کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۰۶۲۱
تاریخ خبر:

اگر مهریه سکه است؛ پول نقد ندهید

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| این هفته به یک سوال مطرح شده توسط یکی از مخاطبین روزنامه و چهار سوال مطرح شده توسط مخاطبین سایت دادراه پاسخ خواهیم داد:

سوال یک: همه ما می‌دانیم که ارث فرزندان ذکور (پسر)، دوبرابر فرزندان اناث (دختر) است. با این حساب، آیا در زمینه نگه‌داری از والدین هم باید فرزندان پسر، دو برابر دختران مشارکت کنند؟

پاسخ: خیر. تقسیم ارث، ارتباطی با وظایف اخلاقی فرزندان در زمینه نگه‌داری از والدین در سن کهولت ندارد. اگرچه صحبتی که شما کردید می‌تواند عادلانه‌تر به نظر بیاید.

سوال دو: یک سال قبل یک درگیری داشتم و به دیه و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شدم. تجدید نظر خواهی هم رد شد و در آخر ابلاغیه تجدید نظر نوشته بود: رای قطعی می‌باشد. در صورت رضایت شاکی، حبس قابل تبدیل به تعلیق با جزای نقدی است. این به چه معناست؟

پاسخ : این به معنای خرید حبس نیست هر چند خود اصطلاح خرید حبس، اصطلاح غلطی است که میان مردم رواج پیدا کرده است. ممکن است در صورت وجود شرایطی مجازات حبس به مجازات نقدی بدل شود که این شرایط در ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی آمده است و یکی از آن شرایط نیز گذشت شاکی است.

سوال سه: در خصوص پرونده جعل برای اینجانب توسط دادسرا، قرار منع تعقیب صادر شده است. شاکی اعتراض کرده و دادگاه کیفری اعتراض را رد کرده است. خواستم بدانم این رای نهایی است یا مجددا می‌تواند در شعبه دیگری از دادگاه بررسی شود؟

پاسخ: رای قطعی است.

سوال چهار: ساکن یک مجتمع مسکونی هستم. هرماه سر موعد مقرر شارژ ساختمان اعم از هزینه نگهبانی، سرایداری و برق و گاز و برق مشترک را پرداخت کردم. هیات مدیره مبلغ ۳ میلیون تومان بابت شارژ عمرانی گذاشتند و همه واحدها قرار است پرداخت کنند. بنده مبلغ ۱میلیون تومان را پرداخت کردم. الان هیات مدیره اعلام کرده هر واحدی که پرداخت نکند از داشتن آسانسور محروم خواهد شد. آیا هیات مدیره می‌تواند چنین کاری کند؟

پاسخ: شما قاعدتا موظف به پرداخت آن حق شارژ هستید ولی هیات مدیره ساختمان بدون نظر دادگاه، نمی‌تواند اقدام به چنین کاری کند.

سوال پنج: مهریه همسر بنده سکه بوده است. در بازه‌های زمانی مختلف، مبالغی به صورت نقدی به حسابشان واریز کردم و در فیش واریزی عنوان کرده‌ام بابت علی‌الحساب مهریه اما الان وکیل ایشان می‌فرمایند این مبالغ قابل قبول نیست چون مهریه سکه بوده است. آیا می‌شود به نرخ روز سکه، معادل وجه پرداختی‌ام از مهریه همسرم کسر گردد؟

پاسخ: خیر. مهریه ایشان سکه بوده و باید سکه پرداخت می‌کردید. با این حال امکان اخذ آن مبالغ را از ایشان دارید.

‌هر هفته در روزهای دوشنبه ‌ آخرین تحولات حقوقی که شهروندان به آن نیاز دارند را گزارش می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید سوالات خود را به ایمیل‌های زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:
PR@7Sobh.com
mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۷۰۶۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر