کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۲۱۹
تاریخ خبر:

انجمن بازنده‌های بزرگ لیگ نوزدهم

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | لیگ نوزدهم با اتفاقات عجیب و غریبی همراه بود. اتفاقاتی که بعضی از آنها واقعا غیرقابل پیش‌بینی بود. چند ستاره بزرگ لیگ برتر در لیگ نوزدهم فصلی ناامیدکننده را پشت سر گذاشتند که در این مطلب به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

*** امیر قلعه‌نویی
پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر ایران، در لیگ نوزدهم فصل کابوس‌واری را پشت سر گذاشت. تیم او البته شروع خوبی داشت و در هفته‌های ابتدایی نه‌تنها نمی‌باخت، حتی گل هم نمی‌خورد اما به تدریج شرایط برای قلعه‌نویی تغییر کرد. باخت ۴بر۲ به صنعت‌نفت آبادان در هفته آخر نیم‌فصل اول، نخستین نشانه افول تیم سپاهان در لیگ نوزدهم بود.

در نیم‌فصل دوم هیچ خبری از آن سپاهان مقتدر نبود. تیم قلعه‌نویی در نیم‌فصل دوم فقط پنج پیروزی به دست آورد و البته درگیر حاشیه‌هایی مثل بازی نکردن مقابل پرسپولیس در اصفهان، مصاحبه‌های جنجالی شخص قلعه‌نویی و بروز اختلافات مدیریتی شد که درنهایت منجر به استعفای مدیرعامل این باشگاه یعنی مسعود تابش هم شد.

سرانجام دو باخت متوالی به استقلال و حذف از جام حذفی که نتیجه‌اش، غیبت سپاهان در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا بود باعث شد تا امیر قلعه‌نویی در اتفاقی عجیب، برای اولین بار در طول دوران مربیگری خود استعفا بدهد و قبل از پایان فصل تیمش را رها کند. هواداران سپاهان بارها در نظرسنجی‌های مختلف، او را مقصر اصلی ناکامی تیم‌شان در این فصل انتخاب کردند. او بارها در مصاحبه‌هایش مدعی شده بود سپاهان را از رده چهاردهم به رده دوم رسانده اما همین تیم رده دوم را این بار در رده پنجم تحویل داد. او بی‌شک بزرگ‌ترین بازنده لیگ نوزدهم بود.

*** سیدحسین حسینی
ماجرای تمدید قرارداد او با استقلال در ابتدای فصل یکی از جنجالی‌ترین سوژه‌های فوتبال ایران بود. اختلافاتش با سیدمهدی رحمتی باعث شد تا سرانجام رحمتی ترجیح دهد از استقلال جدا شود و به شهرخودرو بپیوندد. با این اتفاق و البته جذب نشدن یک دروازه‌بان بزرگ دیگر توسط استقلال، مشخص شد که حسینی دروازه‌بان اصلی و بی‌رقیب این تیم در لیگ نوزدهم خواهد بود.

در حالی که حسینی از این اتفاقات کاملا راضی به نظر می‌رسید اما همین بی‌رقیب بودن در نهایت تبدیل به بزرگ‌ترین دردسر استقلال و حسینی شد. او تنها بازیکن این تیم بود که در تمام بازی‌های لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا به طور کامل به میدان رفت اما نمایش‌های او در این فصل معمولا ناامیدکننده بودند. گلی که در دربی رفت از پرسپولیس خورد اولین اشتباه بزرگ او بود.

حسینی چند گل مشابه هم با خروج‌های نامطمئن خورد و البته گل‌های از راه دوری هم دریافت کرد که تعدادی از آنها تبدیل به سوژه‌های بامزه فضای مجازی شد. گلی که از وسط زمین از نساجی مازندران خورد، احتمالا زیباترین گل فصل خواهد بود و البته گلی که در همین بازی آخر از شاهین بوشهر دریافت کرد، دست کمی از گل قبلی نداشت. با فقط هفت کلین‌شیت، این بدترین فصل حسینی در استقلال بود. از یاد نبریم که او در لیگ هفدهم، آقای کلین‌شیت فوتبال ایران شده بود!

*** محمدرضا زنوزی
مالک متمول دو باشگاه تبریزی در لیگ برتر، امید زیادی به موفقیت تیم‌هایش به خصوص تراکتور داشت. او از تراکتور قهرمانی در لیگ برتر یا جام حذفی یا حداقل کسب سهمیه آسیا را می‌خواست و تیم دومش یعنی ماشین‌سازی هم تیم خوبی به نظر می‌رسید که می‌توانست معادلات را در بالای جدول به هم بزند.

اتفاقا هر دو تیم شروع خوبی داشتند و تراکتور به همراه سپاهان مدعی اصل قهرمانی بود اما افت ناگهانی نتایج تراکتور، جدایی مصطفی دنیزلی از این تیم و پرونده‌های پرتعداد بازیکنان خارجی این تیم که به فیفا شکایت کرده بودند، تمرکز را از تراکتور گرفت. این تیم با وجود داشتن گران‌قیمت‌ترین بازیکنان داخلی و خارجی نتوانست انتظارها را برآورده کند و در نهایت در رده چهارم لیگ برتر قرار گرفت.

البته تراکتور هنوز از کسب سهمیه آسیا ناامید نیست اما حتی اگر سهمیه آسیا هم به دست بیاید، این فصل برای تراکتور و مالکش نتیجه‌ای جز ناکامی و شکست نداشته است. عجیب اینکه تیم دوم زنوزی یعنی ماشین‌سازی هم به شدت افت کرده بود اما به هر شکلی که بود ماشین در لیگ برتر باقی ماند.

در نهایت با وجود هزینه‌های گزاف، تمام دستاوردهای زنوزی در این فصل، احتمالا یک سهمیه پلی‌آف آسیا، دادن چندمیلیون دلار غرامت بابت شکایت بازیکنان خارجی و احتمالا جدایی چند ستاره ناراضی این تیم خواهد بود که باعث خواهد شد نام زنوزی را هم در فهرست بازندگان بزرگ لیگ نوزدهم قرار بدهیم.

*** محسن مسلمان
آیا باید باور کنیم که دوران فوتبال محسن مسلمان هم تمام شده است؟ او تازه ۲۹ سال دارد و تا همین دو سال پیش یکی از بهترین ستاره‌های لیگ برتر ایران بود و آنقدر خوب بازی می‌کرد که بخشی از هواداران پرسپولیس در تقابل با برانکو حق را به مسلمان می‌دادند اما جدایی از پرسپولیس برای او اصلا خوش‌یمن نبود. مسلمان در لیگ هجدهم چند بازی برای ذوب‌آهن و سپاهان انجام داد اما در لیگ نوزدهم آماری از این هم بدتر از خود به جا گذاشت.

باورتان بشود یا نه، مسلمان در لیگ نوزدهم فقط در دو بازی برای سپاهان به میدان رفت و در هر دو بازی آنقدر بد بازی کرد که بین دو نیمه تعویض شد! یعنی مهندس سابق فوتبال ایران که در فصل آخر حضورش در پرسپولیس آقای پاس گل شد، در لیگ نوزدهم فقط ۹۰ دقیقه بازی کرد! به نظر می‌رسد مسلمان اگر به خودش نیاید، به زودی از فوتبال ایران محو خواهد شد.

طعنه‌آمیز است که سرنوشت او و دوست صمیمی‌اش پیام صادقیان خیلی به هم شبیه است، با این تفاوت که صادقیان رسما خداحافظی‌اش از فوتبال را اعلام کرده اما مسلمان، بدون اینکه خداحافظی کند، تقریبا و به صورت غیررسمی فوتبال را کنار گذاشته است! عجیب اینکه به نظر می‌رسد او هیچ انگیزه‌ای هم برای تغییر این وضعیت ندارد و انگار از وضعیتش راضی است! مسلمان یکی از عجیب‌ترین نام‌های فهرست بازندگان بزرگ لیگ نوزدهم است.

*** شایان مصلح
وقتی قبل از شروع فصل توسط گابریل کالدرون از پرسپولیس کنار گذاشته شد، حسابی عصبانی شد و واکنش نسبتا تندی هم به این اتفاق داشت. در حالی که شایعه شده بود ممکن است به استقلال بپیوندد، ناگهان به اصفهان رفت و با سپاهان قرارداد بست. حضور سعید آقایی و امید نورافکن که در پست دفاع چپ هم بازی می‌کردند باعث شد تا در طول فصل زیاد به مصلح بازی نرسد .

اما او زیاد از این وضعیت ناراضی نبود و بازیکنی هم نبود که در زمین فوتبال حاشیه ایجاد کند ولی مصدومیت مدافعان میانی سپاهان باعث شد تا قلعه‌نویی در بسیاری از بازی‌ها به مصلح در پست مدافع میانی بازی بدهد و این تغییر پست، هفته‌های پایانی فصل را برای او تبدیل به یک کابوس بزرگ کرد. مصلح یک بار در فضای مجازی حاشیه ایجاد کرد اما بخشیده شد و به بازی با استقلال رسید و همین بازی آغاز چهار هفته مصیبت‌بار برای او بود.

مصلح در چهار بازی آخر خود برای سپاهان، سه پنالتی به حریفان داد و یک گل به خودی زد تا گلی که به شهرخودرو زد، به چشم هواداران این تیم نیاید. مصلح در سپاهان، هیچ شباهتی به مصلح پرسپولیس نداشت. او در پرسپولیس چند بار ناجی تیمش شد اما در سپاهان همواره یک بازیکن معمولی بود که در اواخر فصل تبدیل به یکی از عوامل اصلی ناکامی این تیم هم شد و طبعا به عنوان یکی از بازنده‌های بزرگ لیگ نوزدهم معرفی شد.

کدخبر: ۳۴۶۲۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر