کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۵۸۸۶
تاریخ خبر:

اگر با مردی کافه بروم شوهرم ‌می‌تواند مهریه ندهد؟

روزنامه هفت صبح، مضطفی آرانی | این هفته هم به سه سوال مطرح شده در فضای مجازی پاسخ خواهیم داد.
* یک: پسر ۱۶ ساله من، چهار ماه پیش عقد کرده و در این مدت حدود شش بار به او حالت غش دست داده است. حال عروسم درخواست مهریه دارد. سوال من این است که:

الف. آیا با توجه به سن زوج، مهریه مطالبه شده از پدر زوج گرفته می‌شود یا نه؟
ب. شرایط دادخواست اعسار چیست و آیا گواهی اشتغال به تحصیل و همچنین اعزام پسرم به خدمت در آینده، در حکم اعسار تاثیر دارند یا نه؟
ج. اگر بیماری مرتبطی در پسرم به اثبات برسد؛ موجب ساقط شدن مهریه می‌شود یا نه؟

* پاسخ: فرزند شما از نظر قانونی، بالغ هستند و خود مسئول پرداخت مهریه خواهند بود. از نظر قانونی نیز بستگان او من جمله شما که پدر وی هستید؛ در این زمینه مسئولیتی ندارید. برای دادخواست اعسار در این زمینه باید ابتدا منتظر تشکیل جلسه رسیدگی باشید و بعد از صدور حکم درخواست اعسار کنید.

آنچه در اعسار برای دادگاه اهمیت دارد آن است که متوجه شود، فرد مال و اموالی ندارد بنابراین گواهی اشتغال به تحصیل شاید بتواند موثر باشد اما اعزام او در آینده به خدمت خیر. بنابراین به جای این اسناد، یک استشهاد محلی جمع کرده و با امضای معتنابهی مثل ۴۰ نفر آن را به دادگاه ارایه دهید تا برای دادگاه مسجل شود که این فرد، توانایی پرداخت مهریه ندارد. بیمار بودن یا نبودن فرزند شما نیز تاثیری در پرداخت مهریه ندارد. مهریه دین است و باید آن را پرداخت کند.

* دو: من با یک آقا در کافه قرار گذاشتیم و برای کار صحبت می‌کردیم. ایشان کنار من نشسته بودند. شوهرم وارد شد و شروع به فیلم گرفتن کرد. آیا این فیلم، مدرکی قابل تکیه است برای طلاق من و نپرداختن حق وحقوق من؟

* پاسخ: در فرضی که شما تعریف کردید خیر. صرف قرار گذاشتن و صحبت کردن و کنار هم نشستن دلیلی برای نپرداختن حق و حقوق نیست. البته در مورد طلاق، مرد حق دارد که این کار را انجام دهد و دادگاه نیز از او دلیلی مطالبه نمی‌کند اما در مورد حق و حقوق، آنچه شما گفتید دلیلی برای عدم پرداخت حق و حقوق مالی زوجه نیست.

* سه: بنده یک وسیله را برای فروش از طریق نرم افزار … تبلیغ کردم. فردی تماس گرفت و خود را مامور نیروی انتظامی معرفی کرد و برای خرید جنس. حضورا به درب منزل بنده آمد جنس را برای تست و بازدید گرفت و در یک لحظه غفلت سوار ماشین شد و رفت حالا من ماندم و فقط یک شماره موبایل. حاضرم ۱۰برابر ارزش جنس هزینه کنم فقط آن شیاد را به سزای کارش برسانم لطفا راهنمایی کنید.

* پاسخ: با تنها سندی که در دست دارید یعنی شماره موبایل به یک کلانتری یا دادسرا مراجعه و شکایت کنید. اگر در اطرافتان هم کسی دوربین مداربسته دارد شاید بتوانید برای پیدا کردن پلاک خودرو از او کمک بگیرید.

*** ‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .

کدخبر: ۳۶۵۸۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر