کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۵۹۱۰
تاریخ خبر:

امیکرون چقدر خطرناک است؟

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا ضمن تشریح چرایی گرفتاری کشورهای اروپایی در پیک جدید با سویه اُمیکرون و همچنین خطر واکسن‌نزده‌ها در ایجاد پیک ششم در کشور، گفت: بر خلاف تصور ایجاد شده، ‌اُمیکرون می‌تواند سنین بالا را هم گرفتار کرده و حتی منجر به بستری در آی‌سی‌یو و مرگ شود.

دکتر حمیدرضا جماعتی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تصور غالب در جامعه مبنی بر خفیف بودن اُمیکرون، گفت: این ساده‌انگاری است که فکر کنیم اُمیکرون خفیف است و بنابراین همه چیز را رها کنیم. باتوجه به اینکه اُمیکرون سرایت‌زایی بالایی دارد و تعداد افراد زیادی درگیر می‌شوند، ‌همین تعداد زیاد باعث می‌شود که حتی اگر درصد بستری‌شان هم نسبت به دلتا کمتر باشد، اما از آنجایی که سرایت‌زایی بسیار زیاد است و تعداد زیادی از افراد گرفتار می‌شوند، به همین دلیل تعداد بستری‌ها می‌تواند خیلی بیشتر باشد و تعداد مرگ‌ومیر هم افزایش یابد.

اُمیکرون هم می‌تواند منجر به بستری و مرگ شود
جماعتی تاکید کرد: در حال حاضر در ایران هم بستری ناشی از اُمیکرون داشته‌ایم. بسیاری از بیمارانی که اکنون بستری شدند و دارند بررسی می‌شوند و حتی در آی سی یو هستند، مبتلا به اُمیکرون هستند. شاید یکی از عللی که منجر به بروز این ابهام شده، این است که تعداد افرادی که گرفتار می‌شوند، تعدادی‌شان در سنین ۲۰ تا ۴۰ ساله‌اند که ایمنی خوبی دارند و واکسن زدند و شاید خیلی علامت نداشته باشند. با این حال می‌دانیم که اُمیکرون می‌تواند سنین دیگر را هم گرفتار کرده و حتی منجر به بستری در آی‌سی‌یو و خدایی نکرده مرگ شود.

جماعتی درباره وضعیت افزایش اُمیکرون در کشور نیز گفت: طبق گزارش‌ها تقریبا ۲۷ درصد از کل تست‌هایی که در هفته گذشته انجام شده، مربوط به امیکرون بوده است. این افزایش زیاد با توجه به اینکه ویروس اُمیکرون از نظر ماهیتی سرایت‌زایی بیشتری دارد و سه برابر دلتا سرایت‌پذیری داشته و هر یک نفر مبتلا به اُمیکرون می‌تواند ۱۰ نفر را مبتلا کند، نشان می‌دهد که اهمیت موضوع بسیار زیاد است. وقتی در عرض یک هفته اینقدر افزایش یافته، می‌تواند در چند هفته دیگر به پیک خودش برسد.

کدخبر: ۴۳۵۹۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر