کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۱۹۴۳
تاریخ خبر:

انجمن ‌بازیکنان همیشه مصدوم فوتبال ایران

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | گفته می‌شود محمد انصاری یک بار دیگر دچار پارگی رباط صلیبی شده است و اگر این اتفاق واقعا رخ داده باشد باید نام او را به جمع بازیکنانی که پارگی رباط و مصدومیت‌های شدید برای‌شان عادی می‌شود اضافه کرد. تعدادی از این بازیکنان را با هم مرور می‌کنیم.

*** مجتبی جباری
او اگر از نظر بدنی کمی قوی‌تر بود و دچار مصدومیت‌های پیاپی نمی‌شد، قطعا می‌توانست در بهترین تیم‌های اروپایی بازی کند. برای درک قابلیت‌های او کافی است پاس در عمقی را که در دربی به فرهاد مجیدی داد و او را با علیرضا حقیقی تک به تک کرد به خاطر بیاورید. جباری در استقلال روزهای خوبی را می‌گذراند و درخشش او در این تیم باعث شد تا برانکو او را برای جام جهانی ۲۰۰۶ به تیم ملی دعوت کند اما جباری در اردوی سوئیس از ناحیه مینیسک خارجی زانوی پای راست دچار آسیب‌دیدگی شدیدی شد و جام جهانی را از دست داد.

جباری زانوی خود را به تیغ جراحان سپرد تا مینیسک آسیب‌دیده او از زانویش خارج شود. این عمل اما باعث شد تا او همواره برای آسیب‌دیدگی مستعد باشد. جباری بعد از بهبود مصدومیت به میادین برگشت و همان کیفیت سابق را از خود بروز داد اما با کوچک‌ترین برخورد و حتی گاهی بدون هیچ برخوردی مصدوم می‌شد! او در طی سال‌هایی که در استقلال بود تقریبا نیمی از بازی‌ها را به دلیل مصدومیت از دست داد. در الاهلی قطر هم شرایط او همین گونه بود.

در بازی با لخویا پس از ارسال یک پاس عمقی برای همبازی خود و در حالی که هیچ کس در اطراف او نبود، مصدوم شد و چند ماه دور از میادین بود. جباری جام جهانی ۲۰۱۴ را هم با تصمیم خودش از دست داد. او یکی دوماه قبل از شروع مسابقات، از تیم ملی کناره‌گیری کرد و گفته می‌شود دلیل کناره‌گیری او، تمرینات دشوار کی‌روش و ترس جباری از یک مصدومیت شدید دیگر بود. جباری با همان وضعیت کجدار و مریز چند فصل دیگر بازی کرد و در نهایت فوتبال را کنار گذاشت.

*** محرم نویدکیا
یکی دیگر از نوابغ فوتبال ایران که مصدومیت اجازه نداد به حقش برسد. قطعاً اگر این همه مصدومیت گریبان این ستاره اصفهانی را نمی‌گرفت، او به افتخارات بیشتری دست پیدا می‌کرد. محرم در بازی تیم‌ ملی امید ایران مقابل کره‌جنوبی قبل از اینکه مصدومیت‌های اصلی‌اش به وجود بیایند، از ناحیه زانو مصدوم شد. در آن بازی او به‌رغم درد شدید بازی کرد و در طول بازی برای اینکه به زانوی مصدومش فشار وارد نشود با پای چپ روی بازیکن تیم کره‌جنوبی تکل رفت که پس از برخورد با او روی زانوی مصدوم خود افتاد و در اثر آن رباط صلیبی وی پاره شد و مینیسک خارجی او نیز از دو قسمت پاره شد.

از آن روز به بعد محرم با مشکلات زیادی در ناحیه زانو روبه‌رو شد. اهمیت او در تیم امید که محمد مایلی‌کهن را روی نیمکت داشت آنقدر بود که سرمربی تیم امید بعد از ناکامی در رسیدن به المپیک مدعی شد مصدومیت نویدکیا دلیل اصلی این ناکامی بوده است. نویدکیا تاکنون چهار بار زانوی چپ خود را جراحی کرده است. یک‌بار برای رباط صلیبی و دو بار برای مینیسک و یک‌بار غضروف وی را تراشیده‌اند!

او به دلیل این مصدومیت وقتی از طرف کی‌روش به اردوی تیم‌ملی دعوت شد، اعلام کرد نمی‌تواند به دلیل مصدومیت‌ها برای تیم‌ملی بازی کند. بعدها نویدکیا در سپاهان هم به دلیل مصدومیت کمتر بازی کرد و در نهایت در لیگ شانزدهم بود که متوجه شد عبداله ویسی زیاد به او اعتقاد ندارد. نویدکیا هم به شکلی ناگهانی تصمیم گرفت در دربی اصفهان با فوتبال برای همیشه خداحافظی کند. او در پایان این بازی و با وجود تلاش زیاد احسان حاج‌صفی برای منصرف کردنش، رسما از فوتبال خداحافظی کرد.

*** محسن کریمی
او یکی از پدیده‌های فوتبال ایران بود. تکنیک بالایی داشت و با سرعت زیادش از چنگ مدافعان حریف به راحتی می‌گریخت اما مشکل بزرگی که داشت، این بود که جثه ضعیفی داشت و به راحتی مصدوم می‌شد. او در پانزدهمین دوره لیگ برتر پدیده استقلال بود. آنقدر درخشید که حتی در مقطعی توسط کارلوس کی‌روش هم به تیم ملی دعوت شد اما در همان فصل چند بار دچار مصدومیت‌های جزئی شد که نشان می‌داد بازیکن آسیب‌پذیری است. او در اولین بازی لیگ شانزدهم مقابل نفت تهران مصدوم شد و چند هفته را از دست داد.

قبل از آغاز لیگ هفدهم کتف مصدومش را به تیغ جراحان سپرد و منصوریان نام او را از فهرست نیم‌فصل اول تیمش کنار گذاشت. در نیم‌فصل دوم به تدریج به ترکیب برگشت اما خیلی زود در یکی از بازی‌ها دچار پارگی رباط صلیبی شد و نیم‌فصل اول لیگ هجدهم را هم از دست داد! کریمی در مهر ماه سال گذشته هم در حالی که تازه به میادین بازگشته بود در بازی با ذوب‌آهن رباط پاره کرد و ادامه فصل را از دست داد. او این روزها که لیگ تعطیل است، آماده بازی است اما ممکن است با شروع مسابقات به تنظیمات کارخانه برگردد و دوباره مصدوم شود!

*** محسن ربیع‌خواه
هافبک دونده و محجوب پرسپولیس در این تیم دو بار مصدوم شد. بار اول در بازی مقابل پارس جنوبی جم و بدون هیچ برخوردی با بازیکنان حریف، زانویش چرخید و رباط صلیبی‌اش پاره شد. این مصدومیت باعث شد تا او بیش از شش ماه دور از میادین باشد. ربیع‌خواه بعد از پایان مصدومیت به میادین برگشت و چند بازی برای پرسپولیس انجام داد اما در تمرینات نیم‌فصل در اردوی قطر دوباره مصدوم شد و همسترینگش به شدت آسیب دید. به این ترتیب چند هفته دیگر را هم از دست داد. ربیع‌خواه یک بار هم قبل از پرسپولیس و زمانی که در صنعت‌نفت آبادان بازی می‌کرد، دچار پارگی رباط صلیبی شده بود. او البته در مقایسه با جباری، نویدکیا و محسن کریمی بازیکن نسبتا قدرتمندی است و مصدومیت‌های پیاپی و پرتعدادش کمی عجیب به نظر می‌رسد.

*** داریوش شجاعیان
هافبک تکنیکی استقلال هم به شکل عجیبی درگیر مصدومیت‌های طولانی مدت می‌شود. در جریان دیدار استقلال مقابل سایپا در نیم‌فصل اول لیگ نوزدهم و در دقیقه ۳۶ بازی برخوردی میان داریوش شجاعیان و عارف حاجی‌عبدی، هافبک جوان سایپا رخ داد که بعد از آن طی معاینات انجام شده مشخص شد او دچار پارگی از ناحیه رباط صلیبی شده است و فصل را از دست داد. این اولین باری نبود که شجاعیان در استقلال دچار چنین مصدومیتی می‌شد.

این بازیکن دو فصل قبل و در جریان رقابت آسیایی با ذوب‌آهن در اصفهان، طی برخورد با میلاد فخرالدینی مصدوم شد و بعد از اینکه مشخص شد رباط صلیبی‌اش پاره شده مدت زیادی از میادین دور بود. نکته عجیب مصدومیت‌های شجاعیان، رخ دادن این دو مصدومیت در دقیقه و ثانیه مشابهی از بازی بوده است. هر دو مصدومیت شجاعیان ۸ ثانیه پس از دقیقه ۳۶ بازی رخ داده و به نظر می‌رسد این زمان برای هافبک استقلال نحس و طلسم شده است. شجاعیان هم این روزها مصدومیتش برطرف شده و تمرینات انفرادی را آغاز کرده است.

کدخبر: ۳۳۱۹۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر