کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۸۷۷
تاریخ خبر:

اوج التهاب در شمال سوریه

روزنامه هفت صبح | در ششمین روز از حملات ترکیه، بر اساس یک توافق نظامی، نیروهای نظامی دمشق به سمت شمال کشور حرکت کردند. یکشنبه شب خبر یک توافق مهم میان نیروهای کرد حاضر در شمال شرق سوریه و دولت مرکزی این کشور منتشر شد‌. توافقی که به گفته کردها فقط نظامی و فعلا تنها در جهات دفاع از این منطقه در قبال تجاوز ترکیه است. گفته شده ‌ قرار است مسائل سیاسی بعدا مورد بحث قرار بگیرد.

در آخرین تحولات به گفته اردوغان تا عصر دیروز راس‌العین به تصرف ترکیه در آمده و شهر تل ابیض هم محاصره شده است‌ اما به نظر می‌رسد اردوغان کمی بزرگنمایی کرده ‌. به هرحال او دیروز اعلام کرد ‌ کشورش با عملیات‌های سپر فرات و شاخه زیتون منطقه‌ای به مساحت ۴۰۰۰ کیلومتر مربع را در غرب فرات از لوث تروریست‌ها پاکسازی کرده و شرق فرات را هم پاکسازی خواهد کرد.

یکشنبه شب یکی از مقامات کردهای سوریه اعلام کرده بود اگر قرار باشد میان سازش و کشته شدن کردها یکی را انتخاب کند، انتخاب او بقای مردم خود است و ساعتی بعد مشخص شد که گفت‌و‌گوهایی بین دولت مرکزی سوریه و کردها برگزار شده ‌. بر اساس توافق نظامی اتفاق افتاده، دولت سوریه قرار است در مرز شمالی این کشور مستقر شود.

این منطقه سال‎ها تحت نظارت کردها بود و حالا از آغاز جنگ داخلی سوریه، اولین بار است که دولت مرکزی کنترل آن را در دست می‎گیرد. البته این بستگی به رویکرد ترکیه نسبت به این قضایا دارد. کردها می‌گویند ‌ امیدوارند با این اتفاقات راه آزادی عفرین هم که در تصرف ترکیه است، باز شود.

همزمان با خبر مذاکره کردها و دمشق، برخی خبر از توافق‌ بین ترکیه و سوریه هم دادند‌ اما این موضوع را اندکی بعد شخص اردوغان تکذیب کرد. مظلوم عبدی فرمانده کل نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه، در مقاله‎ای اشاره کرده بود که توافق با دمشق بخش‌های دردناکی دارد. با این حال هنوز مشخص نیست دو طرف برای اینکه ارتش سوریه به کمک کردها در شمال بیاید، بر سر چه چیزهایی به نتیجه رسیده‌اند.

*** واکنش آمریکا به اتفاقات سوریه
مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا به شبکه سی‌بی‌اس گفت:«در ۲۴ ساعت گذشته دریافته‌ایم که ترکیه احتمالا قصد گسترش حملات ورای برنامه‌ریزی اولیه و به سوی غرب را دارد.» به گفته او این وضع، نیروهای آمریکایی را میان «دو ارتش متخاصم» گرفتار خواهد کرد.

*** دعوا بر سر منبج
اردوغان می‎گوید نیروهایش ۱۰۹ کیلومتر را گرفته‌اند و ۲۱ روستا به تصرف ارتش ترکیه درآمده. اتفاقاتی که در تل ابیض و راس‌العین می‎افتد و به نظر می‌آید که این مناطق در حال سقوط به دست ارتش ترکیه هستند، یکی از بخش‌های مهم تصمیمات رئیس جمهور ترکیه بوده است. با این حال احتمالا ورود ارتش سوریه به این مناقشه اوضاع را تا حدودی عوض خواهد کرد.

یکی از مناطقی که مورد بحث در سوریه است، منبج است. هم ارتش سوریه و هم ترکیه هر دو به سمت این شهر حرکت کرده‎اند. ابتدا ترکیه گفت ‌ قصد تصرف آن را دارد و بعد از آن اعلام شد که به شهر ورود نمی‏کند. اردوغان در حالی این خبر را اعلام کرد که قبلا گفته بود هدف او تصرف این شهر است.

آکتای‌، مشاور رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت: ارتش ترکیه در برابر هرگونه پیشرفت ارتش اسد به سمت شهر منبج ممانعت خواهد کرد و رژیم اسد قادر به مقابله با ترکیه نیست. به نظر می رسد ‌ اردوغان بعد از به راه افتادن سوری‌ها به سوی منبج، از داخل این شهر شدن پشیمان شده است. برخی این را یک عقب‌نشینی معنادار می‌دانند. یکی دیگر از اقدامات قابل توجه ارتش سوریه وارد شدن به اردوگاه عین عیسی است.

این اردوگاه محل حضور داعشی‌ها در منطقه تل ابیض است. حضور سوریه در این منطقه هم از این نظر اهمیت دارد که ارتش در نزدیکی محل دعوای کردها و ترکیه مستقر شده و هم اینکه کاری که ترکیه نتوانست آن را انجام دهد را ممکن است کامل کند. بر اثر اتفاقات چند روز اخیر بسیاری از داعشی‌ها فراری شده‌اند. ممکن است که حضور سوریه در این اردوگاه پراهمیت مانع از این دست آزادی‌ها شود.

کدخبر: ۲۸۵۸۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر