کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۴۷۳
تاریخ خبر:

انگار طرح مالیات بر‌ خانه‌های خالی‌ واقعا ‌جدی است

مجلس شورای اسلامی یک‌بار دیگر طرح مالیات بر خانه‌های خالی را به شورای نگهبان فرستاده است. این طرح جنجالی که سال‌ها در مجالس مختلف مطرح می‌شد و هیچ‌وقت به نتیجه نرسیده بود این بار هم با ۲۱ ایراد از سوی شورای نگهبان برگشت خورده بود. اینطور که علی نیکزاد نایب‌رئیس دوم مجلس خبر داده اما هفته پیش پس از رفع ایرادات یکبار دیگر این طرح به شورای نگهبان ارسال شده.

این نشان می‌دهد مجلس در تصویب و ابلاغ این طرح به دولت مصمم است. از سوی دیگر با اقداماتی که وزارت راه برای شناسایی خانه‌های خالی شروع کرده به نظر می‌رسد دولت هم با مجلس در این مسیر هماهنگ است. وزارت راه و شهرسازی هفته پیش اعلام کرد که ۱٫۵ میلیون پیامک برای مالکان دوخانه و بالاتر ارسال شده تا این گروه تکلیف خانه‌های مازادشان را مشخص کنند. این دو خبری را که دیروز منتشر شده بخوانید.

* یک: طرح مالیات بر خانه‌های خالی مصوب مجلس شورای اسلامی که شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفته بود هفته گذشته پس از رفع ایرادات مجدداً به شورا ارسال شده است. به گزارش ایسنا، ۱۵مردادماه امسال، مجلس شورای اسلامی، اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم موسوم به قانون مالیات بر خانه‌های خالی را در حالی به تصویب رساند که برای واحدهای خالی از سکنه، ضرایب مالیاتی ۶ برابر، ۱۲ برابر و ۱۸ برابر مالیات متعلقه بر اجاره سالانه وضع کرد؛ طرحی که البته شورای نگهبان ۱۶ ایراد به آن گرفت.

دیروز علی نیکزاد، نایب رئیس دوم مجلس خبر داده که طرح مالیات بر خانه‌های خالی هفته گذشته بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان بار دیگر به شورا ارسال شده است. روز ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ سامانه املاک و اسکان که اطلاعات واحدهای مسکونی کل کشور در آن ثبت خواهد شد به مرحله اجرا رسید. قرار است این اطلاعات با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط جمع‌آوری و برای وضع مالیات متعلقه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. طبق ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم واحدهای مسکونی خالی در سال اول مشمول شش برابر مالیات متعلقه خواهند شد که البته شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفته است.

وزارت راه و شهرسازی قول داده تا پایان تابستان اولین اطلاعات واحدهای مسکونی را در اختیار سازمان امور مالیاتی بگذارد. تا روز ۲۸ مرداد ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شناسایی و شناسنامه‌دار شده است که ۴۰ تا ۴۵درصد از واحدهای مسکونی کشور را شامل می‌شود. پروانه اصلانی گفته که روزانه ۱۰۰ هزار پیامک به مالکان بیش از یک واحد مسکونی ارسال می‌شود و این افراد دو هفته زمان دارند تا وضعیت سکونت واحدهای خود را اعلام کنند.

* دو: معاون وزیر راه و شهرسازی از ارسال پیامک به ۱.۵میلیون نفر دارای مسکن مازاد خبر داد و گفت: حدود ۲.۵میلیون خانوار مشمول خانه‌های مازاد هستند.به گزارش تسنیم، محمود محمودزاده، معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: بیش از ۱۳میلیون ملک شناسایی شده که حدود ۵۰درصد املاک مسکونی کشور را شامل می‌شود. او با بیان این‌که حدود ۲٫۵میلیون خانوار مشمول خانه‌های مازاد هستند به ارسال پیامک به حدود ۱٫۵میلیون نفر از این خانوارها اشاره کرد و افزود:

«مهلتی را برای پیگیری افرادی که اطلاعات وارده آن‌ها در سامانه دچار تناقض با واقعیت بوده، تعیین خواهیم کرد. سامانه فضایی را ایجاد می‌کنیم تا مردم قادر به ارسال پیامک باشند و طی یکی دو روز آینده خبر نهایی آن به اطلاع عموم خواهد رسید.» صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان این‌که مطمئن هستیم وزارت راه تا پایان شهریور بحث خانه‌‌های خالی را جمع‌بندی می‌کند،‌ افزود: «تصور می‌کنم اطلاعات تا چند ماه آتی تکمیل شده و دریافت مالیات بر خانه‌های خالی اجرایی شود که در این صورت بازار اجاره را تنظیم خواهد کرد.»

کدخبر: ۳۴۹۴۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر