کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۸۶۹۷
تاریخ خبر:

اوضاع کاروبار ایرانی‌ها‌ در آمریکا چطور است؟

روزنامه هفت صبح| آمارهایی که از وضعیت کاروبار ایرانی‌های ساکن آمریکا وجود دارد، نشان می‌دهد که بخش زیادی از ما ایرانی‌ها در این کشور 9.8 میلیون کیلومتر مربعی، در حوزه خدمات آموزشی، مراقبت‌های بهداشتی و خدمات اجتماعی کار می‌کنیم. در سال 2020 ایرانی‌ها به ترتیب در دو ایالت کالیفرنیا و تگزاس بیشترین اقامت دائم را دریافت کرده‌اند و این آمار با اطلاعاتی که مؤسسه سیاست مهاجرت آمریکا منتشر کرده یکسان است.

تابستان امسال گزارشی از این موسسه منتشر شد که نشان می‌داد حدود 400 هزار مهاجر ایرانی‌الاصل در ایالات متحده زندگی می‌کنند که بیش از یک‌سوم آنها در منطقه شهری لس‌آنجلس اقامت دارند. همه آمارهایی که درباره وضعیت شغلی ایرانی‌های ساکن آمریکا بررسی می‌کنیم، مربوط به داده‌های سال 2021 و درصدها مربوط به جمعیت ایرانی‌های مهاجر مقیم این کشور است. حالا این مهاجران بیشتر چه شغل‌هایی دارند و وضعیت درآمدشان به طور متوسط چقدر است؟

اوضاع میانگین درآمد خوب است
رصدخانه مهاجرت سال 1400 گزارشی کوتاه منتشر کرد و در آن توضیح داد که وضعیت اقتصادی و اجتماعی مهاجران ایرانی در آمریکا چطور است. طبق داده‌های به دست آمده، مهاجران هندی از نظر جایگاه شغلی با 76 درصد، عربستان سعودی با 68.8 درصد و مهاجران ایرانی با 62 درصد سه کشوری هستند که به ترتیب مردم آن دارای مشاغل رده بالا در آمریکا هستند. مکزیک هم با 13 درصد و ویتنام با 32 درصد از این نظر در پایین‌ترین رتبه‌ها قرار دارند.

به طور کلی ایرانی‌های مقیم آمریکا از نظر میانگین درآمد خانواده و درآمد سرانه جایگاه خوبی دارند؛ هند تنها کشوری است که از نظر میانگین درآمد خانواده، وضعیت بهتری حتی نسبت به ایالات متحده دارد. مهاجران ایرانی هم با 102 هزار دلار و کره‌جنوبی هم با 97 هزار دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند. علاوه بر آن هند، ایران و ترکیه به ترتیب سه کشوری هستند که با داشتن درآمد سرانه 74. 67 و 59 هزار دلاری وضعیت بهتری نسبت به ایالات متحده دارند.

کشورهای فیليپین، مکزیک و هند به ترتیب دارای بیشترین تعداد کادر بهداشت و درمان در این کشورند و ایران هم با مجموع 29 هزار نیروی بهداشت و درمان در رده بیست و یکم قرار دارد. چین، هند، ویتنام و فیلیپین بیشترین جمعیت آسیایی‌تباران سیلیکون‌ولی را تشکیل می‌دهند. بنابر‌این، این تصور که ایرانی‌ها دارای بالاترین نرخ مالکیت کسب و کار در میان گروه‌های قومی در ایالات متحده هستند، طبق داده‌های آماری درست نیست.

جمعیت بالای 16 سال افراد متولد ایران که به آمریکا مهاجرت کرده‌اند، 392 هزار و 365 نفر به دست آمده که نرخ اشتغال بالایی دارند؛ یعنی نرخ مشارکتشان در بازار کار 63.9 درصد و نرخ بیکاری‌شان هم 8.5 درصد است. طبق داده‌های رصدخانه مهاجرت ایران، نرخ مشارکت ایرانیان از متوسط مهاجران بالاتر و بومیان آمریکا پایین‌تر است.

اوضاع کاروبار چطور است؟
این عددها و رقم‌ها می‌گویند که 30.1 درصد از ایرانی‌های ساکن آمریکا در شغل‌هایی فعالند که با خدمات آموزشی، مراقبت‌های بهداشتی و خدمات اجتماعی در ارتباط بود. 16.3 درصد از این جمعیت هم در رسته متخصصان، دانشمندان، مدیران و خدمات اداری مدیریت پسماند قرار دارند. 11.3 درصد هم به کار خرده‌فروشی مشغول بودند و 9.5 درصد هم در حوزه تولید کار می‌کردند.

در گروه شغلی مالی، بیمه و فروش و اجاره املاک 6.6 درصد ایرانی‌های آمریکا حضور داشتند. علاوه بر آن شش درصد هم در کار ساخت‌وساز بودند و 4.6 درصد هم در کار حمل‌ونقل و انبارداری و خدمات مربوط به آن. گروه‌های کاری که ایرانی‌ها کمتر در آنها حضور داشتند که مربوط به این شغل‌هاست: هنر، سرگرمی، هتلداری و خدمات غذایی با 4.1 درصد، اداره عمومی که توضیح زیادی درباره آن داده نشده، اما 3.6 درصد ایرانیان آمریکا در این گروه شغلی مشغول به کارند، سایر خدمات هم 3.3 درصد ایرانی‌ها را به خود جذب کرده. شغل‌های مربوط به اطلاعات و عمده فروشی هم به ترتیب با 2.2 و 1.9 درصد کمترین درصد حضور ایرانی‌ها را دارد.

بخش خصوصی در اولویت است
وضعیت شغلی ایرانی‌ها در آمریکا را می‌توانیم به شکل دیگری هم دسته‌بندی کنیم؛ یعنی میزان حضور آنها در بخش دولتی و خصوصی. در همان سال 2021، درصد مهاجران ایرانی آمریکا در شغل‌هایی که به نام «مزد و حقوق‌بگیری در بخش خصوصی» تعریف می‌شود، 75.6 درصد بود. 13.1 درصد هم در بخش‌های دولتی کار می‌کردند و باقی خوداشتغالی داشتند و در این دو دسته جای نمی‌گرفتند. به طور خلاصه یعنی بخش زیادی از ایرانی‌های شاغل ساکن آمریکا در بخش خصوصی کار می‌کنند.

مقایسه ایرانیان ساکن این کشور نشان می‌دهد این گروه از نظر کیفیت فعالیت اقتصادی قوی‌تر از سایر مهاجران و متولدان آمریکا عمل می‌کنند؛ چون 65.1 درصد از ایرانیان شاغل بالای 16 سال در مشاغل حوزه مدیریت تجارت، علوم و هنر مشغول به کارند که بسیار بیشتر از 43.2 درصد بومی‌ها و 37.4 درصد کل مهاجران است.

درآمد متوسط خانوارهای ایرانیان مهاجر در آمریکا بیش از 144 هزار دلار در سال تخمین زده شده است که بسیار بیشتر از حدود 99 هزار دلار بومی‌ها و 103 هزار دلار مهاجران است. درآمد مهاجران ایرانی از منابع رفاه عمومی که می‌تواند یکی از عوامل تحمیل بار اقتصادی بر کشور مقصد هم باشد به طور متوسط کمتر از 18 هزار دلار است. نرخ فقر برای جمعیت ایرانی‌های ساکن آمریکا 8.3 درصد است که از نرخ مشابه برای جمعیت متولدان آمریکا که 12.6 درصد اعلام شده کمتر است. این آمار حتی از نرخ فقر جمعیت سایر گروه‌های مهاجر هم که 14 درصد است، پایین‌تر است.

کدخبر: ۵۰۸۶۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر