کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۰۳۵
تاریخ خبر:

اگر می‌خواهید به دوبی بروید این گزارش را‌ بخوانید

روزنامه هفت صبح | تیرماه پارسال تقریبا همین حول و حوش بود که شاهد تغییر رفتار امارات در مقابل ایران بودیم و حالا دوباره شاهد اتفاقات مثبت جدید در روابط دو کشور هستیم. در آن مقطع امارات پس از یک دوره اختلافات سیاسی با ایران ناگهان تصمیم گرفت نیروهایش در یمن را کاهش دهد و با عربستان هم مشخص بود که به مشکل خورده. همزمان بازگشایی سفارت امارات در سوریه هم اتفاق افتاد و همه داشتند به این نتیجه می‌رسیدند که با بهبود روابط ایران و امارات فشار از روی صرافی‌های این کشور برای همکاری با ایران برداشته می‌شود و گشایش‌های اقتصادی نسبی در راه است.

شاید اینکه دلار تا زمستان و قبل از ماجرای کرونا در کانال ۱۲ و ۱۳هزار تومان درجا می‌زد هم بی‌ارتباط با این اتفاقات نبود. به هرحال از ماجراهای دی‌ماه و بعد از شیوع کرونا دوباره اوضاع خراب شد تا همین چندروز اخیر که چند خبر مهم در حوزه روابط ایران و امارات منتشر شد. یکی اینکه پرواز‌های هواپیمایی امارات از فرودگاه امام از سر گرفته شد و روند صدور ویزا برای شهروندان ایرانی هم یکبار دیگر کلید خورد. از طرفی آمار صادرات ایران به این کشور در بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل هشت‌درصد رشد داشته. ادعایی هم در رسانه‌های غربی منتشر شده که ایران توانسته یکی از کشتی‌هایش را که آمریکا درصدد توقیف آن بوده، در سواحل امارات بازپس بگیرد. جزئیات این چهار خبر را در ادامه می‌خوانید.

*** بازگشت هواپیمایی امارات به فرودگاه امام
هواپیمایی امارات به ایران برگشت. ساعت ۱۱دیروز یک فروند بوئینگ ۷۷۷ هواپیمایی امارات بعد از حدود پنج‌ماه وقفه از فرودگاه امام خمینی به سمت دوبی حرکت کرد. علی کاشانی، مدیر شهر فرودگاهی امام خمینی با اعلام این خبر توضیح داده که برای پرواز به دوبی شرایط جدیدی از جمله تست معتبر کرونا و همراه داشتن بیمه مسافرتی که بیماری کووید۱۹ را پوشش دهد هم تعریف شده. این اتفاق در حالی است که آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا هشدارهای قبلی خود در مورد ریسک‌های پرواز در آسمان ایران را تکرار کرده.

از طرفی بحران کرونا هم وجود دارد و با این نشانه‌ها باید از سرگیری پروازهای هواپیمایی امارات در ایران را اتفاق مهمی تلقی کنیم. این درحالی است که آمار مسافران فرودگاه امام خمینی در خردادماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۹۵درصد کاهش داشته و شاید با برقراری پروازهای هواپیمایی امارات و ایرلاین‌های مشابه به‌تدریج این آمار بالاتر برود. اعلام شده شهروندانی که قصد استفاده از پروازهای هواپیمایی امارات را دارند، باید در مراکز معینی حداکثر ۹۶ساعت قبل از پرواز تست پی‌سی‌آر کرونا بدهند.

این شرط البته فقط مختص ایرانی‌ها نیست، هواپیمایی امارات اعلام کرده که شهروندان سایر کشور‌ها از جمله روسیه، مصر، هند و بعضی ایالت‌های آمریکا هم باید قبل از پرواز این گواهینامه تست کرونا را ارائه بدهند. خبرگزاری ایسنا نوشته که پذیرش مسافر توسط هواپیمایی امارات فعلا با ویزای توریستی و اقامت مقدور است و پذیرش مسافران به صورت ترانزیت امکان‌پذیر نیست. خبرگزاری ایرنا اما نوشته که از سرگیری پروازهای این ایرلاین به معنی در دسترس بودن ۵۹مقصد در جهان خواهد بود.

*** صدور ویزای توریستی امارات برای ایرانی‌ها
از سرگیری صدور ویزای توریستی امارات برای ایرانی‌ها اتفاق مهم دیگری است که همین آخر هفته‌ای که گذشت در حوزه روابط ایران و امارات شاهد بودیم. دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایرانی به خبرگزاری ایسنا گفته که از روز پنجشنبه سفارت امارات متحده عربی در تهران بازشده و امکان درخواست ویزای توریستی وجود دارد.

مرتضی قربانی البته توضیح داده که برای سفر به این کشور شرایطی گذاشته شده از جمله اینکه شهروندان ایرانی حداکثر تا چهار روز قبل از سفر به امارات در مراکز مشخصی تست کرونا بدهند و تعهد بدهند در صورت داشتن علائم کرونا در امارات قرنطینه بشوند و هزینه‌های آن هم برعهده خودشان است. ضمن اینکه در فرودگاه امارات هم به‌صورت موردی از مسافران تست پی‌سی‌آر کرونا گرفته می‌شود و هزینه آن ۳۶۰درهم(۲٫۳میلیون تومان) است.

این یکی البته با توجه به هزینه‌های درمانی بالا در کشورهای دیگر، احتمالا خبر خوبی برای داوطلبان سفر به دوبی نیست. با وجود همه این شروط، شروع مجدد صدور ویزا برای ایرانی‌ها اتفاق مهمی است چون از هشتم اسفند ۹۸ و بعد از شیوع کرونا، امارات مرزهایش را روی اتباع همه کشور‌ها بست. به‌رغم اینکه اقتصاد این کشور بر پایه صنعت توریسم است و فقط دوبی در سال ۲۰۱۹ میزبان ۱۶٫۷میلیون توریست بود و ۱۵۰میلیارد درهم از این راه درآمد داشت.

*** رشد هشت‌درصدی صادرات ایران به امارات
جدیدترین آمار اعلامی از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که ایران در سه‌ماهه ابتدایی امسال توانسته میزان صادرات خود به امارات متحده عربی را افزایش دهد. به گزارش ایسنا، براساس آمارهایی که از تجارت ایران در دوماهه ابتدایی سال جاری منتشر شده، میزان صادرات کشور بیش از ۳۰درصد کاهش پیدا کرد که دلیل اصلی آن مسدودشدن مرزهای مشترک از سوی کشورهای همسایه و منطقه و کاهش جدی تجارت جهانی بود.

براساس برآوردهای انجام‌شده از سوی بانک جهانی، تجارت جهان در سال ۲۰۲۰ حدودا ۳۰درصد کاهش خواهد یافت و در این بین اقتصاد ایران نیز استثنا نخواهد بود. در شرایطی که هنوز ایران و بسیاری از کشورهای جهان به‌شدت با ویروس کرونا درگیر هستند، سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که صادرات ایران در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری به یکی از اصلی‌ترین مقاصد صادراتی کشور افزایش یافته است. براساس اعلام این سازمان در بهار امسال، میزان صادرات ایران به امارات متحده عربی رشدی هشت‌درصدی را به ثبت رسانده است. بر این اساس، در شرایطی که در بهار پارسال، میزان صادرات ایران به امارات متحده عربی، در مرز ۹۰۰میلیون دلار قرار داشت، این عدد در مدت مشابه سال جاری به یک‌میلیارد دلار رسیده است.

میزان صادرات وزنی ایران به امارات متحده عربی هم از دومیلیون و ۴۰۰هزار تن به سه‌میلیون و ۴۰۰هزار تن رسیده و به این ترتیب رشدی ۴۰درصدی را به ثبت رسانده است. با ثبت این آمار به نظر می‌رسد، در شرایطی که صادرات از مرزهای زمینی به‌دلیل شیوع کرونا کاهش یافته اما فعالیت در مرزهای دریایی کشور ادامه یافته است. با گشایش دوباره مرزهای مشترک با کشورهایی مانند عراق، پیش‌بینی می‌شود، بخشی از کاهش صادرات در ماه‌های گذشته، در تابستان امسال جبران شود. پس از چین و عراق، امارات متحده عربی سومین شریک تجاری ایران در ماه‌های گذشته بوده است.

*** بازپس‌گیری کشتی توقیفی در امارات
خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شده که ایران ۱۰روز پیش توانسته یک نفتکش خود را که آمریکا درصدد مصادره آن بوده، از سواحل امارات به شکل حیرت‌انگیزی بازپس بگیرد. طبق خبری که این خبرگزاری منتشر کرده، این کشتی با نام گلف‌اسکای روز چهارشنبه در سواحل ایران دیده شده. تا الان منابع داخلی هیچ واکنشی به این ادعا نداشتند و سایت‌های داخلی هم صرفا خبر رسانه‌های خارجی را منعکس کردند. خبرگزاری فارس، از قول موسسه انگلیسی حقوق بشر در دریا نوشته که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد، این کشتی در روز پنج جولای به علت دور زدن تحریم‌ها توقیف شده و در سواحل امارات بوده اما چندروز بعد به سواحل ایران برگشته.

در متن این خبر آمده که ناخدای کشتی هم این خبر را تایید کرده و ۲۶نفر از خدمه کشتی که هندی بودند، به کشورشان بازگشتند و دونفر دیگر در ایران حضور دارند. سایت خبری انتخاب نوشته، یک روزنامه صهیونیستی هم تایید کرده، نفتکش گلف‌اسکای به‌صورت چراغ‌خاموش برای صادرات نفت ایران و دور زدن تحریم‌ها فعالیت می‌کرده و بعد از توقیف در سواحل امارات ناگهان ناپدید می‌شود.

بررسی ما روی سایت‌های بین‌المللی کشتی‌ها نشان می‌دهد، گلف‌اسکای با پرچم دومنیکا فعالیت داشته و آخرین موقعیتی که از آن ثبت شده ۱۰روز پیش در بندر خور فکان امارات بوده؛ پس از آن سیگنال ردیابی این کشتی خاموش شده. با توجه به اینکه هنوز خبر به‌طور رسمی تایید نشده، نمی‌توانیم بگوییم این ادعا صحت دارد یا خیر، به‌خصوص که یکی از رسانه‌های غربی هم نوشته این کشتی متعلق به یک شرکتی کشتیرانی عمانی است.

کدخبر: ۳۴۰۰۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر