کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۷۰۴
تاریخ خبر:

اوضاع سخت ‌سی‌سختی‌ها در سرما و کرونا

روزنامه هفت صبح | دارد سه روز می‌شود که از زلزله سی‌سخت می‌گذرد؛شهر تفریحی نزدیک یاسوج که منطقه ییلاقی و تفریحی اهالی چهارمحال و بختیاری و استان‌های اطراف آن محسوب می‌شود.تا همین چهار روز پیش سی‌سخت را به خانه‌های ویلایی در دامنه کوه دنا می‌شناختند اما دیگر اسم سی‌سخت که بیاید همه به یاد زلزله شب بیست‌ونهم بهمن امسال می‌افتند؛مثل اتفاقی که برای رودبار،ورزقان و سرپل‌ذهاب افتاد.

زلزله چند شب پیش سی‌سخت با ۵٫۶ریشتر هم به خود شهر و هم به روستاهای اطرافش آسیب زیادی زده است.علی رمضانی، یکی از اهالی سی‌سخت می‌گوید با اینکه خانه‌اش آسیبی ندیده، آنها دو شب است که به خانه نرفته‌اند.نه فقط آنها، بلکه هر کسی که می‌شناخته شب را بیرون مانده. هرکسی که ماشینی داشته آنجا و هرکسی که نداشته با فرش و قالی چادر درست کرده است و خوابیده.

آقای رمضانی که قبلا یک رستوران در این منطقه داشته می‌گوید بین آنها چادر توزیع شده اما به همه مردم نرسیده است.به گفته او، اداره اوقاف در شهر به صورت سیار وسایل بهداشتی پخش کرده و کمیته امداد هم به مردم غذا داده است.او می‌گوید:«مناطق ویلایی از سی‌سخت حدود ۳۰-۴۰کیلومتر فاصله دارند و من نشنیده‌ام که آسیب زیادی به آنها برسد اما خود سی‌سخت و روستاهای اطرافش مانند دهنو، علی آباد، اقبال آباد و کریک آسیب بیشتری دیده‌اند.»

به گفته او خیابان دنا در شهر سی‌سخت که نزدیک‌ترین خیابان به کوه دناست، بیشترین آسیب را در این زلزله دیده.آنقدر شدت زلزله زیاد بوده که حتی با وجود بتنی بودن اکثر خانه‌های آن محله، نتوانسته‌اند مقابل آن مقاومت کنند.به گفته او همین روز گذشته دو پس لرزه آمده که فکر خانه رفتن را هم از سر آقای رمضانی دور کرده است.یکی از ساختمان‌هایی که حسابی تخریب شده، هتل دال بوده که به خاطر نزدیکی به کوه خسارت زیادی دیده است.بعضی از افراد هم می‌گویند تا ۸۰ درصد ساختمان‌های شهر آسیب دیده‌اند.

*** اطلاعات زلزله‌نگاری
براساس گزارش مرکز زلزله‌نگاری، زلزله در فاصله ۱۰کیلومتری سی‌سخت در کهگیلویه‌وبویراحمد، ۱۹کیلومتری کمه در استان اصفهان و ۲۴کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است.این زمین‌لرزه را در یاسوج،گچساران و دهدشت هم احساس کرده‌اند.آخرین اطلاعات نشان می‌دهد که خوشبختانه کسی جان خود را در این زلزله از دست نداده و فقط ۶۳ مورد مصدوم شده‌اند.

*** ریشه سی‌سخت در شاهنامه
حالا چرا به این شهر سی‌سخت می‌گویند؟ آنطور که در شاهنامه آمده یاران کیخسرو،پادشاه ایران قبل از اسلام در یکی از گردنه‌های کوه‌های این ناحیه دچار برف و سرما می‌شوند و سی نفر از یارانش بر اثر برف و سرما و کولاک از بین می‌روند. به همین دلیل این گردنه را به یاد لشکر کیخسرو، سی‌سخت نامیدند یعنی جایی که سی مرد سخت از سرما و کولاک برف از دنیا رفته‌اند.

نزدیک اینجا غاری وجود دارد که بر اساس روایت‌های باقی مانده از قدیم،کیخسرو در آن برف و بوران به این غار پناه می‌برد.آن غار هم به اسم کیخسرو شناخته می‌شود.حتی یکی از گردنه‌های مهم این شهر در شمال سی‌سخت به اسم بیژن به یاد یکی از یاران کیخسرو نامگذاری شده است.گردنه بیژن یکی از مرتفع‌ترین گردنه‌های ماشین‌رو در کشور است.این شهر افسانه‌ای امروز به دشواری زیر باران و آوار دارد به زندگی چنگ می‌زند.

از این طرف زلزله از آن طرف کرونا اوضاع را سخت کرده‌بود که همین دیروز برف هم به آن اضافه شد تا همه چیز را تا اینجای کار وخیم‌تر کند. فرماندار سی‌سخت در آخرین گفت‌وگوی خود گفته آنها نیازمند چادر، پتو و وسایل گرمایشی هستند که مردم می‌توانند با اهدا به هلال احمر به سی‌سخت و مردمانش کمک برسانند.

کدخبر: ۳۷۴۷۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر