باران بوده و در آثار ادبی نویسندگان و شاعران به آن اشاره شده است.

براساس گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، ریرا که همان نام تجاری پروژه K125 است، دوشنبه با حضور وزیر صمت رونمایی می‌شود که البته محقق نشد! همچنین گفته شده بود که نمونه اولیه کراس‌اوور ملی ایران خودرو به‌صورت اختصاصی برای وزیر صمت و هیات همراه رونمایی می‌شود و احتمال دارد که از مراسم معرفی این خودرو، تصاویری منتشر نشود.

مشخصات ری‌را
ویژگی‌های ایران‌خودرو ریرا: ری‌را بر‌اساس پلتفرم IKP1 طراحی شده است. این پلتفرم که نسخه بومی پلتفرم PF1 گروه PSA است، در حال حاضر برای تارا استفاده شده و قرار است تا این کراس‌اوور دومین محصول ایران خودرو بر‌اساس این پلتفرم باشد. ابعاد و اندازه اولین کراس‌اوور ملی ایران‌خودرو، در دسته کراس‌اوورهای B پلاس بازار جهانی قرار گیرد و می‌توان ریرا را در ابعاد و اندازه به پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C3-XR، نیسان جوک و… نزدیک دانست. همچنین با توجه به اصول پلتفرم PF1 گروه PSA، ایران‌خودرو K125 اصول پایه و اسلوب کلی پژو ۲۰۰۸ را دارد.

امکانات ریرا: چندی پیش طی مراسمی نسخه مفهومی K125 یا همان ری‌را در مرکز تحقیقات ایران خودرو به‌صورت خصوصی رونمایی شد. در آن مراسم معرفی این محصول اعلام شد که نسخه فول‌آپشن این خودرو به امکاناتی مانند سقف پانورامای برقی، سنسور نور، سنسور باران، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دسته دنده الکتریکی، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، جلو آمپر (کلاستر) دیجیتال، استارت دکمه‌ای، نمایشگر لمسی، رادار نقطه کور، رادار خطی، سنسور فشار باد و دمای تایرها، فناوری LED چراغ‌ها و… مجهز خواهد بود.

مشخصات فنی‌: آن طور که گفته می‌شود، ری‌را با دو پیشرانه به بازار می‌آید. یکی از پیشرانه‌ها که برای نسخه پایه این کراس‌اوور ملی انتخاب شده است، از نوع TU5 پلاس بوده و ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این پیشرانه ۶/۱ لیتری توان خود را به جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT انتقال می‌دهد و به چرخ‌های جلو می‌رساند. به احتمال بسیار زیاد، ریرا در نسخه دنده دستی هم به بازار معرفی می‌شود.

نمونه فول‌آپشن ایران‌خودرو ریرا به پیشرانه TC7 پلاس مجهز است که با حجم ۱۶۴۵ سی‌سی و فناوری توربو شارژ، ۱۶۸ اسب بخار را با گشتاور ۲۴۵ نیوتن‌متر تولید می‌کند. توان این پیشرانه هم از طریق جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT به چرخ‌های جلوی این خودروی جدید می‌رسد. ریرا قرار است تا در آینده با نسخه برقی هم به بازار معرفی شود و در گام‌های بعدی خانواده پیشرانه سه سیلندر ایران‌خودرو بر روی آن نصب گردد.

کدخبر: ۴۶۱۸۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر