کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۵۸۱
تاریخ خبر:

النصر خطرناک اما خوراکِ آل‌کثیر!

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | پرسپولیس برای اینکه پس از دو سال، یک بار دیگر به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسد، یک ۹۰ دقیقه حساس در برابر النصر عربستان را در پیش رو دارد. تیمی که اگرچه در حال حاضر یکی از قوی‌ترین تیم‌های عربستان و آسیاست‌ اما برای فوتبالدوستان ایرانی نسبت به الهلال، الاهلی و حتی التعاون تیمی ناشاخته‌تر به نظر می‌رسد ولی در واقع اینطور نیست و اگر فهرست بازیکنان این تیم را مرور کنیم متوجه می‌شویم که آنها دست کمی از الهلال ندارند.

*** ستاره‌های النصر
دروازه‌بان اصلی این تیم برد جونز استرالیایی است. این دروازه‌بان ۳۸ ساله سابقه شش بازی برای تیم ملی استرالیا را دارد و اگرچه دروازه‌بان خوبی است و با ۲۴ سیو، رکورد بیشترین سیوها را در لیگ قهرمانان آسیا دارد اما به هیچ وجه شکست‌ناپذیر نیست. در مرحله گروهی دروازه او پنج بار باز شد اما در دو بازی مرحله یک‌هشتم نهایی و یک‌چهارم نهایی، برد جونز گلی دریافت نکرده است. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و مصدوم نشود، او دروازه‌بان النصر در برابر پرسپولیس خواهد بود. برد جونز فصل گذشته با ۱۲ کلین‌شیت بهترین دروازه‌بان لیگ عربستان هم بود.

مثل بیشتر تیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس، النصر هم بازیکنان خارجی زیادی را در خطوط هافبک و دفاع به خدمت گرفته است. البته بازیکنان ملی‌پوش عربستانی زیادی هم در ترکیب این تیم حضور دارند. عبدالله الخیبری هافبک دفاعی شماره ۱۷ این تیم در تیم ملی عربستان هم بازی می‌کند. عبدالفتاح العسیری با شماره ۴۵ دیگر ملی‌پوش شاخص النصر است که در پست بال راست بازی می‌کند. خالد الغانم هم بال چپ شماره ۲۴ این تیم است که نقش موثری در حملات این تیم ایفا می‌کند. او با چهار پاس گل در صدر جدول بیشترین پاس گل‌های این دوره از لیگ قهرمانان آسیا قرار دارد.

به جز برد جونز، سه بازیکن خارجی دیگر هم معمولا در ترکیب اصلی النصر حضور دارند. اولی، مایکون مدافع میانی برزیلی این تیم است که در بازی‌های قبلی عملکرد خوبی داشته است. گونزالو پیتی مارتینز هافبک میانی آرژانتینی، دیگر بازیکن خارجی تاثیرگذار النصر است. او البته همین چند روز پیش به این تیم پیوسته و اولین بازی خود را هم در برابر الاهلی انجام داده است. مارتینز سه بازی هم برای تیم ملی آرژانتین انجام داده است.

اما مهم‌ترین، خطرناک‌ترین و بهترین بازیکن النصر در لیگ قهرمانان آسیا بی‌شک عبدالرزاق حمدالله است. این مهاجم که در ۱۴ بازی برای تیم ملی مراکش شش گل زده، از سال ۲۰۱۸ به النصر پیوسته است. او در حال حاضر با شش گل زده آقای گل لیگ قهرمانان آسیاست که نیمی از این گل‎ها را هم در دو بازی رفت و برگشت مرحله گروهی، به سپاهان زده است! او با ۲۴ شوت به سمت دروازه رکورددار بیشترین شوت در این مسابقات هم هست.

نفر بعدی بغداد بونجاح است که ۱۸ شوت به سمت دروازه حریفان زد و البته با تیمش السد مقابل پرسپولیس شکست خورد و حذف شد. در تمجید از توانایی‌های حمدالله همین بس که او فصل گذشته موفق شد در رقابت با بافتیمبی گومیس، گلزن ترسناک فرانسوی الهلال، با زدن ۲۹ گل آقای گل لیگ عربستان شود. گومیس در این فصل ۲۷ گل زد. حمدالله در فصل گذشته لیگ عربستان موفق به ثبت سه هت‌تریک هم شد!

*** سیستم بازی النصر
سرمربی النصر، روی ویتوریای پرتغالی است که تا همین فصل گذشته هدایت تیم بزرگ بنفیکای پرتغال را برعهده داشت. او معمولا تیمش را با سیستم ۱-۳-۲-۴ روانه میدان می‌کند. سلطان الغانم در دفاع راست بازی می‌کند، مایکون و عبدالله مادو در دفاع میانی توپ می‌زنند و عواد خمیس هم مدافع چپ این تیم است. دو هافبک دفاعی النصر، الخیبری و السلیهیم هستند که کمتر وارد نیمه زمین حریف می‌شوند. عبدالفتاح العسیری، مارتینز و خالد غانم هم سه هافبک هجومی النصر هستند که در حملات به عبدالرزاق حمدالله اضافه می‌شوند.

*** نقطه ضعف النصر؛ خوراک آل‌کثیر!
دریافت پنج گل در شش مسابقه مرحله گروهی نشان می‌دهد که خط دفاعی النصر خیلی هم نفوذناپذیر نیست. همانطور که اشاره شد برد جونز، در این مسابقات با ۲۴ سیو بیشترین سیو را در میان تمام تیم‌ها و دروازه‌بان‌ها داشته و این نشان می‌دهد که او به دلیل ضعف و احتمالا اشتباهات مدافعان تیمش بارها و بارها مجبور به واکنش شده است. نکته جالب و امیدوارکننده درباره گل‌های خورده النصر این است که بیشتر گل‎هایی که این تیم در لیگ قهرمانان آسیا دریافت کرده، شبیه گل‌هایی است که پرسپولیس و به طور ویژه عیسی آل‌کثیر می‌زنند.

از پنج گل خورده النصر، سه گل دقیقا با نفوذ از کناره‌ها و ارسال‌های زمینی تند و تیز به داخل محوطه جریمه رقم خورده و یکی هم با کرنری که روی تیر یک توسط مهاجم العین امارات قطع و وارد دروازه النصر شده است. در واقع به نظر می‌رسد النصر با وجود خط هافبک و خط حمله ترسناکش، در خط دفاع تیمی ایده‌آل برای هافبک‌ها و مهاجم پرسپولیس است و آنها می‌توانند از همان راهی که بارها دروازه حریفان مختلف را باز کرده‌اند، به این تیم هم گل بزنند.

*** کم‌سابقه در آسیا
از نظر تاریخی، النصر در لیگ قهرمانان سابقه ممتازی ندارد چرا که آنها تا به حال عنوان قهرمانی را کسب نکردند. در سال ۱۹۹۵ یک بار به فینال رسیدند که در این بازی نیز حریف کره‌ای سئونگنام به پیروزی رسید. آنها در سال ۹۷ به یک‌چهارم نهایی رسیدند و بعد از مدت طولانی ‌ نتوانستند شرایط خوبی داشته باشند تا آنکه در سال ۲۰۱۱ در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل ذوب‌آهن شکست خورده و از لیگ قهرمانان بیرون رفتند.

در سال ۲۰۱۵ النصر در مرحله گروه که تیم‌های الدحیل، پرسپولیس و بنیادکار حضور داشتند سوم شد و سال ۲۰۱۶ نیز در گروهی که ذوب‌آهن، الدحیل و بنیادکار بودند نتوانست صعود کند. در رقابت‌های فصل گذشته که الهلال عربستان قهرمان شد، النصر به مرحله یک‌چهارم صعود کرد اما در این مرحله شکست خورد و حذف شد. با این حال به نظر می‌رسد حضور النصر در این دوره از رقابت‌ها با توجه به حضور ستاره‌های مطرحی که در همه خطوط در اختیار دارد متفاوت است.

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا گزارشی در خصوص دیدار حساس امشب لیگ قهرمانان آسیا نوشت: امشب در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا پرسپولیس ایران به مصاف النصر می‌رود. سایت AFC این جدال را از زاویه خط تهاجمی بررسی کرده بود و در این گزارش به مقایسه خط دفاعی النصر و پرسپولیس پرداخت.

*** مایکون
مدافع برزیلی از زمانی که به تیم النصر عربستان آمده، نمایشی تحسین برانگیز را به ثبت رسانده است. او به صورت قرضی از تیم گالاتاسرای ترکیه به النصر در سال ۲۰۱۹ آمد و بلافاصله پس از یک فصل بازی، تیم سعودی قرارداد او را دائمی کرد. مدافع ۳۱ ساله ‌ با نمایشش در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ توانسته ۱٫۷ میلیون دلار به‌دست آورد.

مایکون پس از دوران پساکرونایی برای النصر در لیگ قهرمانان آسیا بازی کرد. پیش از او النصر در سه بازی خود آمار ضعیف ۱٫۳ گل در هر بازی را به ثبت رساند اما وقتی مایکون در ترکیب النصر قرار گرفت، این تیم تنها ۰٫۲ در هر بازی گل دریافت کرد. این آمار در پنج بازی در حضور مایکون محاسبه شده است که یک آمار درخشان برای ستاره برزیلی النصر به شمار می‌رود. در بازی شنبه، تقابل مایکون و مهاجم پرسپولیس، عیسی آل‌کثیر که چهار گل به ثمر رسانده جذاب خواهد شد.

*** حسین کنعانی‌زادگان
یک مدافع جوان در ترکیب پرسپولیس با ۲۵ سال عملکردی درخشان از خود به نمایش گذاشته است. او سال ۲۰۱۹ پس از هفت سال دوباره به پرسپولیس بازگشته و توانسته زیرنظر گل‌محمدی به مدافع وسط پرسپولیس لقب گیرد. او در این هفت سال در چندین باشگاه ایران بازی کرد و حتی در دفاع راست نیز بازی کرده است. در پرسپولیس، گل‌محمدی کنعانی‌زادگان را جایگزین کاپیتان ۳۸ ساله تیم، سیدجلال حسینی کرد تا در کنار شجاع خلیل‌زاده یک دفاع مستحکم را بسازند.

هیچ بازیکنی جز کنعانی‌زادگان آمار قطع توپ بهتری ثبت نکرده است. او در لیگ قهرمانان آسیا ۱۲ بار قطع توپ کرده، ۴۹ پاس داده، ۲۵ دوئل را برده و سه تکل موفق را ثبت کرده است. او در دیدار مقابل پاختاکور، پاس خوبی به سیامک نعمتی داد و توانست گل او آل‌کثیر مقابل پاختاکور را بسازد. مواجهه او با عبدالرزاق حمدالله نیز در بازی امشب جذاب خواهد بود. پرسپولیس امیدوار است که آمار خط دفاعی خود را که در هر بازی ۰٫۵ گل دریافت کرده است ‌ حفظ کند.

کدخبر: ۳۵۲۵۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر