کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۲۱۸۵
تاریخ خبر:

انتقام‌های شخصی در تقابل دو تیم تهرانی با اصفهانی

‌روزنامه هفت صبح | در هفته پنجم لیگ برتر، دو تیم تهرانی به مصاف دو تیم اصفهانی می‌روند، با جذابیت‌ها و حساسیت‌هایی بیشتر از همیشه.
*** پرسپولیس-سپاهان؛ در آرزوی آرامش
امروز مهم‌ترین بازی هفته پنجم لیگ برتر در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. جایی که پرسپولیس میزبان سپاهان خواهد بود. دو تیم از همین ابتدای لیگ رقابتی نزدیک را آغاز کرده‌اند و در جدول رده‌بندی فقط یک امتیاز با هم اختلاف دارند. این بازی اما فارغ از حساسیت‌های جدولی، حساسیت‌هایی ویژه هم دارد. حساسیت‌هایی به جا مانده از تقابل‌های دو تیم در فصل گذشته.

بازی برگشت پرسپولیس و سپاهان در لیگ هجدهم و همچنین تقابل این دو تیم در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی، جزو جنجالی‌ترین بازی‌های یکی، دو فصل اخیر فوتبال ایران بود. در بازی اول در ورزشگاه آزادی، جنجال‌ها و درگیری‌های زیادی روی سکوها رخ داد. هواداران دو تیم به جان هم افتادند، سرهای زیادی شکسته ‌ و البته یک مامور انتظامی هم از سکوها به پایین پرتاب شد! نتیجه این اتفاقات، مصاحبه عجیب سیاوش یزدانی بود که در آن از هواداران پرسپولیس خواسته بود برای بازی جام حذفی به اصفهان نروند تا خونی ریخته نشود.

یزدانی البته به خاطر این مصاحبه عذرخواهی کرد اما بازی برگشت هم با درگیری‌های زیادی چه در داخل زمین و چه روی سکوها و بیرون از استادیوم همراه بود. باز هم چندین نفر از هواداران مصدوم شدند و تعداد زیادی از خودروهای خبرنگاران که بیشترشان پلاک تهران بود، قربانی خشم هواداران شدند. مدتی بعد کمیته انضباطی احکام این دو بازی را با هم صادر کرد. احکامی عجیب که هنوز هم که هنوز است، سوژه اهالی فوتبال است و ابهامات زیادی در‌باره آنها وجود دارد.

بازی امروز اولین تقابل دو تیم بعد از آن جنجال‌هاست. مسئولان باشگاه سپاهان از بازیکنان تیم‌شان خواسته‌اند قبل از بازی مصاحبه نکنند و به حساسیت‌ها دامن نزنند. امیر قلعه‌نویی سرمربی سپاهان از هواداران پرسپولیس خواسته به تیم مهمان احترام بگذارند اما سعید آقایی دیروز عکسی توهین‌آمیز را خطاب به پرسپولیسی‌ها منتشر کرده که فضای مجازی را به شدت ملتهب کرده است. البته خود او فعلا توسط کمیته انضباطی محروم شده است.

با این وضعیت، بعید به نظر می‌رسد بازی امروز دو تیم هم بدون مشکل و در آرامش به پایان برسد. به نکات فنی بازی بپردازیم. پس از چند تقابل دیدنی با برانکو و روابط سینوسی با این مربی کروات، قلعه‌نویی این بار باید به مصاف گابریل کالدرون برود. پرسپولیس دو بازی آخر خود را که یکی از آنها دربی تهران بود، با پیروزی پشت سر گذاشته و در بهترین شرایط روحی مقابل سپاهان قرار می‌گیرد. طلایی‌پوشان اصفهان اما بعد از دو پیروزی متوالی در دو هفته اول، در دو بازی آخر خود ناکام بودند و به دو تساوی بدون گل رسیدند. از آخرین باری که سپاهان موفق به شکست پرسپولیس شد، بیش از چهار سال می‌گذرد. در این مدت پرسپولیس چهار بار سپاهان را مغلوب کرده و سه تقابل دو تیم هم با تساوی به پایان رسیده است.

این بازی غایبان مهمی دارد. سیدجلال حسینی کاپیتان پرسپولیس که سابقه بازی برای سپاهان را دارد مصدوم است و به این بازی نمی‌رسد. از سپاهان هم محسن مسلمان و محمد ایرانپوریان این بازی را به دلیل مصدومیت از دست داده‌اند. غیبت مسلمان در این بازی، از جذابیت‌ها و حساسیت‌های آن کم خواهد کرد. فرشاد احمدزاده هم از سوی کمیته انضباطی تا اطلاع ثانوی محروم شده ولی ممکن است تا قبل از بازی محرومیت او لغو شود. اتفاقی که ممکن است برای سعید آقایی هم رخ بدهد.

مهم‌ترین تقابل در داخل زمین، احتمالا با محرومیت آقایی در جناح چپ تیم سپاهان انجام خواهد شد. جایی که شایان مصلح جانشین آقایی می‌شود. مصلح در فصل نقل و انتقالات با دلخوری از پرسپولیس جدا شد و بازی امروز بهترین فرصت برای اثبات توانایی‌های او به گابریل کالدرون است. البته حتی اگر سعید آقایی محروم نبود، شایان به احتمال زیاد فرصت بازی مقابل تیم سابقش را پیدا می‌کرد. قلعه‌نویی معمولا از چنین پتانسیل‌هایی به خوبی استفاده می‌کند و از انگیزه‌های فردی بازیکنان تیمش به سادگی عبور نمی‌کند.

*** ذوب‌آهن - استقلال: چه کسی قربانی می‌شود؟
استقلال از ابتدای فصل شرایط خوبی نداشت و باخت در دربی وضعیت این تیم را بدتر هم کرد. آنها حالا در رده پانزدهم جدول قرار دارند و سوژه خوبی برای هواداران پرسپولیس ایجاد کرده‌اند. در چنین وضعیتی استقلال باید در فولادشهر به مصاف ذوب‌آهن برود. تیمی که وضعیت خیلی مناسبی ندارد اما اوضاعش به اندازه استقلال بحرانی نیست.

اما نکته مهم این بازی حضور علیرضا منصوریان روی نیمکت ذوب‌آهن است. او فصل گذشته هم با این تیم در تهران به مصاف استقلال آمد و تیمش شکست سختی خورد. بعد از این باخت، هواداران ذوب‌آهن او را به علاقه به استقلال متهم کردند اما خیلی زود اوضاع این تیم دگرگون شد و ذوب‌آهن در نهایت صعودی حیرت‌انگیز در جدول رده‌بندی لیگ برتر داشت. این تیم با منصوریان در لیگ قهرمانان آسیا هم فراتر از انتظار ظاهر شد و برخلاف پرسپولیس و استقلال، از مرحله گروهی صعود کرد هرچند در مرحله یک‌هشتم نهایی حذف شد.

هواداران ذوب‌‎آهن با وجود شروع نه‌چندان خوب این تیم در لیگ نوزهم، هنوز به منصوریان اعتماد دارند‌ اما آنها منتظر یک نمایش خوب از تیم‌شان در برابر استقلال هستند. اتفاقی که اگر نیفتد، منصوریان را دوباره در مظان اتهام قرار خواهد داد. او در طی این سال‌ها همواره متهم به این بوده که هرگز برای پیروزی تیم‌‎هایش مقابل استقلال تلاش نکرده است. او برای رفع اتهام از خودش امشب باید همه توانش را برای پیروزی تیمش مقابل استقلال خرج کند و اگر موفق شود، شاید باید منتظر اخراج شدن آندره‌آ استراماچونی از استقلال باشیم.

سناریویی که می‌تواند به شکل برعکس هم اتفاق بیفتد و هم استرا را نجات بدهد و هم منصوریان را در تنگنا قرار دهد. به نظر می‌رسد هر نتیجه‌ای غیر از تساوی در این بازی، یک قربانی خواهد داشت. استقلال برای این بازی علی کریمی، شیخ دیاباته، فرشید باقری، علی دشتی و محمد بلبلی را در اختیار ندارد. آبی‌ها در صورت برد در بهترین حالت می‌توانند به رده دهم صعود کنند اما اگر ببازند ممکن است به رده آخر جدول هم سقوط کنند.

کدخبر: ۲۸۲۱۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر