کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۴۲۷
تاریخ خبر:

اگر مسئولان اجاره‌نشین بودند...

روزنامه هفت صبح | ممنوعیت درج قیمت مسکن در پلتفرم‌های اینترنتی اگرچه با هدف کنترل قیمت‌ها اجرایی شد اما نه تنها نتیجه مطلوبی نداشت بلکه باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان شد. به‌خصوص در این روزهای کرونایی که اگر همان شیوه سابق بررسی آنلاین آگهی‌ها برقرار بود، طبعا از خیلی رفت‌وآمدهای غیرضروری جلوگیری می‌شد.

ضمن اینکه شاید به تعدیل قیمت‌ها در دوران رکود خرید و فروش مسکن هم کمک می‌کرد. به هر حال این تصمیم از چندی پیش اجرایی شد و اظهارات اخیر رئیس اتحادیه مشاوران املاک نشان داد که بعضی نگرانی‌های صنفی این گروه زمینه‌ساز این برگشت به عقب بوده. در این زمینه پرسش‌هایی را با بهاره آروین، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران مطرح کردیم که او در پاسخ یادداشتی در اختیار هفت‌صبح قرار داد که در ادامه می‌خوانید.

به دلیل نرخ بالای تورم در سال ۹۸، حوزه مسکن نیز با افزایش قیمت قابل‌توجهی در حوزه خرید، فروش و اجاره مواجه شده است. در این میان، حال و روز مستاجران در شهر تهران از دیگران بدتر و اسفبارتر است چون با چندبرابر شدن قیمت‌ها، آن‌ها باید جست‌وجوی زیادی برای اجاره خانه متناسب با وضعیت مالی‌شان انجام دهند چراکه ارزش پول رهن و اجاره‌ای که سال گذشته با آن قادر به اجاره مسکن بودند بسیار کاهش پیدا کرده و باید در محله‌ای دیگر با سطح قیمت‌های پایین‌تر و در جست‌وجوی خانه‌ای با متراژ و امکانات کمتر باشند بلکه بتوانند با پول سال گذشته‌شان، یک چاردیواری در شهر تهران پیدا کنند.

متاسفانه ممنوعیت سایت‌های اینترنتی از درج قیمت‌های حوزه مسکن، مستاجران در جست‌وجوی خانه را با سردرگمی و استیصال مواجه کرده است، هر سال از خردادماه که مدارس تعطیل می‌شدند، فصل نقل و انتقالات مسکن به خصوص در حوزه اجاره آغاز می‌شد اما امسال همزمان با وضعیت بد اقتصادی و تورم بالا و چندبرابر شدن اجاره‌ها که مستاجران را ناگزیر از تخلیه و جست‌وجوی خانه جدید می‌کند، شیوع کرونا هم اوضاع را برای جست‌وجوی خانه سخت‌تر کرده است.

در شرایطی که با شیوع کرونا، همگان به در خانه ماندن توصیه می‌شوند، برخی مسئولان با اعمال فشار به سایت‌های اینترنتی، آن‌ها را وادار به حذف قیمت خرید و فروش و اجاره مسکن کرده‌اند که اساسا با فلسفه وجودی و کارکرد این خدمات اینترنتی در تعارض است و به عبارتی وجود این سایت‌ها در حوزه مسکن را بی‌فایده و بلاموضوع کرده است چراکه واضح است، قیمت اصلی‌ترین عامل در جست‌وجوی خانه است و اصلا جست‌وجوی خانه بدون اطلاع از قیمت آن بی‌معنی است.

درواقع مسئولان خواسته یا ناخواسته مردم را وادار کرده‌اند در این شرایط شیوع کرونا و در اوج فصل نقل و انتقالات، از این سر شهر به آن سر شهر بروند و در یک وجب مغاره‌های معاملات ملکی چسبیده و در کنار هم ساعت‌ها وقت‌شان را از این بنگاه به آن بنگاه هدر دهند و با قیمت‌های نجومی که با سودجویی برخی اعضای همین صنف معاملات ملکی‌ها، روز به روز سربه فلک کشیده‌تر جلوه می‌کند مواجه شوند.
واقعا من نمی‌فهمم کدام عقل سلیمی سایت اینترنتی را از درج قیمت منع می‌کند و مردم را در تنگنای ارتباط و دریافت انحصاری خدمات از صنفی قرار می‌دهد که در بالاتر بودن قیمت معامله نفع شخصی و مستقیم دارد.

واقعا این ممنوعیت چه هدف و فایده‌ای جز کلافگی و استیصال مردم در این گرما و ترافیک و کرونا برای مراجعه به بنگاه‌های مختلف معاملات ملکی دارد. مردم هم وقت‌شان هدر می‌رود، هم در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار می‌گیرند و هم احتمال اینکه کلاه سرشان برود بالاست چون برخلاف قبل که می‌توانستند با یک جست‌وجوی ساده در سایت‌های اینترنتی در حوزه مسکن، قیمت‌های مختلف خانه‌های مشابه را با هم مقایسه کنند، الان بنگاه‌های معاملات ملکی انحصار اطلاعات این حوزه را به دست گرفته‌اند که این انحصار زمینه‌ساز فساد و کلاه گذاشتن سر مردم می‌شود.

واقعا گاهی وقت‌ها فکر می‌کنم علت اصلی این بی‌تدبیری‌ها این است که کمتر مسئولی اجاره‌نشین است یا دست‌کم دغدغه نرخ اجاره‌اش را ندارد و بدون اینکه فکر کند این ممنوعیت، در این شرایط اقتصادی چه به روز کسی می‌آورد که با بالا رفتن قیمت اجاره، باید کلا محله‌اش را عوض کند بلکه بتواند با بودجه و امکاناتش یک چاردیواری در این شهر پیدا کند و با ممنوعیت سایت‌های اینترنتی در درج قیمت‌ها که به معنای ازکار افتادن این سایت‌ها در ارائه خدمات مفید به مخاطبان‌ است، مردم گیج و سردرگم باید در خیابان‌های شهر راه بیفتند و این سر شهر به آن سر شهر را گز کنند بلکه دست‌شان بیاید که با این چندرغازی که دارند، کجا می‌توانند خانه مناسب‌تری اجاره کنند.

واقعا متوجه علت این ظلم آشکار به این قشر ضعیف مستاجران نمی‌شوم که نه فقط شرایط اقتصادی کمرشان را خم کرده بلکه یک شبه و با یک تصمیم نسنجیده، اندک آسودگی‌شان برای جست‌وجوی آسان خانه را هم از دست می‌دهند و مستقیم با صنفی طرف می‌شوند که اگر طرف‌شان کمی خدانشناس باشد می‌تواند باهدف بیشتر کردن سهم و نفع شخصی خودش از معامله، خون این بندگان خدا را در شیشه کرده و با اعلام قیمت‌های عجیب و غیرواقعی، کل بازار نقل و انتقالات مسکن را به آشوب و آشفتگی بکشند که هم مالکان و هم مستاجران از آن متضرر می‌شوند.

باز چند سال پیش که سایت‌های اینترنتی نبودند، آگهی‌های روزنامه‌ها مانند ضمیمه روزنامه همشهری، یکی از ابزارهای موثر و مفید در دست مستاجران بود که با حذف دلالی و واسطه‌گری معاملات ملکی‌ها، اندکی قیمت‌های اجاره را واقعی‌تر می‌کرد و به مستاجران در جست‌وجوی خانه امکان مقایسه می‌داد. با ورود و جایگزین شدن سایت‌های اینترنتی، روزنامه‌ها از این عرصه کنار رفتند، حال با از کار انداختن سایت‌ها که از قضا هیچ نفعی هم در بالا بودن قیمت‌ها ندارند، مستاجران مانده‌اند و معاملات ملکی‌های محلی که چاره‌ای جز مراجعه حضوری بهشان و مواجهه با انواع و اقسام شگردهای واسطه‌گری‌شان وجود ندارد، وضعیتی که حتی پیش از دوره اینترنت هم با آن مواجه نبودیم که مردم اینقدر مستاصل و بی‌پناه مجبور باشند صرفا به قشری برای دریافت خدمات جست‌وجوی مسکن مراجعه کنند که نفع مستقیم و شخصی در بالاتر بودن قیمت معامله و پنهان کردن عیوب آن برای به اصطلاح جوش خوردن معامله دارند.

سایت‌های اینترنتی هم عکس داشتند هم قیمت و هم جست‌وجوی همزمان متراژ و قیمت در چندین محله را امکان‌پذیر می‌کرد که مراجعات حضوری مردم را به شدت کاهش می‌داد و باعث می‌شد افراد پس از دریافت اطلاعات لازم نسبت به بازدید از خانه اقدام کنند، درحالی که الان با بی‌فایده شدن مراجعه به این سایت‌ها که با حذف قیمت از آن‌ها انجام شده و با چندبرابر شدن قیمت‌ها که نقل و انتقال مستاجران را ناگزیر کرده، مستاجر فعلی مدام باید غریبه‌های متعددی را در این شرایط کرونا برای بازدید خانه‌اش به داخل خانه راه بدهد و مستاجران هم باید از خانه‌های بسیاری بازدید کنند بلکه بالاخره بتوانند خانه دلخواه متناسب با بودجه‌شان را پیدا کنند. واقعا کدام عقل سلیمی این بازگشت به عقب آن‌ هم در این شرایط کرونا را قبول می‌کند؟

به‌هرحال بنده در صحن شورای شهر و در دفاع از شهروندان بی‌دفاع در برابر تصمیمات سلیقه‌ای و نسنجیده برخی مسئولان، نسبت به این ممنوعیت بی‌مبنا و زیان‌بار و ناشی از فشار گروه‌های ذی‌نفع یعنی صاحبان بنگاه‌های معاملات ملکی اعتراض خواهم کرد و امیدوارم هرچه زودتر این وضعیت اصلاح شده و در این شرایط اقتصادی همزمان با شیوع کرونا، مسئولان دیگر با تصمیمات بی‌مبنا بار اضافه بر دوش مردم نگذارند.

کدخبر: ۳۳۳۴۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر