کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۶۵۸
تاریخ خبر:

امارات و عربستان خون سیاوش را می‌ریزند

روزنامه هفت صبح | این درخت را می‌بینید؟ به آن می‌گویند، خون سیاوشان یا خون اژدها. به خاطر صمغ قرمزی که از آن بیرون می‌آید. فقط یک جای جهان می‌روید. در جزیره سقطری یمن. جایی که این روزها، بیش از آنکه درخت خون ببیند، خون واقعی می‌بیند. یک هفته است که این جزیره روی آرامش را به خود ندیده است. درست از وقتی که نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن با نیروهای دولت عبد ربه منصور هادی درگیر شدند.

شورای انتقالی جنوب گروهی سیاسی-شبه نظامی است که در یازدهم مه ۲۰۱۷ تحت حمایت امارات در جنوب یمن تاسیس شد و ریاست این شورا را «عیدروس الزبیدی» برعهده دارد؛ الزبیدی فعال سیاسی در تحرکات جنوب یمن است و پیش‌تر پست استانداری یمن را بر عهده داشته است. فرماندهی شورای انتقالی جنوب را ۲۶ نفر از جمله «هانی بن بریک» برعهده دارد؛ بن بریک به عنوان نایب رئیس شورای انتقالی جنوب نزدیک به مقامات امارات است.

عبد ربه منصور هادی هم نظامی یمنی است که از ۲۷ فوریه ۲۰۱۲ رئیس‌جمهور یمن است. او در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ پس از آن‌که حوثی‌ها کاخ ریاست‌جمهوری را تصرف کردند از مقام خود استعفا داد. وی سپس به شهر عدن گریخت و با پس گرفتن استعفایش خود را تنها رهبر مشروع کشور اعلام کرد. او مدتی بعد در ۲۷ مارس ۲۰۱۵ و در پی عملیات طوفان اراده به عربستان سعودی رفت. حالا نیروهایی که پشتیبانشان امارات است (شورای انتقالی) روبه‌روی نیروهایی قرار گرفتند که پشتیبانشان عربستان است (منصور هادی) و حتی در اقدامی عجیب، هفته گذشته نیروهای نزدیک به اماراتی اعلام خودمختاری کردند.

با این حال فرمانداران سقطری و چندین استان جنوبی دیگر، پیشنهاد خودمختاری شورای انتقالی جنوب یمن را رد و از عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری به‌رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی مستقر است، حمایت کردند. همین جرم بس بود برای اینکه استقلال‌طلبان جدید یمن به این جزیره حمله کنند اما در کنار عدم اطاعت فرماندار، خود جزیره هم از اهمیتی راهبردی برخوردار است. این درگیری‌ها آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سقطری وارد خواهد کرد.

سقطری سرشار از تنوع زیستی، گونه‌های گیاهی، غارهای آتشفشانی، سواحل زیبا و آب‌های بلوری و صخره‌های مرجانی طبیعی و دست‌نخورده است و به همین دلیل یکی از میراث‌های جهانی یونسکو است. از سوی دیگر این جزیره از موقعیت استراتژیک خوبی برخوردار و به یک مسیر حمل و نقل دریایی حیاتی مشرف بود و به خاطر همین هم محل یک پایگاه اماراتی، پیش از عقب نشینی آن‌ها از یمن بود. خلاصه که جمعه صبح کار بالا گرفت.

شاهدان عینی گفته‌اند که تانک‌ها و توپخانه‌ها اوایل روز جمعه منطقه کوهستانی هیبت واقع در ۲۰ کیلومتری خارج از حدیبو را گلوله‌باران کردند. همزمان درگیری بین نیروهای شورای انتقالی و نیروهای وفادار به دولت هادی آغاز شد. شلیک‌ها مناطق مسکونی خارج از حدیبو را مورد هدف قرار دادند. با این حال وقتی شب رسید، الجزیره قطر خبر داد که بین دو طرف آشتی شده است. آنطور که فارس نوشته، منابع آگاه یمنی به شبکه الجزیره گفتند که با وساطت برخی طرف‌ها، شورای انتقالی جنوب (همسو با امارات) و دولت مستعفی منصور هادی در جزیره «سقطری» به یک توافق پنج بندی رسیده‌اند.

طبق این توافق آتش‌بس، یک کمیته مشترک برای اداره مراکز نظامی، امنیتی و دولتی تشکیل خواهد شد و هیچ یک از طرفین حق استفاده از سلاح سنگین یا انتقال آن را ندارد. همچنین حمل سلاح در سقطری ممنوع خواهد بود. دو طرف البته بیش از پیش هم همسو شدند و شورای انتقالی جنوب شامگاه جمعه ضمن استقبال از بیانیه ائتلاف سعودی برای بازگشت اوضاع در استان‌های جنوبی یمن به قبل از اعلام وضعیت خودمختاری، بر اهمیت توافق ریاض و ضرورت احترام به مفاد آن به خصوص اجرای مفاد سیاسی و اقتصادی آن تاکید کرد. در این میان معلوم نیست در این جنگ بیهوده یک هفته‌ای، چقدر خون سیاوش بر زمین ریخته است.

کدخبر: ۳۲۴۶۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر