کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۲۳۸۸
تاریخ خبر:

انقلاب‌ در بازی‌های ویدئویی فوتبال با «فیفا ۲۲»

روزنامه هفت صبح، امیر پایدار | هر زمان که نسلی جدید از کنسول‌ها پا به عرصه حیات می‌گذارند، روزنه امیدی در گیمرها زنده می‌شود تا با توجه قدرت سخت‌افزاری و معماری پیشرفته و به روز کنسول‌های نسل جدید معنای حقیقی تغییر را در بازی‌های مورد علاقه خود شاهد باشند و آن را تمام و کمال لمس کنند. الکترونیک آرتز قصد دارد این بلند پروازی را روی کنسول‌های نسل نهمی‌ با فناوری جدیدی به‌نام هایپرموشن در بازی فیفا ۲۲ جامه عمل بپوشاند و باعث و بانی تغییر و تحولات بسیاری در ساختار طراحی هسته گیم پلی و انیمیشن‌های بازی و به‌صورت کلی موشن‌های حرکتی بازیکنان در سری فیفا شود.

بخش‌هایی که پاشنه آشیل سری فیفا در نسل هشتم بودند و باعث شدند که کیفیت انیمیشن‌ها و موشن‌های حرکتی بازیکنان به‌شدت منسوخ شده و کهنه به‌نظر برسند. حال سازندگان تصمیم گرفته‌اند با استفاده از چندین فناوری مختلف این نقطه ضعف بزرگ سری فیفا را به فراموشی بسپارند و بازی‌ای تولید کنند که شکل و شمایل یک بازی نسل نهمی‌ به‌نظر برسد تا رویای طرفداران بازی را که سال‌ها منتظر آن هستند به حقیقت تبدیل کند.

‌هایپرموشن یک فناوری منحصربه‌فرد است که طراحی آن توسط الگوبرداری از فوتبال واقعی توسعه‌ یافته. فناوری که گیم‌پلی را به سطح بعدی واقع‌گرایی سوق می‌دهد. هایپر موشن در حقیقت دو فناوری را با هم ادغام کرده. فناوری نخست موشن کپچر کامل تیم‌ها را درون زمین واقعی فوتبال به‌صورت ۱۱ به ۱۱ ضبط حرکت می‌کند. به معنای ساده‌تر هایپرموشن جزئیات یک بازی واقعی و انیمیشن‌ها و حالت‌های مختلف یک بازی فوتبال را به خوبی شبیه‌سازی می‌کند.

این تکنولوژی با استفاده از عملکرد ۲۲ بازیکن حرفه‌ای فوتبال در یک بازی واقعی و به کمک الگوریتم‌های یادگیری ماشین (Machine learning) به بازی فیفا ۲۲ توان ساخت انیمیشن‌های جدید به صورت ریل تایم در حین بازی را می‌دهد. فناوری Machine learning مجموعه فیفا که به صورت اختصاصی سه سال در بخش توسعه کیفیت فنی EA Sport در دست ساخت بوده باعث می‌شود با بررسی بیش از ۷/۸ میلیون فریم انیمیشن ضبط شده از بازیکنان حرفه‌ای، در لحظه انیمیشن‌های جدیدی را برای موقعیت‌‌های مختلف مانند نبرد‌های هوایی، کنترل توپ‌های دشوار و حتی شخصیت‌پردازی بازیکنان و اجرای حرکات منحصر به آنها طراحی کند تا انیمیشن‌های حرکت بازیکنان در بازی فیفا ۲۲ بیش از پیش به واقعیت نزدیک باشند.

برای موشن کپچر کامل تیم‌ها سازندگان از لباس‌های ضبط موشن کپچر بسیار پیشرفته‌ای به‌نام Xsens بهره برده‌اند، لباس‎هایی که باعث می‌شود داده‌هایی بر اساس هر استپ اولیه، توپ‌گیری، دویدن و جدال‌ها و برخوردهای فیزیکی و موشن‌های حرکتی از ۲۲ بازیکنی که برای اولین‌بار با به‌طور همزمان حرکت می‌کنند ضبط شود که بیش از ۴۰۰۰ انیمیشن جدید در فیفا ۲۲ را شامل می‌شود.

فابیو زینو مهندس ارشد نرم‌افزار بازی‌های ورزشی EA Sport در بخش توسعه سیستم انیمیشن سازی فیفا در سال ۲۰۱۸ طی مصاحبه‌ای گفت: من فکر می‌کنم بزرگترین چالش، طراحی موشن‌ها وحرکات بازیکنانی است که می‌توانند مانند انسان رفتار کنند. فناوری یادگیری ماشینی (Machine learning) همچنین می‌تواند راه‌حل‌های جامع‌تری را برای عملکرد فوتبالیست‌ها فراهم کند.

این فناوری نه‌تنها حجم بیشتری از انیمیشن‌ها را در اختیار ما می‌گذارد، بلکه نتایج به مراتب طبیعی‌تری را برای ما فراهم می‌کند. این سیستم انیمیشن پیشرفته جدید باعث می‌شود که کاراکتر درون بازی نسبت به موانع درون محیط آشنایی کامل‌تری داشته و از اینکه بداند کی و کجا زمین فوتبال قرار دارد درک بالاتری داشته باشد. در ادامه نحوه رفتاری و حرکات بازیکن درون زمین بسیار گسترده‌تر و طبیعی‌تر شده و باعث یکپارچگی بیشتر انیمیشن‌ها در بازی می‌شود.

‌ سم ریورا تهیه‌کننده گیم‌پلی توضیح داده که هایپرموشن در سه سال گذشته در دست توسعه بوده و این محدوده زمانی به تنهایی نشان می‌دهد که سخت‌افزار‌های نسل هشتمی‌ از نظر قابلیت به سقف خود رسیده‌اند و توانایی محاسبات سنگین فناوری هایپرموشن را نداشته‌اند. برای محاسبه دقیق و منظم هر انیمیشن در کمترین زمان ممکن نیاز به تصمیم‌گیری سریع سخت‌افزار است و باید به طرزی سریع تصمیم‌گیری در ایجاد اتخاذ بهترین و دقیق‌ترین انیمیشن در زمان گرفته شود.

همین امر باعث می‌شود سخت‌افزار‌های کنسول‌های نسل هشتمی‌ توان محاسبات چنین امری را نداشته باشند و فناوری هایپرموشن فقط بر روی کنسول‌های نسل نهمی‌ در دسترس باشد. جالب است بدانید که هایپرموشن همانطور که گفته شد گستره بسیاری وسیعی از زیرمجموعه‌ها را در بر می‌گیرد. یکی از این موارد ویژگی نبردهای هوایی بازیکنان بر سر توپ باشد که باعث می‌شود شما شاهد نبرد‌های بسیار پویا و سیال در آسمان باشید و شاهد انیمیشن‌های بسیار باکیفیت خواهید بود.

آدریان ناول یکی از طراحان گیم‌پلی فیفا که یک‌سال است به تیم توسعه‌دهنده اضافه شده گفته:یک‌سال پیش من به عنوان طراح بازی در گیم پلی فیفا شروع به کار کردم. فوتبال یک ورزش پیچیده است. چیزی که واقعا جالب است و ارزش اشتراک‌گذاری دارد این است که چگونه اکثر انیمیشن‌های امسال را ضبط کردیم. به جای استودیوی موشن کپچر معمولی، ما ۲۲ بازیکن داشتیم که از لباس مدرن Xsens استفاده می‌کردند که بدون نیاز به هیچ سنسور خارجی تمام حرکات آنها را ضبط می‌کرد. کیفیت انیمیشن و واقع‌گرایی از این جلسه به بعد واقعا بالا رفت.

کدخبر: ۴۱۲۳۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر