کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۳۴۵
تاریخ خبر:

امیدواری به آینده شاگردان کولاکوویچ

روزنامه هفت صبح | شاگردان کولاکوویچ پس از یک شروع ناامیدکننده، حالا امیدواری را به ایرانی‌ها هدیه داده‌اند. مرحله اول جام جهانی والیبال پس از پنج بازی برای هر تیم دیروز به پایان رسید. این رقابت‌ها از بامداد پس‌فردا چهارشنبه ۱۷ مهر در ژاپن پیگیری خواهد شد. در حال حاضر تیم ملی والیبال ایران با دو برد و سه باخت، در میان ۱۲ تیم حاضر در این مسابقات در رده هشتم قرار دارد‌ اما عملکرد شاگردان کولاکوویچ در این مسابقات چگونه بوده است؟

*** حاشیه قبل از شروع!
تیم ملی والیبال ایران در حالی که می‌توانست با ۱۴ بازیکن به جام جهانی برود، نام ۱۳ بازیکن را در فهرست خود قرار داد. سیدمحمد موسوی به دلیل خستگی از کولاکوویچ مرخصی گرفته بود و به این مسابقات نیامد اما در کمال تعجب، کولاکوویچ و فدراسیون کسی را جایگزین او نکردند.

خوش‌خبر سرپرست تیم ملی والیبال در این باره گفت: «برای جانشینی موسوی ابتدا کولاکوویچ روی امیرحسین توخته نظر داشت‌ اما این بازیکن به دلیل آسیب‌دیدگی نمی‌تواند تیم ملی را همراهی کند. گزینه دوم مهران فیض امام‌دوست بود‌ اما این بازیکن هم به دلیل اینکه در مسابقات نوجوانان و جوانان جهان در سال جاری حضور داشته، طبق قوانین نمی‌تواند تیم ملی بزرگسالان را همراهی کند. بازیکن دیگری در پست سرعتی‌زن در لیست ما نبود و به همین دلیل با ۱۳ بازیکن راهی ژاپن می‌شویم.

این مسائل به نظر کادر فنی برمی‎‌گردد و من نمی‌توانم درباره آن اظهارنظر کنم.» این اتفاق انتقادهایی را هم از موسوی و هم از فدراسیون و کولاکوویچ به دنبال داشت. گفته می‌شود دلیل اصلی موسوی برای مرخصی گرفتن، نه خستگی، بلکه قرارداد او با یک تیم لهستانی است و موسوی برای اینکه مصدوم نشود و بتواند به زودی برای تیم جدیدش به میدان برود، قید حضور در جام جهانی را زده است.

*** شروع قابل پیش‌بینی
جام جهانی برای ایران با بازی مقابل تیم قدرتمند روسیه آغاز شد. کولاکوویچ در غیاب محمد موسوی، یکی دو تغییر دیگر هم در تیم خود ایجاد کرد و ایران را با تلفیقی از باتجربه‌ها و جوانان به مصاف روسیه فرستاد. تقریبا قابل پیش‌بینی بود که ایران شانس چندانی مقابل آسمان‌خراش‌های روس نخواهد داشت و همین اتفاق هم افتاد. ایران دو ست اول را به روسیه واگذار کرد، در ست سوم با امتیاز ۲۶-۲۴ به پیروزی رسید اما در ست چهارم ۲۵-۲۲ مغلوب شد تا در نهایت بازی را با نتیجه ۳بریک به حریف خود واگذار کند.

*** باخت شوکه‌کننده به مصر
دومین بازی ایران مقابل مصر برگزار شد. کولاکوویچ تیمش را با همان ترکیب بازی قبل روانه میدان کرد و به نظر می‌رسید یکی پیروزی قطعی در انتظار ایران باشد. برد ۲۵-۲۲ در ست اول این اطمینان را بیشتر کرد اما شوک عجیبی در راه بود. در ست دوم مصر با نمایشی فوق‌العاده ۲۶-۲۴ پیروز شد و در ست‌های بعدی هم این مصری‌ها بودند که پیروز شدند و ایران دومین باختش را این بار مقابل تیم معمولی مصر تجربه کرد.

مصر قبل از ایران، استرالیا را هم شکست داده بود و به نظر می‌رسید این تنها یک اتفاق است اما مصری‌ها در یک بازی جانانه ایران را هم با همین نتیجه شکست دادند. این باخت بازخوردهای منفی زیادی در ایران داشت و حملات زیادی به کولاکوویچ و شاگردانش صورت گرفت اما سرمربی تیم ملی مدعی بود که شاگردانش خسته هستند و دلیل این نتایج، همین خستگی است!

*** جوانگرایی شجاعانه‌ای که نتیجه داد
در بازی سوم مقابل کانادا، کولاکوویچ تصمیم گرفت به جوانانش اعتماد بیشتری بکند. او جواد کریمی و مسعود غلامی را وارد ترکیب اصلی ‌ و تیمی جوان را راهی رقابت با کانادا کرد. البته کانادا هم با تیم اصلی‌اش وارد این مسابقات نشده بود و حتی سرمربی اصلی‌اش را هم به همراه نداشت.

با این حال آنها به روسیه ۳بر۲ باخته ‌ و تیمی خطرناک نشان داده بودند اما ریسک کولاکوویچ نتیجه داد. حتی با اینکه ایران ست اول را به کانادا واگذار کرد، کولاکوویچ اعتمادش را به جوانان از دست نداد و در نهایت شاگردانش موفق شدند سه ست بعدی را با پیروزی پشت سر بگذارند و اولین برد را در جام جهانی به دست بیاورند. این برد روحیه و اعتماد به نفس را به اردوی تیم ملی برگرداند.

*** استرالیا و یک بازی خوب دیگر
چهارمین بازی ایران مقابل استرالیا برگزار شد. همان تیمی که در رقابت‌های قهرمانی آسیا یک بار ایران را شکست داد ولی در فینال مغلوب ایران شد. این تیم در جام جهانی از فرم خوب خود فاصله گرفته بود و به مصر، روسیه و برزیل باخته بود و با سه باخت به مصاف شاگردان کولاکوویچ آمد. کولاکوویچ در این بازی هم به جوانانش میدان داد و مزدش را گرفت. ایران ست اول را برد، ست دوم را به حریف واگذار کرد اما ست‌های سوم و چهارم را برد و در نهایت استرالیا را ۳بریک مغلوب کرد تا به دومین پیروزی خود در این رقابت‌ها دست پیدا کند.

*** باختی که از آن ناراحت نشدیم
پنجمین بازی ایران در جام جهانی مقابل برزیل برگزار شد. تیمی که با چهار پیروزی قاطعانه مقابل کانادا، استرالیا، مصر و روسیه به مصاف ایران آمد. برزیلی‌ها در این چهار بازی فقط یک ست به تیم شگفتی‌ساز مصر داده بودند. باز هم قابل پیش‌بینی بود که ایران در مقابل برزیل بازنده باشد‌ اما پیروزی ۲۷-۲۵ در ست اول برای شاگردان کولاکوویچ دور از انتظار بود. نکته اینکه ایران با همان ترکیب جوان شده دو بازی آخرش به مصاف تیم برزیل رفته بود! باخت در ست اول اما برزیلی‌ها را هشیار کرد و آنها توانستند ست‌های بعدی را البته با دشواری از ایران ببرند و در نهایت ۳بریک پیروز شوند.

*** از ناامیدی مطلق به خوش‌بینی بزرگ
تیمی که با دو باخت جام جهانی را آغاز کرده بود و شکستش مقابل مصر، همه را ناامید کرده بود، با یک جوانگرایی به موقع و چند تغییر جسورانه، حالا یک خوش‌بینی بزرگ را به ایرانی‌ها هدیه داده است. نمایش جوانان ایران در برابر برزیل قدرتمند، بازخوردهای فوق‌العاده‌ای در فضای مجازی داشته و سایت رسمی فدراسیون جهانی والیبال هم از عملکرد شگفت‌انگیز ایران در این بازی تمجید کرده است. حالا تیم ایران با امیدواری و انگیزه بالایی به بازی‌های آینده خود فکر می‌کند.

*** حریفان بعدی چه تیم‌هایی هستند؟
دور دوم این رقابت‌ها از بامداد چهارشنبه آغاز می‌شود و ایران در سه روز متوالی به ترتیب به مصاف آمریکا، تونس و آرژانتین خواهد رفت. پیروزی مقابل تونس و آرژانتین برای جوانان کولاکوویچ دور از دسترس نیست و البته با نمایش فوق‌العاده آنها مقابل برزیل، حتی این احتمال وجود دارد که آنها بتوانند آمریکا را هم مغلوب کنند. پس از این سه بازی و البته یک روز استراحت، ایران در مرحله آخر بازی‌ها به ترتیب با ژاپن، ایتالیا و لهستان روبه‌رو خواهد شد.

کدخبر: ۲۸۴۳۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر