کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۴۳۷۹
تاریخ خبر:

انتخاب‌های عجیب، ترکیب‌های نامتعارف

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | همزمان با انتشار خبر تولید «چپ، راست» با حضور قاسم‌خانی، سروش صحت و رامبد جوان
هفت‌صبح مروری دارد بر فیلم‌هایی که با ترکیب‌های غیرمتعارف ساخته شده‌اند. خبر تولید فیلم «چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی یکی ازمهم‌ترین اخبار سینمایی روز گذشته بود. به‌هرحال اینکه پیمان قاسم‌خانی، سروش صحت و رامبد جوان به عنوان چهار کارگردان فیلم‌های کمدی در پروژه‌ای بازی کنند، اتفاق بسیار جالبی است و می‌تواند از همین حالا مخاطبان را برای تماشای آن مشتاق نگه دارد.

پیش‌تر هم از این جور ترکیب‌های غیرمتعارف در برخی فیلم‌ها داشته‌ایم. بعضی از این ترکیب‌ها جواب داده و ماحصل کار جذاب از آب درآمده است و بعضی دیگر از آنها شکست خورده و حضور این چهره‌ها هم نتوانسته موفقیتشان را تضمین کند. چهار فیلم «درباره الی»، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و «ما همه با هم هستیم» از جمله آثاری بودند که با ترکیب‌هایی نامتعارف ساخته شدند.

*** درباره الی
مانی حقیقی و پیمان معادی تا پیش از نقش‌آفرینی در فیلم‌ «درباره الی» بازیگران شناخته شده‌ای نبودند اما به عنوان کارگردان و نویسنده در سینمای ایران فعالیت می‌کردند و اسامی قابل توجهی بودند. حضور این دو بازیگر در کنار گلشیفته فراهانی و ترانه علیدوستی به قدرت گروه بازیگران فیلم افزود. از همان ابتدا، یعنی زمانی که فهرست بازیگران این فیلم تکمیل شد، علاقه‌مندان به سینما منتظر بودند تا بازی آنها را کنار هم ببینند. «درباره الی» یکی از موفق‌ترین آثاری بود که با چنین ترکیب نامتعارفی ساخته شد.

*** زندگی خصوصی آقا و خانم میم
روح‌الله حجازی برای ساخت فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» دست به اقدام بزرگی زد و از ابراهیم حاتمی‌کیا دعوت کرد کنار گروه قرار بگیرد و یکی از نقش‌های اصلی را بازی کند. او پیش از این فقط یک سکانس در فیلم «بوی پیراهن یوسف» بازی کرده بود و تجربه بازیگری جلوی دوربین را در هیچ فیلم دیگری نداشت.

ترکیب حمید فرخ‌نژاد و مهتاب کرامتی و ابراهیم حاتمی‌کیا در این فیلم بسیار غافلگیرکننده بود. خبر بازی حاتمی‌کیا مثل بمب صدا کرد و اشتیاق تماشای فیلم را در خیلی‌ها به وجود آورد. حاتمی‌کیا با اینکه تجربه بازیگری نداشت خیلی خوب از پس ایفای نقش مردی ثروتمند و خوش‌ برخورد برآمد و به عنوان یک رقیب، حسادت نقش مقابلش با بازی حمید فرخ نژاد را درگیر کرد. «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» یکی از آثار موفق کارنامه روح‌الله حجازی است.

*** آذر، شهدخت، پرویز و دیگران
بهروز افخمی نقش اصلی فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» را به مهدی فخیم‌زاده سپرد. یکی از کارگردان‌های مطرح سینما که توانست بخش مهمی از جذابیت فیلم را تضمین کند. آن زمان مرجان شیرمحمدی با اینکه به عنوان بازیگر شناخته می‌شد اما بیشتر از همه به عنوان نویسنده مطرح بود.

بنابراین نقش پدر و دختر اصلی داستان در اختیار یک کارگردان و یک نویسنده قرار گرفت. از طرف دیگر رامبد جوان هم با سابقه کارگردانی فیلم‌های مختلف در این فیلم نقش داشت و مانی حقیقی هم نقش کوتاهی در آن ایفا می‌کرد. بنابراین بازار حضور کارگردان‌ها در فیلم کاملا داغ بود و تماشای بازی آنها در کنار هم اتفاق جالبی به نظر می‌رسید.

«آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در جشنواره سی‌ودوم، سیمرغ بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را به دست آورد و بهروز افخمی برای کارگردانی آن نامزد دریافت سیمرغ شد. این فیلم هم از جمله آثاری بود که ترکیب نامتعارف بازیگران در آن حسابی جواب داد.

*** ما همه با هم هستیم
کمال تبریزی سال گذشته برای ساخت «ما همه باهم هستیم» از چهره‌های متعددی دعوت به همکاری کرد. در جمع بازیگران مطرحی مثل لیلا حاتمی، ویشکا آسایش، جواد عزتی و … چهره‌هایی هم بودند که علاوه بر بازیگری به عنوان کارگردان شناخته می‌شوند. مهران مدیری، سروش صحت، مانی حقیقی، مهران غفوریان و حسن معجونی که در تئاتر، کارگردان مطرحی به حساب می‌آید همگی در این فیلم بازی داشتند.

زمانی که فهرست بازیگران این فیلم منتشر شد، همه گمان می‌کردند با یک اثر درجه یک و پرفروش روبه‌رو هستند؛ اثری که می‌تواند خیلی زود به فهرست پرفروش‌ها راه پیدا کند. این فیلم برخلاف انتظار، اثر درجه یکی نبود و به خاطر ضعف فیلمنامه نتوانست مخاطبان زیادی را با خودش همراه کند. علاوه بر کیفیت اثر، حضور این بازیگران و کارگردان‌های مطرح، فروش ویژه‌ای را برای فیلم رقم نزد.

فیلم نهایتا ۱۰میلیارد فروش کرد و از اکران بیرون آمد. در صورتی که کمال تبریزی از پتانسیلی که در اختیارش بود به خوبی استفاده می‌کرد می‌توانست با این بازیگران درجه یکی که در اختیار داشت، کف فروش فیلمش را به ۲۰میلیارد تومان یا حتی خیلی بیشتر برساند. امیدواریم درباره فیلم «چپ، راست» با چنین اشتباهی روبه‌رو نباشیم.

کدخبر: ۳۱۴۳۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر