کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۶۹۵
تاریخ خبر:

اهمیت سامانه کدال برای بورس‌بازها

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | ‌شرکت‌های بورسی باید تمام اطلاعاتی را که لازم است در اختیار سهامداران قرار بگیرد در سامانه کدال به نشانی Codal.ir منتشر کنند. برای همین بعضی بورس را آینه شفافیت می‌دانند چراکه شما به عنوان یک سهامدار باید در جریان جزئیات عملکرد شرکت باشید. پیدا کردن گزارش‌ها در سامانه کدال چندان کار سختی نیست و صرفا با جست‌وجوی نماد موردنظرتان می‌توانید فهرست بلندبالایی از گزارش‌های منتشر شده را مشاهده کنید. اینجا به انواع گزارش‌های بااهمیتی که در سامانه کدال منتشر می‌شوند پرداخته‌ایم تا ببینیم هر کدام از آنها چطور می‌توانند برای ما مفید باشند.

*** انواع افشای اطلاعات با اهمیت
اورژانسی‌ترین گزارش‌هایی که در سامانه کدال منتشر می‌شوند، مربوط به افشای اطلاعات بااهمیت است. مطالعه این گزارش‌ها آنقدری برای سهامداران مهم است که بر اساس قوانین بازار به محض انتشار آنها نماد شرکت متوقف می‌شود. اگر اطلاعات بااهمیت در گروه الف جای بگیرد، نماد شرکت برای یک روز متوقف می‌شود و فردا بدون دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد. افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب نماد را برای یک ساعت به حالت سفارش‌گیری می‌برد.

خبرهایی مثل تصمیم شرکت برای افزایش سرمایه، توقف بخشی از فعالیت شرکت، کشف منابع مالی جدید، خرید یا فروش سهام عمده شرکت‌های دیگر و تغییر قیمت فروش محصولات از جمله اطلاعات با اهمیت گروه الف هستند و اطلاعاتی مثل برگزاری مناقصه یا مزایده، پیشنهاد پرداخت سود نقدی، پذیرش تعهدات جدید توسط شرکت، ایجاد بدهی احتمالی در شرکت از جمله اطلاعاتی هستند که در گروه ب قرار دارند. علاوه بر این، شفاف‌سازی درباره خبر یا شایعه منتشر شده و نتایج حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌ر‌سانی، در گروه افشای اطلاعات با اهمیت قرار می‌گیرد.

*** مراحل افزایش سرمایه
افزایش سرمایه یک شرکت آنقدری اهمیت دارد که باید جزئیات تمام مراحل آن به اطلاع سهامداران برسد. ابتدا شرکت با افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف از تصمیم خود برای افزایش سرمایه رونمایی می‌کند. سپس پیشنهاد هیات مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده برای افزایش سرمایه مطرح می‌شود و بعد از تصویب در مجمع عمومی، حسابرس و بازرس قانونی افزایش سرمایه شرکت را بررسی می‌کند. در صورت تایید شرکت مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه را منتشر و بعد از برگزاری مجمع عمومی، افزایش سرمایه نهایی می‌شود و آخرین قدم انتشار آگهی ثبت افزایش سرمایه است. گزارش‌های مربوط به تمام این مراحل باید در سامانه کدال منتشر شود.

*** انواع گزارش عملکرد ماهانه
شرکت‌های بورسی تمام دخل و خرج ماهانه‌شان را برای سهامداران روشن می‌کنند. کارخانه‌های تولیدی مقدار تولید و فروش ماهانه را در گزارش عملکرد خود می‌آورند. بانک‌ها مبلغ انواع سپرده و تسهیلات خود را افشا می‌کنند، شرکت‌های بیمه از وضعیت فروش انواع بیمه، دریافت حق بیمه و پرداخت خسارت به مشتریانشان گزارش می‌دهند، شرکت‌های سرمایه‌گذاری مبلغ سهام خریداری شده و سود حاصل از فروش آن را منتشر می‌کنند و صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌گویند دقیقا چه تعداد سهام کدام شرکت‌ها را در اختیار دارند که به این گزارش‌ها، صورت‌وضعیت پرتفوی صندوق‌ها گفته می‌شود. مقایسه عملکرد شرکت‌ها با دوره‌های یک ماهه و یک ساله قبل نشان می‌دهد این شرکت در طول فعالیت خود چقدر بازدهی مثبت داشته. طبیعتا با افزایش سودآوری، ارزش سهام شرکت بیشتر خواهد بود.

*** جزئیات صورت‌های مالی سالانه
ترازنامه شرکت مبنای محاسبه سود نقدی سالانه قرار می‌گیرد. شرکت‌ها سال مالی مختلفی دارند. سال مالی بعضی از آنها در اسفندماه به پایان می‌رسد و برخی در ماه‌های دیگر. آنها بعد از پایان سال مالی در فاصله حدود یک یا دو ماه صورت‌های مالی مربوط به سال مالی گذشته را منتشر می‌کنند که در آن اطلاعات حاصل از کل عملکرد شرکت و سود تحقق پیدا کرده در سال گذشته آمده است. بعد از انتشار صورت مالی مجمع عمومی سالانه برگزار و تصمیمات برای سال مالی جدید گرفته می‌شود. همچنین در صورت تقسیم سود نقدی، شرکت باید زمانبندی و نحوه پرداخت سود به سهامداران را هم در سامانه کدال منتشر کند.

*** جزئیات برگزاری مجمع عمومی
تصمیمات مهم شرکت در جلسات مجمع عمومی عادی سالانه یا فوق‌العاده گرفته می‌شود. آنها باید قبل از برگزاری مجمع آگهی دعوت‌نامه را در سامانه کدال بارگذاری کنند که در آن زمان و مکان برگزاری و دستور جلسه مجمع عمومی آمده است. همچنین بعد از برگزاری جلسه شرکت مصوبات جلسه مجمع عمومی را از طریق سامانه کدال در اختیار سهامداران می‌گذارد. این مصوبات می‌تواند شامل افزایش سرمایه، تقسیم سود نقدی، تغییر هیات مدیره یا حتی انحلال شرکت باشد که تاثیر زیادی روی ارزش سهام خواهند گذاشت.

کدخبر: ۳۳۸۶۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر