کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۷۷۵۴
تاریخ خبر:

اومیکرون؛ کرونای آفریقایی‌ وحشی‌تر ‌از ‌دلتا

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | این آخر هفته اخبار نگران‌کننده‌ای از شناسایی یک گونه جهش‌یافته جدید از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی منتشر شد که هم سرایت‌پذیری بالایی دارد و هم ممکن است کل شیوه‌های تشخیص و درمان و واکسن را دور بزند. سویه جدید ویروس کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی «اومیکرون» نامیده شده است. از طرفی خبر رسیده علاوه بر کشورهایی مثل آلمان و اتریش، حتی جبل‌الطارق که کل جمعیت آن واکسینه شدند هم بعضی محدودیت‌های کرونایی را برگردانده.

بررسی‌ها البته نشان می‌دهد این فرضیه که واکسیناسیون در این منطقه شکست خورده کاملا اشتباه است و کاهش آمار مرگ و میر و ابتلا نسبت به قبل کاملا مشهود است. در ایران البته خوشبختانه آمار فوتی‌های کرونا همچنان روند نزولی خود را حفظ کرده و این نکته را هم وزیر بهداشت متذکر شده که دیگر واردات واکسن به کشور نداریم، از این به بعد فقط واکسن داخلی.

‌شناسایی سویه جدید و خطرناک کرونا
چند روز پیش یک سویه جدید از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی شناسایی شد. گفته می‌شود این واریانت می‌تواند از همه موارد قبلی قوی‌تر باشد و کل واکسن‌ها و روش‌های تشخیص و درمان بیماری کرونا را دور بزند. فعلا گفته شده که چند مورد از این سویه جدید در اطراف ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی مشاهده شده و به کشورهای دیگر هم سرایت کرده.

جایی که قطب اقتصادی آفریقا محسوب می‌شود و تجار زیادی به آنجا رفت و آمد دارند. از جمله دیروز گفته شد که در اراضی اشغالی فلسطین هم این ویروس را در بدن مسافری که از مالاوی سفر کرده بود شناسایی کردند. دیروز سازمان جهانی بهداشت یک جلسه اضطراری در این مورد برگزار کرد. گفتند فعلا چند هفته نیاز داریم تا کارشناسان بررسی کنند که این سویه جدید که به B.1.1.529 مشهور شده، تا چه حد خطرناک است.

این سازمان پیشنهاد کرده که فعلا نیازی نیست کشورها محدودیت‌های جدیدی برای سفرها وضع کنند با این حال بعضی کشورها از جمله انگلیس تصمیم گرفتند از همین حالا برای مسافرانی که از کشورهای آفریقایی می‌آیند محدودیت‌های سختگیرانه‌ای اعمال کنند. اگر تحلیل دانشمندان آفریقای جنوبی درست باشد این ویروس با سرعت بالایی در جهان پخش می‌شود و افراد واکسینه شده هم بار دیگر در معرض خطر جدی ابتلا قرار می‌گیرند. نمودارهایی که فعلا از مقایسه سرایت‌پذیری این سویه جدید در مقایسه با بتا و دلتا منتشر شده نشان می‌دهد این گونه جهش یافته جدید خیلی وحشتناک‌تر از موارد قبلی است.

اوضاع کرونا در واکسن‌زده‌ترین کشور دنیا
در مورد ارتباط واکسیناسیون با کاهش آمار ابتلا به بیماری کرونا و مرگ و میر ناشی از آن اخیرا تردیدهای تازه‌ای در بعضی کشورهای غربی مطرح شده. بعد از کشورهایی مثل آلمان و اتریش و دانمارک که مجبور شدند محدودیت‌های کرونایی را برگردانند، حالا گفته می‌شود واکسیناسیون حتی در منطقه کوچک جبل‌الطارق که کل جمعیت آن واکسینه شدند هم موفقیت آمیز نبوده.

بزرگترین نشانه آن هم لغو کردن جشن‌های کریسمس و توصیه دولت به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بیان شده. یکی از کاربران توئیتر به نام «طبری» با انتشار یک رشته توئیت به طور خاص وضعیت منطقه جبل‌الطارق را بررسی کرده و توضیح داده که چرا این ادعاهای جدید صحیح نیست و همچنان واکسن زدن بهترین روش برای مقابله با کرونا است. جبل‌الطارق منطقه‌ای با ۳۳ هزار و ۶۷۷ نفر در جنوب اسپانیا و تحت قیومیت دولت انگلیس و ایرلند شمالی است.

در بخشی هم به این نکته اشاره می‌شود که چرا موقعیت کشورهایی مثل اتریش و آلمان که کمتر از ۷۰درصد جمعیت خود را به طور کامل واکسینه کردند تا این حد لغزنده است. بخش‌هایی از این رشته توئیت را بخوانید:

در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۲۰ این منطقه(جبل‌الطارق) شاهد پیک موارد ابتلا در یک روز (۱۸۰ نفر) بوده و در تاریخ ۸ ژانویه ۱۳۱۷ مورد ابتلای فعال در این منطقه وجود داشته. در هفدهم ژانویه بالاترین تعداد فوتی بر اثر کرونا در یک روز (۹ نفر) در این منطقه ثبت شده.

سه روز بعد از پیک آمار افراد مبتلا، در روز ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ واکسیناسیون کرونا در این منطقه شروع شده. در همون روز اول ۳ درصد از جمعیت خودش را واکسینه کرده. در تاریخ ۳۱ ژانویه واکسیناسیون دُز دوم در جبل‌الطارق شروع شد. در این روز ۱٫۱۹ درصد جمعیت واکسیناسیون کامل شده بودند.

این در حالی است که با وجود نزولی شدن عددی موارد ابتلای جدید و فعال در طول ماه ژانویه (۱۴ مورد ابتلای جدید و ۳۰۵ مورد ابتلای فعال در اول فوریه) این منطقه در این ماه شاهد ۷۰ مورد مرگ بر اثر کرونا بود. بعد از این روز شیب کشتار کرونا در این منطقه به شکل واضحی کند می‌شود. طوری که از ۶ فوریه تعداد موارد ابتلای جدید به زیر ۶ مورد در روز رسیده و تا ۹ جولای این روند ادامه دارد. در ۵ مارس شاهد ۲۰ مورد ابتلای فعال هستیم.

در ۳۰ آوریل احتمالاً ۱۰۰درصد جمعیت این منطقه واکسیناسیون کامل شده بودند. می‌پرسید چرا احتمالاً؟ چون افراد غیر مقیم هم می‌توانستند واکسن دریافت کنند معادل ۱۱۸درصد جمعیت این منطقه تا امروز در این کشور واکسیناسیون کامل شده‌اند. از پانزدهم مارس هم شمارشگر فوتی‌های کرونا روی ۹۴ ثابت می‌ماند.

با این وجود از اول جولای شاهد افزایش کیس‌های روزانه هستیم. و از ۱۰ جولای موارد ابتلای جدید روزانه دو رقمی می‌شود و در ۳۰ جولای شاهد ۳۸۶ مورد ابتلای فعال هستیم. بله درست حدس زدید. جناب دلتا واریانت تشریف آوردند. با وجود این تا ۶ آگوست حتی یک مورد فوتی جدید هم نداشته‌اند.

از ۳۰ سپتامبر هم شروع می‌کنند به تزریق دُز سوم بوستر و تا ۲۰ نوامبر ۴۵٫۵ درصد شهروندان دُز بوستر را دریافت کرده‌اند. مقایسه کنید با آمار واکسیناسیون ۶۸درصد آلمان و زیر ۶۶ درصدی اتریش و وضعیت بحرانی سیستم درمانی که در اتریش قرنطینه و برنامه واکسیناسیون اجباری را در پیش داشته. حالا چرا ادعا می‌کنند واکسیناسیون ناموفق و بی‌فایده است؟ چون از ۳۰ آوریل تا به امروز ۲۷۱۳ مورد ابتلای جدید به کرونا دیده شده.

با وجود این آمار بالای ابتلا که تقریباً نصف مقدار اوج ابتلا در ژانویه است، فقط ۴ مورد فوتی یعنی کمتر از ۱٫۵ مورد به ازای هر هزار مورد ابتلا در افراد واکسینه. در اطلاعیه ۱۲ نوامبر دولت محلی آمده که وضع خیلی خراب است. ۷۲ مورد ابتلا در روز قبل و ۵۷ مورد در همان روز دیده شده. از این موارد ۵ نفر در بیمارستان بستری شده‌اند که تنها یکی از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.

دیگر واکسن وارداتی نداریم!
روز پنجشنبه بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت رسما اعلام کرد که واردات واکسن به کشور متوقف شده و برای دُز سوم هم صرفا از واکسن‌های داخلی استفاده می‌شود. این موضوع البته اواسط آبان‌ماه هم از سوی گمرک اعلام شده بود. آن زمان معاون فنی گمرک اعلام کرد که با رسیدن آمار واکسن‌های وارداتی ۱۴۷ میلیون و ۱۷۲ هزار دُز از این به بعد واردات واکسن به کشور نخواهیم داشت.

در عین حال جمعیت هلال احمر هم که نقش مهمی در واردات انبوه واکسن به کشور داشت اعلام کرد دیگر در این راستا اقدامی نخواهد کرد. اظهارات وزیر بهداشت هم روز پنجشنبه در حاشیه تحویل پنج میلیون دُز واکسن داخلی کووپارس بیان شد.

به گفته او: « وزارت بهداشت اعتقاد بسیار بالایی به واکسن‌های داخلی دارد چون تمام مراحل ساخت و تولید را می‌بیند و نظارت می‌کند. هفته گذشته جلسه‌ای با مدیران موسسه روبرت کخ آلمان داشتیم و تولید واکسن کرونا در پلتفرم‌های مختلف در ایران، باعث تعجب آنها شده بود. با توجه به برآورد نیاز کشور، اولویت واکسن‌های تولید داخل است چون دیگر واردات واکسن کرونا صورت نمی‌گیرد.»

کدخبر: ۴۲۷۷۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر